Hejsan,
Vi har lagt in ett nytt trägolv på våran vind. På vinden bygger vi två sovrum. Jag har nu funderat på vilken typ av behandling vi ska ha på golvet. Tycker kanske att vitoljat är snyggast men funderar om det är bäst alternativ för oss. Förutsättningarna är:
-en ganska snabb behandling, då vi gärna vill kunna flytta upp snart,
-enkelt att applicera, golvytan är ganska stor typ 60m2 och snedtak i hela rummet. På stora delar är snedtaket väldigt lågt, ända ner till golvet och man kan bara stå upprätt i mitten av rummet. Skulle vara skönt om man bara behövde behandla en gång, eller i alla fall inte fler gånger sen vi flyttat upp möbler och liknande dit, eftersom det är ganska krångligt.
-snyggt bör det ju förstås också bli...:)
Golvytan kommer till ganska stora delar vara täckt och jag tror inte det kommer att vara så mycket slitage på eftersom vi mest kommer sova däruppe.
Tar gärna emot förslag, både på typen av behandling, men även märken på tex färg, eller olja...

Tacksam för svar!!

ps. vinden är inte färdigbyggd ännu, men golvet är lagt.
 
Ett problem med vitoljning är att oljan gulnar på ställen där inte ljuset kommer åt så bra, som under möbler och annat.
 
Raceman skrev:
Ett problem med vitoljning är att oljan gulnar på ställen där inte ljuset kommer åt så bra, som under möbler och annat.
Är det inte därför man lutar först?
 
Petronille skrev:
Är det inte därför man lutar först?
Nej, lutar gör man för att inte själva träet skall mörkna så mycket.
Träet mörknar när det blir utsatt för solbelysning.

Oljan däremot ljusnar när den blir solbelyst och gulnar när den inte blir utsatt för ljus, och det syns ganska tydligt om den är vitpigmenterad.
 
Raceman skrev:
Nej, lutar gör man för att inte själva träet skall mörkna så mycket.
Träet mörknar när det blir utsatt för solbelysning.

Oljan däremot ljusnar när den blir solbelyst och gulnar när den inte blir utsatt för ljus, och det syns ganska tydligt om den är vitpigmenterad.

Byggfabriken påstår i alla fall att lutningen gör att oljan inte gulnar (se länken ovan). Men jag har inte testat själv.
 
Petronille skrev:
Byggfabriken påstår i alla fall att lutningen gör att oljan inte gulnar
Det är fel. :)
De kanske menar att golven inte gulnar? Det är rätt såtillvida att man inte ställer några möbler på golvet. Olika oljor gulnar olika mycket, det beror framför allt på hur mycket linolja och harts oljan är uppbyggd av.
 
Hej, lutar nog åt helt natutell olja, för det verkar ju vara lite nackdelar med vitpigmenterad. Är det stor skillnad på olika typer av olja (märken), och har någon erfarenhet av att applicera för hand?
det ör ju som sagt en ganska stor yta, samtidigt som det kan vara svårt att komma åt med maskin när det är så lågt i tak.
 
Vi använde färgrikets olja när vi oljade dels ett nyinlagd furugolv och dels en gammal omslipad ekparkett. Båda gjordes för hand med en bred pensel och det var inget problem. Parketten var på ca 50 kvadrat och furugolvet på kanske 30 kvadrat. Vi la på oljan med en bred målarpensel och slipade av för hand enligt anvisningarna. Tog inte så lång tid och blev ett hållbart och snyggt resultat. Dock ska man behandla två till tre gånger för ett fullgott skydd.
 
Vi har lutat och vitoljat golv, det har inte gulnat någonstans.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Vi har lutat och vitoljat golv, det har inte gulnat någonstans.
Det har alltså inte gulnat under mattor eller under soffan? Vad har du använt för olja?
 
Både lut och olja var Faxe.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Både lut och olja var Faxe.
Jaha det förklarar saken. Faxe "golvolja" är inte en traditionell oljeprodukt. Däremot är deras "träolja" en traditionell produkt. Det innebär att deras "träolja" kommer att gulna men inte deras "golvolja". Jag antar att du har golvoljan?

Jag kan samtidigt, när jag ändå håller på, nämna ytterligare en produkt som inte är en traditionell oljeprodukt, och som därmed inte gulnar. Den heter Osmo Dekorvax, men den skall efterbehandlas med Osmo Hårdvax, och det blir i slutändan en ganska dyr behandling.

Jag har själv aldrig provat Faxe-produkten. Marlene hur tycker du den är rent "slitmässigt" har du behövt förbättra ytan efterhand? Hur länge sedan är det som du la på den? Ser fram emot en minirecension. :)
 
Vi har oljat med olja från Färgriket och den har inte gulnat.
 
Hej och tack för alla svar hittills!
Det blir nog olja för våran del, och verkar ju gå fint att göra förhand. Nu undrar jag om kvaliten skiljer sig mycket mellan märken, jag bor i Finland och har dålig koll på vad jag ska leta efter när det gäller egenskaper för olika typer av oljor....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.