Jag skulle behöva lite hjälp med hur man skulle kunna gå till väga för att få till en fackmanamässig lösning för mina dolda skarvar i tappvattnet i badrummet.

På bilden nedan syns bägge rören ifrån vägg till vägg, plattan är helt bortbruten vilket betyder att de båda skarvarna på kall och varmvatten ligger under golvnivå.
hela.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rören kommer ifrån väggen enligt bilden nedan, de går längs med avlopps stammen.
stamm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är skarvarna, varmvattnet kommer in i ett kopparrör, kallvattnet kommer in i ett rör av någon form av järnligering.
skarvar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är ju det att järnrörets koppling är vad jag kan se det omöjlig att få upp över golvnivå då det inte går att kröka. Så hur kan jag gå till väga för att för att få en fackmannanässigt utförd och godkännd lösning?
 
Om det skall vara helt rätt skall du inte ha några skarvar alls under golvnivå när det gäller tappvattnet. Även den skarv du har i väggen är inte bra. Om man ska göra helt rätt skall du ha skarven från stammen över golvnivå bakom en inspektionslucka, där du också ska ha en avstängningsmöjlighet.
 
Krilleman
Samt att du inte får ha vattnet komma upp ur golvet längre, det ska komma ut ur en vägg!
 
krilleman_215 skrev:
Samt att du inte får ha vattnet komma upp ur golvet längre, det ska komma ut ur en vägg!
Om man inte gör en klack, eller?
 
Klack på golvet är ok, kapa bort de gamla rören och skarva en bit upp på vägg så är du väl hemma ? RIR tillsammans med en invändigt tät lucka är en trevlig lösning..
 
Krilleman
Klacken är OK men hur snyggt är det att ha en klack i ett nyrenoverat badrum?!
 
Det beror på hur och var man gör den , Under kommoden, eller lika hög och lång som badkaret, och vips har man en tvålhylla.
Det är väl bara fantasin som sätter gränsen,
Jag drog min upp till taket, och satte tvättfatet på den, på andra sidan väggen gjorde jag den lagom bred för duschblandaren.

Fast i Ts fall ser det ut som att det inte är några bekymmer att dra dolda ledningar utan att göra klackar eller utanpåliggande "schakt",
Jag hade betongen från Helve..att bila i, så jag byggde ut istället för in..
 
Raceman skrev:
Om det skall vara helt rätt skall du inte ha några skarvar alls under golvnivå när det gäller tappvattnet. Även den skarv du har i väggen är inte bra. Om man ska göra helt rätt skall du ha skarven från stammen över golvnivå bakom en inspektionslucka, där du också ska ha en avstängningsmöjlighet.
Det är ett badrum i en lägenhet det handlar om, med andra ord är stammen inte min och det skulle vara ett enormt projekt att förändra stammen bara för att undvika dolda kopplingar, kommer således inte röra några rör eller kopplingar in till min lägenhet ifrån stammen, rör jag det inte kan jag inte se att det skulle bli mitt bekymmer/fel om föreningen får en läcka i dessa gammla rör, det lär vara ålden som tar ut sin rätt på rören snarare än min badrumsrenovering... På grund av detta vill jag inte heller göra några förändringar på rören som kommer ifrån stammen, jag skall dock flytta handfatet vilket betyder att presolrören inte kommer komma upp på högersidan där de är i dagsläget utan kommer flyttas till vänstersidan där de givetvis kommer komma ut genom väggen.

Min tanke är att göra en inspektionslucka för dessa två kopplingar, denna inspektionslucka kommer således att leda till ett utrymme under golvnivå, detta kan väl leda till en del tveksamheter ang säker våtrum?

För det första kan jag väl säga det att dessa kopplingar ligger inom våtzon1 då de ligger mindre än 1m ifrån duschen.

Tanken är att skapa ett avskärmat utrymme på ca 10*30cm runtomkring rören med en klack som är förlagd minst 20mm över golvbrunnens nivå (på samma sätt som kraven på dörrtröskeln) Detta utrymme tätskickar man sedan till 100% med rörmanchetter osv. tillsammans med resten av badrummet.

(Den bifogade bilden längst ner i inlägget illustrerar hur det är tänkt, sett från ovan.)

Efter detta har jag helt enkelt ett hål i golvet, frågan är om man sedan kan silicona på någon typ av lucka skapad av 3st 10x10cm klinkers?

Skulle denna lösning kunna uppfylla branchreglerna? Alternativet till det siliconade "locket" är väl att bygga mer på höjden och installera en 20x20cm lodrät lucka.

EDIT
(bilden illustrerar hur det skulle kunna ligga, kommer kröka kopparröret lite för att få det närmare gjutjärnsröret)
hela-skiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • skiss2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kort svar :
Ja, det kan fungera..
Längre varianten :
Hm, jag tror inte de går med på att man har en nedsänkt lucka, tätskiktad eller ej,
Jag inbillar mig att de vill ha den luckan ovan golvets tätskikt även om det tekniskt skulle fungera som du tänker, det kan nog bli debatt om nåt går fel.
Brf gjorde det hela lite knöligare ,
Vad finns på andra sidan väggen där stammen går, finns det möjlighet att sätta ett fördelarskåp där och byta alla dina gamla rör, ?
Någon tusenlapp extra blir det. Risken för "ledningsläck" i nya rätt monterade RIR hade jag inte legat sömnlös över, Att däremot att spackla igen golvet över de gamla ledningarna känns som sista alternativet..
Fundera en stund till om det inte är värt att dra nytt ? Då kan du få det precis som du vill ha det, och god nattsömn ;)
 
Tack för svaret!
På andra sidan väggen ligger trapphuset.

Enligt säker vatten heter det att:
"Lackage ska mynna på plats där man snabbt kan upptäcka detta och där utläckande vatten inte direk orsakar en skada, till exempel rum med golvavlopp eller med vattentätt golv."
Skulle ett trapphus med stentrappa vara ett sådant?

Känns dock som att jag helst inte vill in och ändra i föreningens stammar om det finns möjlighet att få till det på annat sätt, att lämna de gamla rören känns inte så otryggt, det går gammla rör i hela huset. Huset fick en relining 2008 så ett stambyte/vattenstambyte är inte aktuellt här på många år.

Hur skulle man kunna ta reda på om min lösning är acceptabel eller ej?
 
Redigerat:
Jag hade hoppats på sovrum eller hall på andra sidan väggen, där hade du då kunnat haft ett "köpeskåp" där http://www.vvs-boden.se/uponor-fordelarskap-c-1181_1182_1203.html
med skvallerrör som mynnat i badrummet.
Helt enligt reglerna och enligt försäkringsbolagens önskemål,
Egna lösningar kan fungera precis lika bra, men det blir nog en diskussion om regeltolkningar om olyckan är framme..

Skulle jag råda något så blir det att ha alla kopplingar OVAN golv, genomföringarna i en klack eller utbyggd vägg med lucka , Eventuella luckor med dränage ovan golv, dvs i vägg eller i en rejält upphöjd klack.
 
Jo, om det ändå vore så väl...
Men på andra sidan väggen där de båda skarvarna sitter ligger sovrummet, om man skippa allt som har med att byta ut stammen att göra någonting vettigt där ute?

Alternativt kanske man kan lyckas kila in en golvbrunn under rörskarvarna så får man ett dränerat utrymme där ;P
 
Men föreningen måste väl ha någon hantverkare som jobbar åt dem.

Kan du inte beställa från föreningen att de kopplar om vattnet från stammen åt dig till en lämplig punkt. Du får förstås en faktura från föreningen.

Det tekniskt vettiga är att göra en ny inkoppling på stammen.

Eftersom föreningen hävdar att det inte är några fel på stammarna, ska de väl tåla att man justerar anslutningarna.
 
Nja, föreningen har tyvärr ingen dom brukar anlita, men kan få tag på någon genom riksbyggen..
Håller verkligen med dig om att det vettigaste bör vara att koppla på sig på nytt på stammen, idag pratade jag dock med en aktiv VVSare som varit i branchen i över 20 år, visade honom bilderna på situationen och hans slutsats var ungefär så att det är bättre att inte röra stammen, kan ställa till mer och orsaka en högre läckagerisk om man försöker gå på där än att låta rören gå in som de gör i dagsläget, köra dem dolda och skriva en avvikelserapport på det.. Och i ärlighetens namn vet jag inte om det är den bästa och mest säkra lösningen i det här fallet? Alternativt i kombination med min inspektionsluckelösning... men där kan ju säker våtrum sättas ur spel istället?? Denna firman är stor i trakten och gör jobb åt bland annat riksbyggen.

Blev iaf rekommenderad av honom att gå in och prata med en till kille på företaget där han jobbar, skall se vad det ger... misstänker att jag får höra det samma där, att man låter skriva en avvikelserapport=/

Hur är det om en VVS firma skulle gå in och göra själva rördragningen och skriva rapporten, vad säger ett försäkringsbolag då?
 
Sultanen af Nex skrev:
Hur är det om en VVS firma skulle gå in och göra själva rördragningen och skriva rapporten, vad säger ett försäkringsbolag då?
Tja, det blir en avvikelse från reglerna, och kan tolkas av försäkringsbolaget att det inte är "fackmannamässtigt" gjort. Tolkar de det på det viset gäller inte försäkringen. Det bästa är att du ringer försäkringsbolaget och hör med dem först, innan du går vidare.

Dessutom bör du visa styrelsen på din lösning och få ett godkännande från den att det som du tänker göra är ok. Det är viktigt att få detta godkännande skriftligt så att de i efterhand inte kan kräva dig på ersättning vid eventuell läcka vid stammen.

Att VVS-firman skriver en avvikelserapport är enbart till för att firman inte skall bli skadeståndsskyldig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.