Ok, statusuppdatering:

Till slut dök prylarna upp från VVS-firman, men dom skickade förstås fel pressverktyg så än så länge har vi ingen golvvärme. Men alla rör är kapade och inpassade. Mitten på nästa vecka ska tydligen det rätta pressverktyget komma.

1.jpg
Shunten är på plats i pannrummet och väntar på varmvatten...

2.jpg
300 löpmeter grundat....

3.jpg
1200 löpmeter kvar....... q(;^;)p

Så idag tänkte jag beta av några meter till med penseln. :wow:
 
Redigerat:
Du har inte funderat på att skaffa dig en rollbox när du skall måla så många löpmeter? Jag har ingen aning hur bra den fungerar, men skulle tro att de är effektivare än att stå med pensel. Dock kanske man behöver vara två personer för att de skall vara riktigt effektivt. Se här: http://www.rollbox.se/
Såg den på Roomservice för några år sedan, då såg den i alla fall effektiv ut..=)

//Tobias
 
tobben87 skrev:
Du har inte funderat på att skaffa dig en rollbox när du skall måla så många löpmeter? Jag har ingen aning hur bra den fungerar, men skulle tro att de är effektivare än att stå med pensel. Dock kanske man behöver vara två personer för att de skall vara riktigt effektivt. Se här: [länk]
Såg den på Roomservice för några år sedan, då såg den i alla fall effektiv ut..=)

//Tobias

Jo då, det har jag verkligen gjort. Problemet är att en rollbox kletar på ganska generöst på sidorna. Där jag har not och fjäder. Som tidigare belysts i tråden är det ganska marigt att få ihop brädorna om man får för mycket färg där. Så just nu så gör jag enl. följande.
8st brädor i bunt och målar notsidan, lägger ut dem och målar fasadytan med roller och sedan stryker av fjädern med pensel. Målar ca 100 löp i timmen. Inräknat att jag gick och kapade till brädor för att lägga mellan i torkhögen också.... nu när jag har rutinen inne borde jag kunna bränna av i alla fall 150lpm/h.
 
erik_n skrev:
nu när jag har rutinen inne borde jag kunna bränna av i alla fall 150lpm/h.
Och slutar du sitta framför datorn och häcka så är du klar ikväll ;)
 
Daniel78 skrev:
Och slutar du sitta framför datorn och häcka så är du klar ikväll ;)
juppz! d^_^b
 
Panel grundad, check!
 
Så där, äntligen fick jag ihop en heldag.

Resultatet:
1.jpg
Första lagret isolering. 70mm.

2.jpg
Andra lagret, 45mm. + Vindpapp + läkt.

3.jpg
Panel...

4.jpg
Lite mer panel och en ganska nöjd Erik! d^_^b

Nu är det bara resten av huset kvar....
 
Redigerat:
Då va gaveln isolerad och vindskydd på plats....
 
Galet imponerande jobb!!! Sjukt avis och inspirerad på samma gång! :)
Snygga val och väl utfört!
Ska bara hitta ett hus sen vill jag med, dock ingen så stor ombyggnad...
Det överlåter jag till er tokar, skulle nog inte hinna eller orka m alla i familjen! ;D
 
ippo skrev:
Galet imponerande jobb!!! Sjukt avis och inspirerad på samma gång! :)
Snygga val och väl utfört!
Ska bara hitta ett hus sen vill jag med, dock ingen så stor ombyggnad...
Det överlåter jag till er tokar, skulle nog inte hinna eller orka m alla i familjen! ;D
Tack! Ja det är ju "bara" att hitta en kåk och sätta fart då ;)
 
Efter en massa spring upp och ner mellan ställning och gersåg är nu äntligen panelen uppe på halva gaveln. Andra halvan får vänta till våren eftersom jag inte vill riva altantaket innan vintern...

Framledningen till golvvärmen är nu efter MYCKET om och men kopplad. Nu saknas bara en packning innan vi har värme i golvet! Surt att jag ska ut och resa i jobbet ett par dagar nu. Frugan får nöja sig med byggfläkten ett par dagar till...

Isolerat lite mer på baksidan också. När det är klart så ska jag tömma vinden och göra klart för att lägga på 30 cm lösull. Lutar åt träfiber just nu... Verkar vettigt. Nån som har koll på lösull?
 
Mmmmm idag klev jag upp på varma golv.
 
Mina oisolerade betonggolv är iskalla :(
 
Och ser för j-vliga ut.. kommer gå på måååååånga tusenlappar att fixa till golvet i detta hus, så det får vara i ett par år till :(
 
Daniel78 skrev:
Mina oisolerade betonggolv är iskalla :(
Har du råa betonggolv i bostaden är det ju "stentufft";)
Lite shabby chic. Vilka andra av oss här på forumet har tillåtellse att gå med kängor inomhus? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.