Jag har rivit innerväggarna i badrummet och behöver förbereda för ett bubbelbad men vet inte var jag skall placera dosan för elanslutningen till badkaret. Under känns fel när man tittar på zon-reglerna.
Finns det några bra grundregler?
 
Tolkar jag nedanstående rätt kan du placera kopplingsdosan i zon 1:
http://www.smarthem.se/ip_klasser_zoner.php


Citat:
I område 1 får endast fast monterade och permanent anslutna elapparater installeras. De ska vara lämpliga att installera i område 1 enligt tillverkarens anvisningar för användning och montering. Med sådana elapparater avses:

  • bubbelbadkar
  • duschpumpar
  • materiel som är skyddad av SELV eller PELV vars märkspänning inte överstiger 25 V växelspänning eller 60 V likspänning
  • ventilationsutrustning
  • handdukstorkar
  • vattenvärmare
  • ljusarmaturer
 
Redigerat:
Eftersom anslutningen till de flesta bubbelbad sitter undertill/sidan så bör ju anslutningspunkten finnas där också. Kontrollera installationsanvisningen till badet! Om du behöver en dosa beror på - det kan gå lika bra med ett rörutlopp som du drar EKK i och kopplar in direkt i badet. Sök på forumet - det finns ett antal trådar som diskuterar detta. Du ska ju ha en arbetsbrytare någonstans på väggen också.
 
Jag brukar dra kabel i rör som Bo.Siltberg rekomenderar och fästa en IP 67 dosa under bubbelbadet (brukar finnas bra ställen till dom).

Vill bara påpeka att det kan vara lite klurigt med fuktskyddet om du går ut med rör under bubbelbadet. Firman jag jobbar på har haft en villa där det läckt in vatten via rörutloppet.
 
Man drar röret snett neråt och dom som gör tätskiktet ser till att det blir tätt, och som Bo säger dra en ekk som räcker till karets anslutningsdosa (som sitter under karet).
 
elmont skrev:
Man drar röret snett neråt och dom som gör tätskiktet ser till att det blir tätt, och som Bo säger dra en ekk som räcker till karets anslutningsdosa (som sitter under karet).
Nu är jag inte en höjdare på våtrums reglerna men jag har för mig att man inte får gå ut med rör under badkar, ska vara typ 1m ifrån (våtzon1).
6.3.3 skrev:
På väggar inom våtzon 1 får endast
genomföring för blandare finnas.
http://www.cchoganas.se/upload/file/Branschregler_web_2010.pdf
Frågan är nu bara hur man löser detta på ett bra sätt...

Du bör kolla detta med den som har våtrumsbehörigheten.
 
Känns som att man inte kommer att kunna hålla sig till alla regler när man har ett bubbelbad, Har nu tittat på ett på bauhaus som inte har löstagbar front så en fast montering med EKK direkt i badet känns inte som ett alternativ.. Skall man göra ett rörutlopp snett nedåt så borde det inte kunna rinna in vatten allafall. men måste man ha EKK i rörutlopp för tex handukstork eller får man ha trådar?..
Man kanske skulle skita i att ha dosa och eftermontera kabel med arbetsbrytare alla fall då? Tråkigt när man har chansen men det blir olika svar och alternativ hela tiden.
 
elmont skrev:
Man drar röret snett neråt och dom som gör tätskiktet ser till att det blir tätt, och som Bo säger dra en ekk som räcker till karets anslutningsdosa (som sitter under karet).
Vilka branschregler grundar du det på ?

Läser man i Svensk Elstandard (SS 436 40 00, utgåva 2) så står det

Svensk Elstandard skrev:
Ledningssystem som matar elapparater i område 1 ska anslutas till apparaten:

- antingen vertikalt från ovan eller horisontellt genom väggen på elapparatens baksida då fast monterad materiel är monterad ovanför badkaret (t ex varmvattenberedare), eller

- vertikalt från undersidan eller horisontellt genom närliggande vägg när apparaten är placerad i utrymmet under badkaret.
Och precis som Mnor skriver så säger GVK/BKR/Säkert Vatten att förutom kar- eller duschblandare ska inga rörgenomföringar finnas i duschplats eller motsvarande.

GVK skrev:
Förutom kar- eller duschblandare ska inga rörgenomföringar finnas i duschplats eller motsvarande.
http://www.gvk.se/branschregler

BKR skrev:
På väggar inom våtzon 1 får endast genomföring för blandare finnas.
http://www.bkr.se/Branschregler.aspx

Säkert vatten skrev:
Förutom anslutning av kar- eller duschblandare ska inga rörgenomföringar finnas i plats for bad eller dusch.
www.sakertvatten.se

Så kontentan är att dessa branschregler säger mot varandra (el vs. GVK). Om något skulle hända så kommer försäkringsbolaget att avböja ärendet med hänvisning till GVK och elfirman kommer med Svensk Elstandard hävda att dom gjort rätt.

En annan aktör som har ansvar i processen är den som utför tät/ytskikt som ska göra en avvikelserapport i detta fallet med hänvisning till GVK:s regler. Sen är det upp till beställaren att godkänna avvikelsen och ta på sig ansvaret.

Jag rekommenderar dig att kontakta ditt försäkringsbolag för att se vad dom säger och vad dom tar på sig vid eventuell vattenskada. Tät och ytskikt brukar inte ersättas och beroende på om dom anser att man gått emot branschens (GVK) regler så är det inte säkert att de tar följdskadorna heller.

Förhoppningsvis så kommer ju inget att hända och då är det ju lugnt, tills ni ska sälja och en kompetent besiktningsman påpekar avvikelserna.

Anmärkningsvärt:
GVK skrev:
GVKS BRANSCHREGLER = MYNDIGHETSKRAV I PRAKTIKEN
Det är omöjligt att bygga ett helt badrum, toalett eller tvättstuga genom att enbart följa myndighetsregler. GVKs branschregler ger därför ett praktiskt genomförande och en tolkning av Boverkets Byggregler.
 
Redigerat:
Att bryta mot en "vattenregel" och få en vattenskada är en bagatell om man jämför följderna med om man bryter mot en"elregel" och tar livet a en människa.
 
Fast å andra sidan så har väl anslutningspunkten rätt hög IP-klassning och anläggningen har förhoppningsvis jordfelsbrytare, så om man drar en EKK rätt in i badkaret (och ser till att förskruvningarna håller tätt) så ska det ju mycket till innan någon kan bli skadad p.g.a. el-installationen.
 
"Förutom anslutning av kar- eller duschblandare ska inga rörgenomföringar finnas i plats for bad eller dusch."

Otur att man inte får ha avlopp till sin dusch eller sitt badkar :D:p:cool::wow::x:rolleyes:
 
yxis skrev:
"Förutom anslutning av kar- eller duschblandare ska inga rörgenomföringar finnas i plats for bad eller dusch."

Otur att man inte får ha avlopp till sin dusch eller sitt badkar :D:p:cool::wow::x:rolleyes:
Länspump?
 
Daniel78 skrev:
Länspump?
d^_^bd^_^b
 
yxis skrev:
"Förutom anslutning av kar- eller duschblandare ska inga rörgenomföringar finnas i plats for bad eller dusch."

Otur att man inte får ha avlopp till sin dusch eller sitt badkar :D:p:cool::wow::x:rolleyes:
Får väl förtydliga att det gäller rörgenomföringar i vägg ;)
 
Ska man följa alla regler så är enda korrekta utförandet, som jg tolkar det, att komma med matningen från taket, med en EKK/EXK i en klisterlist på ytskiktet. Sen att det ser förjävligt ut det är en annan sak...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.