Hej!
Jag har anlitat några att bygga en altan och eftersom jag tycker att det ser lite ovanligt ut så vill jag gärna fråga. Normalt brukar bärbjälkar vara tunna och höga typ 45x170 men i detta fall används 100x100 istället. Däremot så använder de 45x170 över den bärbjälken men de har sågat ut ett 100x100 hål så det kan fixeras över bärbjälken.

Som jag har förstått så är det just höjden på bärbjälken som ger stabiliteten så därför undrar om 100 mm är tillräckligt. Detta kanske bara är ett annat sätt att bygga en altan men jag vore ändå tacksam för kommentarer. Vill ju att det ska bli en stadig altan.

Jag har bifogat bilder.

mvh
lialie
 
  • altan1 kopiera_redigerad-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan2 kopiera.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan3 kopiera.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det där är ju ett lite ovanligt sätt att göra det på.....

Det normala vore ju att lägga tex en 45x170 som bärlina under golvreglarna, inte infälld i. Det verkar ju finnas gott om plats under golvreglarna också....

Om du tvekar om stabiliteten, upp och hoppa och gunga lite och se om det verkar stabilt. Det där skulle ju kunna fungera men det finns ju stabilare sätt att bygga på....
 
Är inte 100x100 onödigt dyrt?
 
Jag tycker också att det ser lite dumt ut. Det håller säkert men jag tycker att man varit dålig på att utnyttja materialet.

Rent spontant kanske 100 x 100 låter sig skarvas på ett bra sätt så som visas på bild - men varför inte lägga de andra balkarna ovanpå? Visserligen är det ju i fältmitt momentet är som störst men jag tycker ändå att det är lite "slöseri" att utnyttja upplagen så dåligt.

Är det svenska snickare?
 
Hej!
Tack för kommentarer.

>men varför inte lägga de andra balkarna ovanpå
menar du varför det har fällt in den på bärlinan istället för lägga ovanpå?

>Visserligen är det ju i fältmitt momentet är som störst men jag tycker ändå att det är lite "slöseri" att utnyttja upplagen så dåligt.
Jag förstår nog inte. Är en lekman så får gärna förklara vad du menar med "slöseri".


Snickarna kommer från Tjeckien.
 
lialie skrev:
>men varför inte lägga de andra balkarna ovanpå
menar du varför det har fällt in den på bärlinan istället för lägga ovanpå?
Ja, precis. Det verkar väl vara gott om utrymme under. Synd att försvaga balken på det viset.

lialie skrev:
>Visserligen är det ju i fältmitt momentet är som störst men jag tycker ändå att det är lite "slöseri" att utnyttja upplagen så dåligt.
Jag förstår nog inte. Är en lekman så får gärna förklara vad du menar med "slöseri".
Momentet som vill bryta av balken är störst på mitten alltså utnyttjas balkens höjd och dess momentkapacitet som mest på mitten. Men det är ändå synd (tycker jag utan att vara varken konstruktör eller snickare) att ta bort så mycket material ute vid upplagen.

lialie skrev:
Snickarna kommer från Tjeckien.
Då bygger de nog så som de brukar - och de styrs av den praxis som varit gällande där. Tjeckien är ju ett EU-land så de torde väl leva efter Eurokoder i dagsläget men det troliga är att såväl konstruktörer som snickare gör på ett annat vis än vi gjort i Sverige - men det behöver inte bli sämre för det.
 
När dom jackat på det sättet har dom mer än halverat bärförmågan. Det är bara tjockleken ovanför bärlinan som bär i ditt fall nu. Detta pga. att vid belastning kommer regeln att spjälkas vid upplaget. Störst faran är bärlinan som du visar skarven på.
 
Hej,

OK, tack för svar. Måste försöka sammanfatta och få lite bekräftat.

1) Infällningen - Matti_75, menar du att här har vi mer än halverat bär förmågan på grund av att det bara är ca 7 cm kvar av regeln? Kan man göra något för att förbättra situationen? T.ex sätta på vinkeljärn på sidorna vid infällningen? Kan dock inte under eftersom bärlina och regel går i liv vid infällningen. Förresten, vad betyder "upplaget"? Jag frågade ena snickaren och jag tror att han sa att de gjorde infällningen för att då slapp de fästa regeln med något och det sitter ihop bättre.

2) Höjden på bärlinan är bara 100 mm istället för t.ex. 170, Det är ingen som har tryckt på att det är ett problem. Har inte det stor påverkan på bärlinans bärförmåga?

3) Skarven - Matti_75, menar du att själva skarven i sig är ett problem? Alltså ytterligare en fara utöver de två som nämts ovan? Och den största faran också skriver du. Är det så? Finns det något sätt att förbättra situationen i såna fall?
 
Skarven på 100x100 är fel, den måste skarvas på plinten. Den enda franska träskruven som är idragen kommer göra att virket spricker där (ser inte om 100x100 ligger dikt mot plinten, men spelar igentligen ingen roll, när det börjar röra sig så spricker det).

Avslutet på 45x170 där dom jackat ur för att lägga en del ovanpå är fel, men går att kompletera med balkskor för att avlasta.
Vet inte hur ditt markförhållande är, men plintar är till för att grävas ner i backen och då få botten nedanför tjälen vintertid (ca 50-70cm) annars kommer det garanterat att röra på sig (sjunka).

Jag tror du själv är på det klara med att dom har gjort ett knasigt jobb och ett tokigt materialval, men det går ju att åtgärda med spikplåtar och byggvinklar. Skulle nog ta dit en lite mer byggkunnig person som kan fixa till det.

Sen kan jag rekomendera att aldrig göra urjackningar i virke som ska ligga ute eller som i det här fallet är impregnerat, man blottlägger en obehandlad yta som det garanterat blir rötskador i, raka snitt är bäst, måste man skarva någon annanstans än på plinten så är dett bättre att lägga omlott och ta den smällen att skruvraden byter linje.
 
Hej,

Tack för svar. Jo det blir en del frågetecken.

Markförhållande är att det är jord med en massa sprängsten i. Antar att du påpekar att plintarna ligger för högt.

>Skulle nog ta dit en lite mer byggkunnig person som kan fixa till det.
Kan man anlita dig? :)
 
lialie skrev:
Hej,

OK, tack för svar. Måste försöka sammanfatta och få lite bekräftat.

1) Infällningen - Matti_75, menar du att här har vi mer än halverat bär förmågan på grund av att det bara är ca 7 cm kvar av regeln? Kan man göra något för att förbättra situationen? T.ex sätta på vinkeljärn på sidorna vid infällningen? Kan dock inte under eftersom bärlina och regel går i liv vid infällningen. Förresten, vad betyder "upplaget"? Jag frågade ena snickaren och jag tror att han sa att de gjorde infällningen för att då slapp de fästa regeln med något och det sitter ihop bättre.


2) Höjden på bärlinan är bara 100 mm istället för t.ex. 170, Det är ingen som har tryckt på att det är ett problem. Har inte det stor påverkan på bärlinans bärförmåga?

3) Skarven - Matti_75, menar du att själva skarven i sig är ett problem? Alltså ytterligare en fara utöver de två som nämts ovan? Och den största faran också skriver du. Är det så? Finns det något sätt att förbättra situationen i såna fall?
1)
Ja dom har mer än halverat bärförmågan. Men gör som bygghjelm säger och sätt balkskor på var sida som håller upp golvreglarna om bärlinan så klarar det sig.

2)
Beror lite på hur långt du har mellan plintarna. En 45x170 regel har bättre bärförmåga än en 100x100, men det beror som sagt på avståndet mellan plintarna om det räcker eller inte.

3)
Ja skarven är ditt allvarligaste problem, då dom jackat ur den och inte lagt skarven över en plint. Du har bara 50mm som bär din altan i skarven. Du kan förstärka upp skarven med en 2m lång 45x95 på var sida som du limmar och spikar/ skruvar fast i bärlinan.

Sedan håller jag med bygghjelm om en sak till anlita inte utländsk arbetskraft då dom oftast inte har samma kunskap om regler och normer som vi har här i Sverige.

Vem vet om dom ens har varit byggjobbare i sitt hemland innan dom kom hit, det finns många lycksökare som vill tjäna pengar på att lura oss husägare.
 
Redigerat:
Hej och tack för svar!

Får väl rapportera lite vad som har hänt.
Jo i helgen blev det att köpa byggbeslag och förstärka som alla ni har föreslaget och även egna snickarkontakter. Jag fick ta kostnaden själv för chefen skrattade och sa att det var helt onödigt. Hur som helst så gjordes det. Dock, det som jag inte nämde för dem var att man alltid använder ankarskruv eller ankarspik till beslagen. Trodde inte det skulla behövas sägas till om. Skruven som användes var kort träskruv för inomhusbruk !!??. Se bild. Passade även på att kolla resten av skruvarna och det var absolut inte trallskruv som användes utan även där var inomhusskruv som användes(från Biltema). Så det måste bytas.

En fråga: beslagen har satts in med(endast?) två skruvar på de sidor som fäster mot bärlinan, men ingen mot skruv mot regeln, är det OK?

Skarven åtgärdades nog bra (tror jag?), Två st en meters 45x170 lades på varje sida men fälldes in över plinten, se bild.

Förtroendet har väl inte ökat efter denna helg. Hoppas nu att skärps till men man får ju lust att få allt inspekterat av någon byggnadskunnig.
 
  • skarvåtgärd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skruvtillalatan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det behövs några fler skruvar in i bärlinan då det är dom som för över krafterna från golvregeln till bärlinan. Det ska även skruvas in i golvregeln. Man ska akta sig för billig utländsk arbetskraft.
 
Blev du rekommenderad dessa snickare av någon och kommer du rekommendera de till andra?
 
Jag hade avbrutit arbetet. Det där med skruvarna visar ju att de antingen inte bryr sig om konstruktionens beständighet eller att de inte har en susning om vilken ytbehandling som krävs för grejer som skall sitta ute.

Om arbetsledaren dessutom skrattar åt dig när du visar dig orolig för kvalitén på arbetet så har han nog en del att lära inom andra områden än byggteknik också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.