Mats Bengtsson skrev:
+1 på det. En mycket enkel och bra idé som borde kunna bi billig, kanske rent av en såg med skena.

--- Mats ---
Hmm det måste jag kolla upp. (Försökte citera citatet i citatet men det funkar visst inte?)
 
Det finns en annan metod som inte har nämnts här nämligen handhyvel.
Inte så svårt som det verkar, inte så dyrt
  1. Köp en hyvel (no 3 eller 4) på Tradera, kostar 100 - 300:-
  2. Slipa upp stålet hos verktygsslipare (troligen nödvändigt)
  3. Köp en plankstump att träna på.
  4. Kör
Du kommer att bli förvånad vad bra det blir.
 
asgo skrev:
Det finns en annan metod som inte har nämnts här nämligen handhyvel.


Inte så svårt som det verkar, inte så dyrt
  1. Köp en hyvel (no 3 eller 4) på Tradera, kostar 100 - 300:-
  2. Slipa upp stålet hos verktygsslipare (troligen nödvändigt)
  3. Köp en plankstump att träna på.
  4. Kör
Du kommer att bli förvånad vad bra det blir.
Det har uteslutits av kostnadsskäl. Om man inte skall vara hos verktygsslipare stup i kvarten, så måste man köpa grejer för att slipa stålen. Och har man inte tränat mycket på hyvel, så måste man till slut sandpappra ändå.

Så hyvelkostnaden kostar som sandpapper plus hyvel.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Är furun kvistig är är det sådär lagom kul att handhyvla och risken är att det blir många besök hos verktygssliparen.

/woodchuck
 
En hyfsad handhyvel, gammalt eskilstunafabrikat, klarar lite kvist och ganska så mycket brädor utan att slipas om. Dessutom blir det rakt på ett helta annat sätt än när man sätter en slipmaskin i kanten på en bräda.
 
asgo skrev:
En hyfsad handhyvel, gammalt eskilstunafabrikat, klarar lite kvist och ganska så mycket brädor utan att slipas om. Dessutom blir det rakt på ett helta annat sätt än när man sätter en slipmaskin i kanten på en bräda.
Var hittar man en sån då?;)
Och var finns verktygsslipare?:blushing:

Med tanke på den där killen som beskrivs här på Bygga hus som byggde ett orangeri utan elverktyg så borde det kanske inte vara omöjligt att hyvla för hand?:) Men det får ju inte vara alltför tidsödande förstås.

Förstod jag saken rätt om de flesta ovan rekommenderade planslip? annars verkar det ju knappt som om planslipar går att köpa längre, är det alltså ändå en bra investering i sammanhanget?
 
För det första hur många löpmeter handlar det om. Det är lite viktigt med tanke på vad du skall använda för metod.

Handhyvel går fet bort låter lite hårt vad jag försöker säga är att om man inte har vana blir det väldigt bökigt och är tidskrävande och om det är lite kvistar så blir stålet slött och då går det inte alls bra att hyvla. Och för att då slippa springa till ett verktygs sliperi som för övrigt inte bryner stålet för att få slutskärpan så måste man lära sig att slippa och bryna hyvelstålet och det är tidskrävande och det kostar pengar att investera i slipgrejer.Fför eran del som bara skall fixa till lite kanter så tycker jag det är överkurs.

Men det är fantastiskt kul att hyvla för hand.

Mvh Pär H
 
Hmm jag som tyckte det lät kul med en handhyvel.:)
Men det är ju fråga om några meter att hyvla, minst sagt: några tiotal åtminstone. Och sedan återstår problemet med de stora ytorna, om de ska slipas eller ej...:S
 
Som PrinsValium föreslog tidigare i tråden så måste väl det enklaste vara en rikt- och planhyvel? Köp en begagnad på blocket och sälj den när ni är klara så kostar det nog i princip ingenting. Hyveln fixar ju både ytan och kanterna i ett nafs...

/fth
 
fth skrev:
Som PrinsValium föreslog tidigare i tråden så måste väl det enklaste vara en rikt- och planhyvel? Köp en begagnad på blocket och sälj den när ni är klara så kostar det nog i princip ingenting. Hyveln fixar ju både ytan och kanterna i ett nafs...

/fth
Frånsett att det är en riktigt dyr pryl, och att man brukar sanda efter rikt och plahyveln (såvida man inte hyvlar/sicklar), vilket gör att det precis som med en handhyvel blir en extra kostad utöver slipen.

--- Mats ---
 
Om jag inte läste fel längre upp ska det målas också. En planhyvel borde ge en mer eller mindre målningsklar yta. Att stå och slipa ner tiotals meter ohyvlad planka med vilken slipmaskin som helst låter inte alls roligt.

Hur breda är plankorna? Går dom in på höjden i en planhyvel blir det genast ett aningens enklare tilltag. Jag tycker mest bara att det bör framgå i tråden vad som är "rätt" metod =)
 
PrinsValium skrev:
Om jag inte läste fel längre upp ska det målas också. En planhyvel borde ge en mer eller mindre målningsklar yta. Att stå och slipa ner tiotals meter ohyvlad planka med vilken slipmaskin som helst låter inte alls roligt.

Hur breda är plankorna? Går dom in på höjden i en planhyvel blir det genast ett aningens enklare tilltag. Jag tycker mest bara att det bör framgå i tråden vad som är "rätt" metod =)
De är 22 cm tror jag. Ja det framgår att rikt- och planhyvel var bäst metod men det framgick inte hur man skulle bära sig åt för att komma över en. :) Jag har kollat lite på uthyrningsfirmor men de verkar inte finnas där.
 
Om jag förståt rät så är plankorna gissar jag ca 21mm tjock 22cm bred och längden?

Det absolut smidigaste måste vara att köpa en lågbudget el handhyvel på Jula Co osv
Och sedan sälja på tex blocket.
Tillvägagångssätt kan vara som så att du ställer 3st på högkant drar i hop dom med några tvingar eller sambons stadiga händer. Sedan är det bara att köra en st vända på säg 2 mm inställt djup på hyveln så var dom tre st plankorna färdiga. Sedan upp med tre nya osv.
Så hade jag gjort men som sagt var det finns många rätt och inga fel nja handhyvel kanske.

Mvh Pär H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.