Hej
vi har problem med vår golvvärme och önskar tips och råd.

vi har termostat Ebeco eb-thermo 200
systemet är Ebeco Cable kit 200 ena är 43m och andra 37m
37m slingan ligger på betongsockel och 43m ligger på isolerat trägolv med nät, det är samma klinkergolv på båda.
det golv som vi inte får att bli varmt är den som är 43m

det är två separata system som har matning i från samma säkring men har olika termostater.

uppmätt ström in är 230V på båda
utgående ström till golv är 230V på båda
resistans golvslinga 0 ohm på 43m slingan ( på 37m är det 132ohm)
43m slingan har resistans värde mellan jord och noll ledare 39,4ohm och 0hm mellan jord och ledaren.

vi har lånat ny lös givare som vi testat värma med hårtork och då blir det varmare enligt termostaten.

vi har testat att byta termostaterna med varandra utan resultat.

inga lampor för fel koder blinkar. vi har testat både med tidsstyrning och att ha den inställd på rumsgivare och golvgivare.

Fler förslag på vad man kan testa? Vad är felet för oss? Är kabeln av?
 
Ligger båda på samma termostat?

0 ohm är kortis. 132ohm skulle ge P=U2/R=230*230/132= ca 400Watt. Som kan stämma.
Oändigt resistans = avbrott.

Vad är problemmet? Ingen värme alls?
 
Har flyttat ämnet hit från "golv", tror att det blir fler lämpliga svar här
 
Är du säker på att det var 0 ohm och inte "--" i displayen (eller liknande). Om du haft 0 ohm torde säkringen gå. Avbrott stämmer med ingen värme...
 
Har det fungerat tidigare, eller är det en ny installation?

Exakt hur har du mätt?

Det angivna mätvärdena är helt orimliga och tyder på mätfel. Resistansen 0, exakt hur har du mätt det?
Dvs 132 Ohm resp. 39 ohm kan vara OK, men det skall vara över slingan, inte mot jord. Noll ohm kan det inte vara, då skulle säkringen ha gått.
 
de ligger inte på samma termostat
det är en ny installation
det blir ingen värme alls

multimetern visar 1 i displayen när jag mäter resistans, jag har mätt på plinten ut i golvet från termostaten
 
För att mäta, får du koppla bort termostaten. Annars mäter du termostaren!

Har du 3 ledare som sticker ut från värme kabel?
Mina hade bara 2 ledare samt separat jord som går till armeringen.

P.s. Kan du fota dosan med kabeln?
 
Och ange mellan vilka trådar du mäter de olika sakerna.
 
Och hur är det kopplat, är det "kallkabeln" direkt från golvet som går till termostaten, eller är den skarvad ex. i en dosa på vägen?
 
På den slingan som funkar är det skarvat med blå och brun kabel till termostaten och den slingan som inte ger någon värme alls är det två transparenta in i termostaten, som borde vara själva golvslingan som är kopplad direkt in i termostaten.
 
Och hur ser jorden ut då, till de 2 slingorna? Hur ser det ut vid skarvningen?
 
Din 43m slinga. Hur har den hanterats? Enl. Ebecos installationsmanual så skall den hålla 112ohm, och det skall finnas en kallkabel, jag har väldigt svårt att tro att den skulle vara transparent, men jag kan ha fel.

För mig låter det som att ngn. har kapat kabeln?
 
Är värmekabeln kopplad direkt på termostaten??! Har verkligen en elektriker gjort den där installationen med både förläggning och inkoppling?

//Patrik
 
fel av mig, det är kall kabeln som är inkopplad på termostaten, det är två transparenta isolerade kablar och en Gul/grön och alla dessa ligger i en och samma isolerad svart.
skarven på jorden mellan termostaterna är gjord med en sockerbit och sedan tillbaka till el centralen från samma sockerbit
elektriker har gjort installationen
 
En elektriker som använder sockerbitar för att koppla????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.