Vilken är den "vanligaste" vita färgnyansen man brukar använda invändigt? 0502Y eller 0500?
Vad tycker du om respektive?
Kan man ha olika vit på lister och foder kontra väggar?

Behöver verkligen snabba tips! :-/
 
Utan tvekan S 0502-Y för att den är lite varmare än S0500-N som är ljusast av rentgråskalan. Klart att man kan ha olika färg på lister och väggar men jag brukar rekomendera att måla en sådan skillnad att den ena inte ser smutsig ut.
Lycka till /A
 
Allt fabriksmålet är i Y varianten, tyvärr. Det har dock i och för sig börjat komma möbler i den (i mitt tycke) finare råvita färgen.

Rekommenderar starkt att du håller dig till Y, baserat på egen erfarenhet där jag vackert började måla alla lister och foder med råvitt för att nu konstatera att det nog inte var helt genomtänkt..

/Magnus
 
Magnus, vad är råvit? NCS nr?

Mvh Lerum
 
Hej!

Vår inredningsarkitekt rekomenderade 0502Y. Och ett plkuss är att Alcro har den som std. kulör.

/Peter
 
S 0502-Y har tidigare varit dominerande som vit nyans, på fabriksmålade detaljer är den fortfarande helt dominerande. Själv tycker jag inte alls om den, jämför med något vitare så ser du hur "smutsgul" den är.

5 0500-N är ett mycket snyggare val!

Av egen erfarenhet kan jag säga att det går att kombinera 0500 med fabriksmålade golvlister och dörrfoder, men inte med taklister!
 
S0500-N är alltså brutet i en svagt grå nyans?

Har någon foton på rum målade i denna nyans?

Motsvarar denna färgkod någon av Alcros "namngivna" kulörer?

 
larsg skrev:
Av egen erfarenhet kan jag säga att det går att kombinera 0500 med fabriksmålade golvlister och dörrfoder, men inte med taklister!
Jag har helt andra erfarenheter! Eftersom alla (jag stött på) takfärger är S0500-N funkar det "bara" med taklister målad i samma kulör, annars kommer listerna att se smutsiga ut.

Däremot har jag sett rum med foder och golvlister målat i S0502-Y tillsammans med väggar målat i S0500-N och det såg fasiken inte roligt ut! Listerna såg skitiga ut och väggarna blev alldeles för kallvita. Kulörerna tog helt enkelt fram det sämsta hos varandra! Nej, den kombinationen kan jag verkligen inte rekommendera!
 
johan77 skrev:
S0500-N är alltså brutet i en svagt grå nyans?

Har någon foton på rum målade i denna nyans?

Motsvarar denna färgkod någon av Alcros "namngivna" kulörer?
Jag gjorde lite egen research: S0500-N heter "Snö" i Alcros sortiment. S0502-Y heter "Äggskal".

 
Om dessa båda vita nyanser kallas snö och äggskal-vilken är det då som brukar kallas antikvit?
Funderar på detta då vi hoppas kunna köpa fabriksmålade lister, medan snickaren rekommenderade att vi målar dörrar och fönsterbrädor i "antikvitt".
 
Hejsan

Jag håller def. med dig Linska ang. kombinerigen av S 0500-N (Råvit) och S 0502-Y (Kalkvit) och här är det som jag tror att Linska redan noterat, främst vid färgsättning av väggar, fönsterlister och dörrfoder som 'det' blir märkbart.

Tak samt taklist i 'vitt' (S 0500-N) och väggar i S 0502-Y är däremot en vanligare kombination men där blir brytningen inte lika i ögonfallande.

Angående beteckningarna på dessa vita kulörer så går det att finna löpmeter skrivet på detta forum.
Tyvärr måste jag dock medge att sökfunktionen inte är så vidare värst.

S 0502-Y även kallad kalkvit, Stockholmsvit, antikvit, äggskal osv. är helt klart den vita kulör som har flest namn.
Givetvis skapar det en djungel som inte är helt lätt att begripa.

S 0502-Y brukar som nämnt finnas färdigbruten vilket även brukar kallas standardkulör.
Den brukar emellertid bara finns 'färdig' i dom vanligast brukade produkterna.
Och skulle man av någon anledning söka lite annorlunda egenskaper t.ex. mattare el. blankare så kan det vara så att färgen måste brytas.

Det jag vill ha sagt är att S 0502-Y inte är något som är bestämt.
Det finns tyvärr ändlösa variationer på denna beteckning.
Styrt av tillverkare (olika brytfärger) och även olika produkter (glans, fyllighet, yta osv.)

Lättaste sätt att komma runt detta är att bara använda sig av en tillverkare och att blanda slattarna vid byte av färgburk då byte av S 0502-Y kan vara nästan lika 'förödande' som en kombination av S 0500-N och S 0502-Y.
Ögat har svårt för att komma tillrätta med små avvikelser och två väldigt likartade röda el. blå är lika svåra att kombinera som två vita.
Men nog om det.

S 0500-N verkar ha klarat sig bättre från namn hysteri men nu hör jag att Alcro tydligen gjort det 'lättare' för 'Svensson' genom att även benämna den som 'snö'. Lysande!


Jag vet inte vem man ska beskylla för denna... 'Hysteri'.. denna förvirring..
Men jag antar att ett namn som 'snö' el. 'antikvit' är lättare att komma ihåg och relatera till än S 0500-N och S 0502-Y.
Så visst är det lite av ett säljknep att locka med ett roligare namn...

Men för vem?

Porsche har som tillverkare sällan kommit med nya modellbeteckningar.
Visst har vissa kommit och gått men ryggraden, 911 har alltid haft samma namn, samma grund.
Detta, att man vet vad man får och vad dom står för är för mig mer attraherande istället för att man som man nu bla. i fordkoncernen blandar hej vilt mellan bilarna i sin märkesflora.
Vad är Ford och vad är Volvo?
Vad är vad och varför är det olika prislapp?
Visst är det inte riktigt samma som i fallet med t.ex. Saab/Subaru där några modeller helt enkelt bara fått ny ettiket för att sen lanseras på en marknad i hopp om att det ska sälja mer under annan beteckning.

Jag skulle allvarligt rekommendera t.ex. alcro eller vilken annan stor tillverkare som helst att fortsätta köra hårt på sina kulörer.
Men håll det TOTALT separerat från NCS.
NCS behövs men 'hitta' inte på namn för dessa hårda, kalla, trista och yrkesmässiga siffer och bokstavskombinationer.

Det är ett skott i tån.
Men inget vådaskott.
Bara ett högst ofröklarligt sådant.




VH Fredrik
 
Har precis kollat detta med färg då vi ska prata med målaren om vilka färger vi ska ha i huset och då vi är nöjda med färgerna i lägenheten så ska vi köra med samma och det är

0502Y på väggarna och 0500 i taket
Det syns tydligt i bra dagsljuset att taket är vitt medans väggarna är brutet vitt
 
Vi portförbjöd neutralvitt/råvitt i nybygget, så allt vitt är kalkvitt NCS S0502-Y. Även taket och alla listverk. Fördelen med detta är att den brutna vita blir referensvitt i hela huset. Enstaka vita objekt som en ark papper, en hushållsmaskin, en iMac eller en något råvittmålat lyfts fram. Det enda som vi inte kunde styra över var IKEA:s skåsstommar. Därför uppfattas dessa som blålila i tonen p.g.a. den totala dominansen av kalkvitt NCS S0502-Y. Inget problem eftersom skåpsluckorna alltid är stängda.
 
Jag tycker det blir en konstig kontrast mot vitt porslin i badrummen, annars gillar jag S0510-Y.

Pernilla
 
Johan Gunverth Re: Vilken vit färgnyans??
Vi portförbjöd neutralvitt/råvitt i nybygget, så allt vitt är kalkvitt NCS S0502-Y. Även taket och alla listverk. Fördelen med detta är att den brutna vita blir referensvitt i hela huset. Enstaka vita objekt som en ark papper, en hushållsmaskin, en iMac eller en något råvittmålat lyfts fram. Det enda som vi inte kunde styra över var IKEA:s skåsstommar. Därför uppfattas dessa som blålila i tonen p.g.a. den totala dominansen av kalkvitt NCS S0502-Y. Inget problem eftersom skåpsluckorna alltid är stängda.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Johan!
Hur ser det ut med taket i NCS S0502-Y? Vi bygger nytt och funderar på att välja denna "Stockholmsvita" (=kalkvita) färg till även taket, men våran målare avråder från det och tycker prompt att det ska vara NCS S0500-N (=råvit). Alla innerdörrar är "Stockholmsvita" och därför funderar vi på att göra som ni gjorde, ta precis allt i det! :) Såg ett annat hus med den råvita takfärgen men där väggarna + alla lister var i "Stockholmsvita".......taket blev då mera gråvitt. Kanske inte så snyggt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.