För några dagar sen läste jag, att anslutningsavgiften i vissa områden t.ex. i Kalmar län ökades kraftigt.

Kan det också vara en idé att inte ansluta byggnaden till det offentliga el nätet och bygga en solcellsanläggning istället ?

Det finns såkallade "Inselanlagen" som är vanligt i områden där man inte har tillgång till offentlig el eller där det skulle vara för dyrt att ansluta till el nätet.

Vad tycks om det ? Solceller har blivit billiga nu.
 
Tyvärr är det väl så att det inte finns nått riktigt bra alternativ, det som fortfarande är det "bästa" alternativet är dieseldrivna elgeneratorer. Ialla fall om man vill ha lite mer än belysning och nått som fungerar oberoende av väder och vind och årstid.
 
Billiga? Vad tror du det behövs till ett hus?
Uppvärmning kan ske med ved, pellets, sol stöd.
Varm vatten? Vet ej.
Kyl, frys, belysning ?
Tror att det minsta ligger nog på 1kW.
Hur många celler skulle man behöva?
Vintertid eller nätter blir det inget nästan. Och då måste man samla energi dagtid för att använda det under mörka timmar.
Jag tror mer på egen mölla.
 
Nej det är inte ett realistiskt alternativ. Inte ännu. Det finns nu solcellsanläggningar som ger ett komplement och sänker din elförbrukning, när det är sol. Men även där så kostar det en investering i storlekordningen 2 - 300 000 att spara 2 - 3 000 kwh om året.
 
BigGitt skrev:
Billiga? Vad tror du det behövs till ett hus?
Uppvärmning kan ske med ved, pellets, sol stöd.
Varm vatten? Vet ej.
Kyl, frys, belysning ?
Tror att det minsta ligger nog på 1kW.
Hur många celler skulle man behöva?
Vintertid eller nätter blir det inget nästan. Och då måste man samla energi dagtid för att använda det under mörka timmar.
Jag tror mer på egen mölla.
Materialet för en anläggning på 1 kW (inkl. kablar, batteriladdare, sinus växelriktare och batterier) ligger kring minst 20 000 - 25 000 SEK skulle jag tro. Sen måste man installera grejerna.Uppvärmningen/ varmvatten (vintertid) måste ske med ved och varmt vatten kan fixas med solfångare (sommartid).

Skulle tro att tunnfilmsmoduler går bra i Sverige. Sen måste man dimensionera batterierna (Ah) ... beror på vad man vill driva.
Sen behövs det en batteriladdare och en sinus inverter. Rätt storlek förstå.

Priset på solceller anges i EUR per Watt (eller SEK per Watt). De billigaste solcellerna levererade till Sverige skulle ligga kring 10 SEK per Watt inkl. moms och frakt.
 
elmont skrev:
Tyvärr är det väl så att det inte finns nått riktigt bra alternativ, det som fortfarande är det "bästa" alternativet är dieseldrivna elgeneratorer. Ialla fall om man vill ha lite mer än belysning och nått som fungerar oberoende av väder och vind och årstid.
Vinterdrift kan nog vara ett problem i Sverige.

Men det finns grejer som går på likström och drar mindre el. Kylskåp/ frys etc. Läste att sådan används i exempelvis Laos.

Dieseldrivna elgeneratorer är ett alternativ och troligtvis nödvändiga, men dyrare än solceller. Har just nu ett projekt där man vill byta från dieseldrivna elgeneratorer till solceller.
 
Det handlar väl rätt mycket om inställning, jag tycker att ska man ersätta en energikälla ska den som man använder som ersättning vara likvärdig i fråga om tillgänglighet och prestanda. Man ska inte behöva ändra vanor, byta "apparater mm. för måste man göra det blir det ju en jämförelse med mellan äpplen och päron. Och det är en helt annan sak att ändra livsstil än att ersätta en energikälla med en annan.
 
Jag behöver som max 12 Kw.
Hur ska jag göra för att få det?

Ok. Sommartid inga problem /kanske med många celler.
Vintertid?
 
Dieseldrivet elverk
 
Rikard Ågren skrev:
Dieseldrivet elverk
Tror du verkligen det blir billigare per kWh än från t.ex. Eon? ;)
 
Men om du säger att cellen kostar typ 10SEK per watt, då är det en max effekt som cellen levererar under någon form av ideala förhållanden. Vad som är ideala förhållanden varierar beroende på enl. vilken teknik den tillverkas.

Men med stor sannolikhet så uppnås dessa ideala förhållanden bara under kortare stunder här i Sverige.
 
Vi ska bygga nytt hus och jag har också funderat i Ewalds banor då jag räknade ut att om vi förbrukar 8000 kwh/år kommer vi att betala 390 000 till fortum dom första tjugo åren så det finns lite att röra sig med.
Vi har idag stall med 7 hästar på den tänkta tomten det drivs med 440 w solceller och det fungerar året om.
Det handlar ju förstås om inställning
Jag tror att med ugn och spis på gasol och värme o varmvatten även till tvätt och disk på ved/pellets skulle det vara möjligt ,kanske 3 kw solceller och 1 kw vindkraft skulle räcka.

Men visst behövs ett elverk till snickerimaskiner och svetsar och sånt med hög startström.


hempularen skrev :

´´Nej det är inte ett realistiskt alternativ. Inte ännu. Det finns nu solcellsanläggningar som ger ett komplement och sänker din elförbrukning, när det är sol. Men även där så kostar det en investering i storlekordningen 2 - 300 000 att spara 2 - 3 000 kwh om året.´´

En solcellsanläggning kostar i dag ca 30000/ producerade1000 kwh/år
 
Redigerat:
glöm bara inte bort att räkna på merkostnaden för tex. gasol som ju blir betydligt dyrare än el, batterier som måste bytas efter 6-8 år osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.