Jag beskriver inte villkoren för byggfelsförsäkringen utan färdigställandeskyddet. Byggfelsförsäkringen är INTE samma försäkring som färdigställlandeskyddet!

Färdigställandeförsäkringen träder i kraft för att ersätta de MERKOSTNADER som uppkommer om en entreprenör skulle gå i konkurs under arbetets gång, alternativt att entreprenören har gått i KK och det finns fel vid garantibesiktningen som entreprenören annars varit tvungen att korrigera (upp till max 10% av entreprenadbeloppet). Om entreprenören INTE är i KK ska han korrigera detta "kostnadsfritt", dvs inga pengar från försäkringen. Jag tycker det är en orimlig premie för att garantera mig från att mina entreprenörer skulle trilla av pinn under de max 4 veckor vardera jag anlitar dom.

Om det upptäcks fel efter garantibesktningen träder byggfelsförsäkringen in = en annan försäkring.
 
Nu har jag shoppat vidare i byggförsäkringsbranchen:
Betydligt billigare än Gar-Bo som ju ville ha 16-17kkr för vårt enmillesprojekt har Bostadsgaranti och Nordisk Garanti visat sig vara.
Bostadsgaranti ville ha ca 1-2 % av ersättningsbeloppet, dvs 1-2% av 10% av 1 Mkr. Glasklart? Summan blir alltså mellan 1 och 2 tusen spänn vilket ju känns klart mer rimligt!
 
hasse_f skrev:
Nu har jag shoppat vidare i byggförsäkringsbranchen:
Betydligt billigare än Gar-Bo som ju ville ha 16-17kkr för vårt enmillesprojekt har Bostadsgaranti och Nordisk Garanti visat sig vara.
Bostadsgaranti ville ha ca 1-2 % av ersättningsbeloppet, dvs 1-2% av 10% av 1 Mkr. Glasklart? Summan blir alltså mellan 1 och 2 tusen spänn vilket ju känns klart mer rimligt!
Pratar du om byggfelsförsäkringen nu eller är det någon annan försäkring?
 
Tyvärr Hasse f så har alla bolagen en minimi premie på mellan 12000-16000 sek, bygger själv lösvirkeshus och har nyligen fått tekna en försäkring hos Bostadsgaranti för 12000 :- som jag inte kan få ut ett öre på !!! klart irreterande! där har Persson lyckats bra med att gynna försäkringsbranchen!!
 
Ecke, får man fråga hur du fyllde i din "ansökan" till Bostadsgaranti eftersom du lyckats få "lägsta premien?

T ex hur beskrev du "eget arbete", och kostnad för "köpta tjänster och köpt material"?

 
Sitter också med dessa förbannade papper och sliter mitt hår. Är som ni tvungen att teckna försäkringen och färdigställandskyddet men kommer inte kunna använda den på ngt sätt.Jag talade med en tjej på Bostadsgaranti idag.Och hon menade på att det man skall göra själv skall man kort och gott skriva "egen regi" och uppskatta materialkostnaden,sen är det klart(citat).

Må väl!!
 
Ja det enda jag anlitar för är rörmockeri för 120000 och mitt eget arbete 800000, så 10% av 120000 borde bli 12000 eller?
 
Men materialkostnaden då? Baseras inte premien på den också eftersom försäkringen även omfattar "materialfel"???

Eller har jag missuppfattat det hela ???

 
Jag fick besked från banken idag.
Jag behöver inte tekna denna försäkring.

/THrax
 
Hemmakatten
thrax skrev:
Jag fick besked från banken idag.
Jag behöver inte tekna denna försäkring.

/THrax
Vad säger kommunen? Har de också gett besked om att föräkringen inte behövs?
 
Bygglovet beviljades innan nya reglerna kom.
/Thrax
 
Men Hallå.. kan man försäkra sig själv mot fel man gör själv? Någon slags egen drulleförsäkring? Och färdigställandeförsäkring? När man gör allt själv. Hur väljer man att plocka ut pengar på den? När man tröttnat på att bygga för att fara till Teneriffa och vila upp sig?

Jag fattar inkentinken av att man måste ha dessa försäkringar när man bygger helt själv med lösvirke från närmaste vedstapel. De skall väl vara till för dig som kund till olika firmor som spikar och inte mot dig själv åt dig själv. öööö.

Hälsar ingvar som fick bygglov i 2003 och numer bor i ett hyfsat färdigt hus egenbyggt helt i egen regi.
 
Vi skickade en dispensansökan till byggnadsnämnden om att slippa skaffa byggfelsförsäkring eftersom vi bygger så gott som allting själva (bara grävning och vvs på entreprenad), och vi fick igenom denna dispens. Det är upp till varje enskild kommun att avgöra om man måste teckna den eller inte. Vi egenbyggare har ju ingen användning för denna försäkring och därför finns det ju till och med försäkringsbolag som inte tecknar försäkringen om man inte har minst 75% av arbetet på entreprenad.
Jag råder alla egenbyggare att prova med att söka dispens. Mycket pengar sparas och man kan lägga in sitt snygga vitoljade askgolv istället...! Lycka till!
 
Det låter väldigt intressant, "vatten"!

Eftersom vi också kommer att bygga ALLT själva så skall jag nog också prova på det!

Skulle man kunna få ta del av dispensansökan som ni skrev, så man vet hur man skall formulera?
 
Hej!
Missade det här med att söka om dispens så igår damp räkningen ner från Bostadsgaranti...12000:-

När jag fyllde i min ansökan så fyllde jag i VVS och elfirmans org.nummer samt deras uppskattade kostnad(220000:- tillsammans)

Sen specade jag slarvigt ner ungefärliga materialkostnaden 900000:- och skrev att allt utom ovanstående skall göras i egen regi.

Det känns ju sådär att pynta dessa 12000 för ingenting,men man får försöka förtränga :-/

Må väl!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.