Hej!

Jag behöver inhandla lite nya verktyg inför en renovering av vardagsrummet. Ska lägga nytt golv men behöver trixa lite; ska såga upp en spalt på ca 5 mm in mot väggen i befintlig tarkett, samt göra en inspektionslucka i golvet för att kunna besiktiga några rörskarvar. På befintligt golv tänkte jag lägga någon typ av klickgolv.

Eftersom jag nyligen flyttat till hus har jag inte så mycket att skryta med i verktygsväg. Har Julas billigaste sticksåg och Biltemas billigaste cirkelsåg - båda något trasiga trots sparsam användning. Jag tänker mig att det borde gå att få till något rätt vettigt för ca 5000 spänn, men jag skulle vilja ha lite tips på vad som kan behövas.

En ny cirkelsåg och en ny sticksåg känns givet. För de lite mera trixiga grejerna borde en Fein Multimaster eller motsvarande (Bosch PMF 180E t ex) vara bra. Har läst lite här i forumet att vissa förespråkar sänksåg istället för cirkelsåg. Ärligt talat vet jag inte vad det är.

Cirkelsåg och sticksåg, tusen spänn vardera, gör att jag kan lägga 2000 på en multimaster. Är det klokare att satsa på en bättre cirkel- eller sticksåg?

Jag kommer med stor sannolikhet använda maskinerna en del i framtiden, så det är inte för detta enda projekt jag handlar.
 
Decamber skrev:
...Cirkelsåg och sticksåg, tusen spänn vardera, gör att jag kan lägga 2000 på en multimaster. Är det klokare att satsa på en bättre cirkel- eller sticksåg?...
Har du gott om pengar, så är det lättare. Skall man vara ekonomisk är det svårare. Du har en bra start, två viktiga sågar. Jag har mängder med elverktyg. Många Festool, haft länge. Ändå var det först i år jag köpte en multimaster. Kul och bekväm pryl, men det är allt den är. Kul och bekväm.

Köp en japansåg och ett par stämjärn och en vattensten. Kostar mycket mindre, kan göra lika mycket, men kräver mer av din tid. Dock, det ger dig möjligheten att lägga de stora pengarna där de behövs. Vad tiden lider, köp en multimaster, men det är inte den som skall vara ditt första dyra elverktyg.

Den viktigaste grejen med sänksåg/cirkelsåg är inte vad de kallas, utan om de går på en skena, där skenans kant visar var du sågar. Det är det som gör det lätt. Där skall du lägga dina fösta pengar (skena plus såg).

Sänksågen gör att du kan börja och sluta mitt på ett golv. Den sågar fortfarande rakt. Samma sak gör en fräs och en multimaster. Jag hade gått på sänksågen först (sänksåg plus skena alltså, det går åt en del pengar där). Fräsen senare, kanske mycket senare. Multimastern är bra på att göra små detaljer, men inte långa raka snitt. Skall du lägga golv fungerar en sticksåg, alternativet är en gersåg. För golv behöver du ingen dyr sticksåg, bara dyra sågklingor.

Glöm inte någon typ av slip. Den bör vara dyr, för bara de dyra är effektiva.

--- Mats ---
 
En skena (till cirkelsågen) kan man göra själv av en masonitskiva eller något annat material som är tunt. Limma eller på annat sätt fäst i hop en remsa från kanten av materialet i andra kanten på skivan, denna remsa är styrningen. Var noga med att den raka sidan ska vara på den sidan sågen kommer köras. Kör nu med cirkelsågen längs remsan och såga igenom undre skivan. Nu har du en budgetvariant på skena som funkar bra. Masonit är väl 250cm långa så det blir en rätt bra längd om man vill ha den lång.

Både sticksåg och cirkelsåg är bra grejor på sitt sätt. En bra sticksåg skulle jag valt först i din situation, den klarar många moment. Kolla efter begagnade typ makita 4341/4351 samma maskin så när som på gummeringen och årgången, ligger på omkring 1700 ny, eller en Bosch GST90 för omkring 1200 ny.

Har en PMF180 och den är väl bra till mycket, men inget krav, hellre en bra sticksåg. Är man lite klurig kommer man mycket långt med en sticksåg och en skruvdragare. Sedan, som Mats påpekade, en japansåg och stämjärn är härliga grejor att jobba med, se bara till att stämjärnen är vassa.
 
Jag tycker att man ska tänka så här.

Köper man ett hus för någon mille så måste det servas kontinuerligt precis som en bil annars förfaller det.
Att lägga på enbart någon promille i verktygsinvesteringar kommer bara att bestraffa sig över tiden.
Dåliga verktyg eller avsaknad av verktyg som klarar uppgiften leder till att saker inte blir gjorda...

Därför ta tillfället och köp på dig det viktigaste asap.

Skruvdragare, sticksåg, fogsvans, kap/gersåg, excenterslipmaskin och en cirkel eller sänksåg med skena.

5k räcker inte för detta om du inte köper skräp som du ändå kommer bli förbannad på och byta ut igen.

Handla utomlands så kommer du billigare undan.
 
Ja, jag köpte i USA, för några år sedan, men dollarn är ju låg nu, cirkelsåg, stigsåg, tigersåg och skruvdragare, allt batteridrivet + 4 batterier och laddare, för ca 6000:-, av märket makita.

Så det går att hitta bra grejer för inte mycket mer än 5000, men man får åka en bit ;)

Vad man ska satsa på är ett dilemma. Jag tycker inte du ska börja med sänksågen, där ryker hela din budget, men väl kanske en sågskena, som någon sa kan du göra den själv.
Jag tycker att bosch gröna serie är ett bra alternativ, bra grejer och som regel vettiga priser. För 5000:- tror jag du får både stick och cirkelsåg och kanske en skena. Wolfcraft har en sågskena som är lite allround, hur bra den är vet jag dock inte. Jag tycker själv att det är otroligt värdefullt att slippa sladdarna på maskinerna, det blir så otroligt mycket enklare både att ta fram och genomföra själva jobbet, var det nu än är, i källaren, i trädgården eller på taket.

Som redan sagts, vänta med multimastern. Jag har en, den är bra när den behövs, men det är inte ofta. Mest går slagskruvdragaren, cirkelsågen, sticksågen. Tigersågen används mycket när man river. Kap coh gersågen är nyttig också, men kanske i lite större utsträckning vid mer bygg-jobb.

De gamla hederliga handverktygen är inte att förakta. Stämjärn nämdes tror jag, och något att slipa dem på. Jag tycker att överhandsfräsen är till bra nytta också, men det är lite special. En ryggsåg och gerlåda. Ett bra vattenpass och vinkelhake! Hultafors så klart, inte minst för att det är svenskt!

För många moderna golv finns speciella kapverktyg, kanske det är ett bättre alternativ för dig.

Det finns så mycket verktyg, och alla har man använding av emellanåt :) Ta en sväng på byggmarknaden/järnhandeln och skriv en önskelista, sen är det bara att prioritera ;)
 
thomasx skrev:
...kanske en sågskena, som någon sa kan du göra den själv....
Det kan man, och jag kan berätta att jag haft (har kvar) en gammal cirkelsåg som hade en hemmagjord skena.

För mig har den köpta skenan varit en markant förbättring. Den gamla skenan stöttade bara åt ett håll. Så gör man en sågskena skal man se till att den inte bara hindrar sågen på den sidan skenan är, men även att den hindrar sågen att lämna skenan.

För min hemgjorda skena innebar det att jag måste spänna fast skenan och pressa sågen mot den. Med den köpta skenan kan jag lägga på skenan utan att spänna fast den, sågen är styrd i alla riktningar och med hög precision. För mig har en bra skena varit natt och dag mot en hemmagjord version. Så gör du en skena själv, spendera tid på den.

--- Mats ---
 
Du behöver ju inte köpa en Grön multimaskin. Både Boschs gröna och blåa löser uppgiften utmärkt samt håller i många år till.
 
phl skrev:
Du behöver ju inte köpa en Grön multimaskin. Både Boschs gröna och blåa löser uppgiften utmärkt samt håller i många år till.
Jag menade givetvis att du inte behöver köpa en FEIN multimaskin. Syndbara att Swiftkey inte oxo menade det...
 
Tack för svaren!

Mats Bengtsson skrev:
Köp en japansåg och ett par stämjärn och en vattensten. Kostar mycket mindre, kan göra lika mycket, men kräver mer av din tid.
Vattensten, är det för att skärpa stämjärnen menar du?

Mats Bengtsson skrev:
Den viktigaste grejen med sänksåg/cirkelsåg är inte vad de kallas, utan om de går på en skena, där skenans kant visar var du sågar. Det är det som gör det lätt. Där skall du lägga dina fösta pengar (skena plus såg).

Sänksågen gör att du kan börja och sluta mitt på ett golv. Den sågar fortfarande rakt. Samma sak gör en fräs och en multimaster. Jag hade gått på sänksågen först (sänksåg plus skena alltså, det går åt en del pengar där). Fräsen senare, kanske mycket senare. Multimastern är bra på att göra små detaljer, men inte långa raka snitt. Skall du lägga golv fungerar en sticksåg, alternativet är en gersåg. För golv behöver du ingen dyr sticksåg, bara dyra sågklingor.
Jag börjar få lite grepp om vad en sänksåg är (har kollat Festools hemsida), men jag förstår inte vad du menar med att "sänksågen gör att du kan börja och sluta mitt på ett golv". Kan man inte detta med en cirkelsåg om man för hand fäller upp klingskyddet.
Jag var på Bauhaus idag och kände på lite olika verktyg. Skena för cirkelsåg verkar finnas i universalutförande (jag såg en av fabrikatet Wolfcraft).

Mats Bengtsson skrev:
Glöm inte någon typ av slip. Den bör vara dyr, för bara de dyra är effektiva.
Ursäkta att jag ställer dumma frågor, men vad tänker du att jag behöver slipen till?
 
Ludwig skrev:
En bra sticksåg skulle jag valt först i din situation, den klarar många moment. Kolla efter begagnade typ makita 4341/4351 samma maskin så när som på gummeringen och årgången, ligger på omkring 1700 ny, eller en Bosch GST90 för omkring 1200 ny.
Varför är sticksågen bättre än cirkelsågen i min situation? Jag såg att Wolfcraft även har en styrskena för sticksåg som verkade väldigt smidig. Det är typ en låda med inbyggd tving som man kan sätta fast ämnet i och sedan såga rakt i den vinkel man ställer in. Någon som provat en sådan? Även Bosch hade något liknande (men utan fasthållning).
 
Kommer någon cirkelsåg så nära väggen som fem millimeter? Ingen av mina två kommer så nära skulle jag tro.
 
Decamber skrev:
...Vattensten, är det för att skärpa stämjärnen menar du?...
...jag förstår inte vad du menar med att "sänksågen gör att du kan börja och sluta mitt på ett golv". Kan man inte detta med en cirkelsåg om man för hand fäller upp klingskyddet...
...vad tänker du att jag behöver slipen till?
Jo, det i mina ögon troligaste problemet med handverktyg är att man inte slipar dem. Alla verktyg blir slöa. Speciellt stämjärn och hyvlar är som natt och dag mellan vassa och oslipade. Så därav vattenstenen precis som du gissade.

Du har rätt att en cirkelsåg kan oftast göra samma sak. Det är bara hur "förberett" det är som skiljer. Sänksågen har ofta ett stopp mot bakåtkast på skenan, ett lätt förinställbart maxdjup, och ett enkelt handgrepp för att köra upp och ner. Cirkelsågen kan göra samma sak, men är inte "byggd och såld" för det momentet, så man får göra det lite mer manuellt. Skillnaden kan vara hårfin,

När man sågar, eller skär, så får man en sågyta. När man lägger golv måste man ofta göra något med fodren. Du nämnde en inspektionslucka. Om sågytan kommer att synas, eller om övergången från den till ovansidan kommer att synas, eller om två sågade ytor skall passas ihop, så behöver man ofta slipa (eller hyvla). Man behöver inte en slipmaskin, men man behöver ett verktyg för den typen av jobb. Slipmaskin är bekväm, och i början lättare att lyckas med än en hyvel.

--- Mats ---
 
Decamber skrev:
Varför är sticksågen bättre än cirkelsågen i min situation? Jag såg att Wolfcraft även har en styrskena för sticksåg som verkade väldigt smidig. Det är typ en låda med inbyggd tving som man kan sätta fast ämnet i och sedan såga rakt i den vinkel man ställer in. Någon som provat en sådan? Även Bosch hade något liknande (men utan fasthållning).
Vad jag menade var att en sticksåg kan man ju kapa, göra urtag, såga figurer osv med sticksågen. Cirkelsågen i all ära, men en bra sticksåg är mer mångsidig. Man behöver inte köpa på sig alla verktyg på en gång, köp dem när de behövs och man känner det motiverat att köpa. Förresten, en bra fogsvans, typ Bacho Superior XT gillar jag att såga golvbrädor med, dammar mindre, låter mindre och känns manligt och harmoniskt att använda.

Som talesättet säger: "Det är inte vad man har som är det viktiga, utan vad man gör med det man har." Gäller så gott som överallt, speciellt när man får GAS (Gear Acquiring Syndrom)... :rolleyes:
 
Redigerat:
Jag har en blå Bosch Cirkelsåg (GKS 54?) och en Blå Sticksåg (PKS 85?). Siffrorna är rätt, bokstäverna lite mer tveksamt.
Jag har ingen sänksåg.

För några månader sedan tillverakde jag en skena enligt recepten till båda två. Det gick ganska dåligt.

Sticksågens blad böjer sig och kapar på anhållet. Det är extra illa om man sågar med ett blad som är slött. Efter ett tag är sticksågens sågskena dålig.

Jag skulle kapa nederdelen av badrumsdörren med cirkelsågen. Dvs såga ganska djupt. När jag sågat en bit in på sträckan står sågen snett i förhållande till sågskenan. Det visade sig att sågfoten inte var parallell med sågbladet, det glipade ca 5mm. Sedan när man tittar på hur cirkelsågen är gjord och tänker efter är det lätt att förstå att precisionen saknas.

Ska jag plocka fram en elsåg, kommer sticksågen fram först. Cirkelsågen känns alltid lite farlig.

Som första elsåg, skulle jag ta sticksågen, den är universal. Andra elsågen blir lite mer problematisk, det blir nog en kap och ger. I tredje hand kommer sänksågen eller tigersågen, mest beroende på vilket jobb som man har tänkt sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.