Är 4000,- ett ok pris för att få golvet i en blivande tvättstuga på knappt 7kvm flytspacklat med fall? Både arbete och material inräknat.
 
Materialkostnaden är väl i runda slängar 500-600:-. Är allt förberett går ju jobbet på en förmiddag, max 4h. Det blir en timdebitering på närmare 900:-/h. You be the judge... ;)

Ska du lägga ytskikt själv? Varför inte flytspackla själv också?! Det är inte så svårt när allt kommer omkring.
 
Beroende på vilket spackel som används och hur tjockt det ska läggas kan materialkostnaden rusa iväg långt över 5-600 kronor.


/Vojma
 
thomasx skrev:
Materialkostnaden är väl i runda slängar 500-600:-. Är allt förberett går ju jobbet på en förmiddag, max 4h. Det blir en timdebitering på närmare 900:-/h. You be the judge... ;)

Ska du lägga ytskikt själv? Varför inte flytspackla själv också?! Det är inte så svårt när allt kommer omkring.
4000:- låter inte dyrt eller orimligt.

Du skriver att det går på en förmiddag om allt är förberett. Men om det inte är det då?

Kan jag sen få köpa flytspackel av dig? För 500-600:- får jag ungefär 3 säckar flytspackel och det räcker oftast inte för att få till ett bra fall på 7 kvm.
 
Thomas Lundquist
Skulle vilja påstå att det är ett bra pris, antar att det är en betongplatta som ska spacklas. Är det spån så är det i underkant, om du ska ha klinkers
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja det är antagligen inget rövarpris.
Jag flöt tvättstugan själv nyss. Och då var det väldigt enkelt och litet då det var endast en säck för att fixa ett lokalt fall.
Men det tog väl en 6 timmar ändå.
Först skulle primern torka, 4 timmar enligt förpackningen, men jag genade lite, körde med byggfläkten och 2,5 timmar.
Sen skulle spacklet härda såpass att jag kunde skrapa fram brunnen och lokalt fall, - 3 timmar till.

Nu kan det ju finnas lite snabbare produkter, men killen får i vilket fall inte mycket tid över till annat samma dag. Men det mesta är väntetid.
Som den erfarne hantverkaren iofs ofta använder till lite annat pyssel och käka lunch och sånt. Särskilt om han har hela jobbet kan han börja att förbereda andra saker.

Vi vet inte något om dina förutsättningar, om det är 1 säck eller 5 säckar spackel det gäller.
Men det är väl arbetstid som i huvudsak sätter kostnaden och sen materialet.
Jag kan gissa att det är räknat på ungefär 6 timmar arbetstid och en tusenlapp i material, inget konstigt där.

edit:
Tar du ledigt en dag från jobbet sparar du ca 3000:- och förlorar XXXX kr i lön, detta kan du räkna ut själv.
Sen kan du själv en sak till här i livet. :)
 
Redigerat:
Det är betongplatta, har flyttat golvbrunnen från ena sidan rummet till andra, så det skulle tydligen gå åt en del spackel för att få fallet åt rätt håll. Material för 500-600 lät väldigt billigt, en säck flytspackel kostar ju runt 200 spänn och jag misstänker att det går åt några säckar till 7kvm där fallet nu är åt helt fel håll.

Har aldrig flytspacklat själv och känner mig inte riktigt säker på att jag kan få till det rätt, därför vill jag leja bort just det momentet.

Tack för era svar!
 
Kan tillägga att det är utan kvitto med motiveringen att det går åt x antal säckar så det blir mycket materialkostnad. Tycker spontant det känns lite dyrt, speciellt när det är utan kvitto...?
 
Mikael_L
Varför utan kvitto?

Så här i ROT-tider kan det ju inte vara särskilt god idé ...
 
5 - 600 räcker med nöd och näppe till armeringsnätet för den ytan.
 
Mikael_L
hempularen skrev:
5 - 600 räcker med nöd och näppe till armeringsnätet för den ytan.
Är det betonggolv behövs det ju inte. ;)
 
Varför utan kvitto? Ja säg det, det är en bekant som erbjöd sig att göra detta. Jag vill komma så billigt undan som möjligt då jag även håller på att installera bergvärme, så plånboken är inte direkt fet för stunden.
 
Ska du bygga fall för dusch, eller är det "bara" normalt golvfall?
 
Mikael_L
Ja det där med kvittolöst ... tja det beror väl på vem det är och hur dealen ser ut.

Men helt krasst så gäller ju att om det är vanlig hantverkare som du inte känner så är det ofta en tveksam deal.
Först får du halva kostnaden tillbaka genom ROT. Sen när du säljer huset får du tillbaka ytterligare 22% av beloppet som minskad reavinstskatt iom ett minskat reavinstbelopp motsvarande fakturan.

Redan här är det väldigt ovanligt att hantverkaren kan erbjuda en bättre ekonomisk deal.

Sen sitter du ju ganska garantilöst också, det är stor risk att ev klagomål helt ignoreras.

Då den viktigaste parametern av alla vid inköp av en hantverkartjänst är att få tag på en riktig hantverkare, istället för någon av alla sluskar som glider runt och bara kallar sig något inom hantverkaryrket, sluskar som inte har kunnandet, ingen yrkesheder och kanske är rent oärliga.
Att börja ge sig i lag med de som tar svartjobb ökar ju risken att du går på en mina.

Nu kanske du har en helt annan sits, det är kanske en nära vän eller släkting.
Eller så är det kanske någon annan aspekt som jag inte vet om, men som gör att ditt upplägg är safe och helt rätt val.

Och du behöver väl inte gå i svaromål på detta, det kan också vara bra för dig att inte vara alltför publik med detta. Men ha åtminstone det jag skrivit i åtanke nu och/eller vid framtida hantverkarkontakter.
 
Det är en pålitlig kille som vi även anlitat mycket i företaget jag arbetar på, så det är safe. Jag undrade mest om priset var rimligt. Förstår att det är på gränsen till dumsnålt när ROT-avdraget finns, men just nu vill jag försöka spara varenda tusenlapp som går. Bergvärme är inte billigt och jag har ytterligare två-tre rum som måste ställas i ordning innan vintern då vi väntar tillökning.

Eftersom jag inte lånar några pengar till detta så vill jag klämma ut så mycket som möjligt av varje krona då jag inte har oändlig budget och vill inte in och nalla på sparpengar i onödan. :) Gör allt själv, förutom just detta med flytspackling. Vill gärna lära mig, men jag har inte tid att göra fel just nu tidsplanen är minst sagt pressad.

thomasx, det är normalt fall mot en golvbrunn i en tvättstuga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.