Hej,

70 tals huset är inköpt, vi lämnar vårt nybyggda hus...frun har panik över aprikofärgad badrumskakel med bårder....Det är absolut inget fel på badrummen, de är fräscha, det som är fel är färgskalan....Min fråga, måste jag riva ut allt igen och börja från början med fuktspärr mm o sen kakla o klinka om utrymmet eller går det att lägga "ovanpå"...?

Tacksam för tips

Patrik
 
Du kan absolut kakla utanpå, det viktiga är det som är under ytskiktet resten är bara estetiskt
 
Är det så att det är från 70-talet är det ingen ide att kakla utanpå, fuktspärren är inte ok på ett så gammalt badrum.
 
Har frun panik i den här tråden också?
Var hon inte med på visningen av huset?
Kanske enklare att byta fru isf kakel och golv i alla rum.

Nä ta det inte så allvarligt, fruar är sådana, jag har en också fast vi tar ett rum i taget.

Prutte
 
....ett rum i taget låter vettigt men så blir det ju inte här....kanske byta frun....jag får kolla när badrummet är gjort, 70 tal är det inte....

Buggaren
 
prototypen skrev:
Har frun panik i den här tråden också?
Var hon inte med på visningen av huset?
Kanske enklare att byta fru isf kakel och golv i alla rum.

Nä ta det inte så allvarligt, fruar är sådana, jag har en också fast vi tar ett rum i taget.

Prutte

Ha ha, tror inte det hjälper att byta, dom flesta fruar e likadana :p ibland tror jag att dom pratar me varann på nåt hemligt forum rent av, så lika e dom när ja jämför me kollergorna :rolleyes:
 
Du kan ju även fundera på lösning om att måla det. "nytt" badrum till billig peng
 
P
Jag skulle inte sätta kakel på kakel om badrummet är mer än 10 år gammalt. Visst bör tätskikten hålla ganska länge till men det är ju trist om man tvingas riva ner det om några år.
 
Jag fikar efter ett 60-talshus där badrummet är i original och fint skick, och jag vill inte alls slänga ut kaklet och klinkermosaiken utan istället måla tak och de icke-kaklade delarna av vägen vita. Ljusblå toa,handfat och bidé tänkte jag hiva ut. Och eftersom fuktspärr saknas i ett så gammalt badrum åker badkaret ut och en duschkabin sätts in, och självdragsventilationen förbättras.

Det jag funderar på är om det är smart att göra så? Avsaknaden av tätskikt borde inte bli något problem så länge man håller duschandet i kabinen, men rören lär ju vara 60 år gamla och golvbrunnen vill jag inte tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.