P
Hejsan

Har en väldigt gammal stuga med tillbyggnad från 60-talet, vari det finns toalett med handfat, ingen dusch. Här har det luktat dåligt sedan jag köpte huset i vintras, oavsett om toaletten är nyanvänd eller ej...

Nyligen visade det sig kanske varför, när en redig svamp, stor som en hand, växte upp i ett hörn. Rätt äckligt. Har för mig att jag har hört att det är svartmögel som brukar bete sig på det viset.

Kollade förstås närmare, och det visade sig vara en läcka på en utanpåliggande vattenledning i hörnet, och det verkar vara från själva läckan svampen har växt, eller i omedelbar anslutning. Innan jag hann ta bort svampen hade den dött och skrumpnat ihop. Jag stänger av vattnet för att inte nära svampen mer, men är tvungen att knäppa på det när jag är på plats och utför diverse renoveringsarbeten.

Hur som helst är förstås frågan, vad ska jag göra åt svampen? Hur får jag kål på möglet som antagligen har spritt sig? Det ligger nåt gammalt kakel på golvet, antagligen direkt på ett trägolv. Har tänkt bryta upp det först och kolla hur det ser ut, men hur vet jag vad jag letar efter?

Om nån har några tips i ämnet tas det gladeligen emot.
 
Ta omedelbart dit någon som kan mögel och betala för råd..
När mögel är torrt så bildas sporer som sprids så det är som farligast då..
När det gäller vad som ska tas bort och vad du ska sätta dit i stället .
 
P
Ok, nu har jag börjat knacka kakel (andningsskydd på) för att se hur golvet ser ut under. Nåt som liknar flytspackel men verkar lite mjukt huserar här under, plus att träreglar är synliga direkt under kaklet. Behöver jag säga att träregeln är murken och porös?

Lukten av gammal blöt källare och mögel blev stark när kakelplattorna kom loss.

Bakom golvsocklar och under en del kakelplattor finns gott om svarta prickar. Min plan är att ta bort hela skiten, golvreglar och allt, och bygga ny toa från grunden. MEN hur försäkrar jag mig att jag får bort allt mögel? Måste jag ta dit någon som sprutar gift, kan jag spruta gift själv eller kan jag klara mig utan giftet? Jag tänker mig att dom där mycelerna eller vad dom heter kan ha trängt in längre i trät än ögat kan se?
 
  • IMG_2492.jpg
  • IMG_2493.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2494.jpg
  • IMG_2513.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
blir det torrt så stoppar svamp/mögeltillväxt. Konstruktionsvirket som är skadat och ruttet ska bort. Jag ser ingen behov av gifter ..... riv ut , torka och vädra, bygg nytt :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
P
Hoppades lite att någon skulle säga så! ;) Men du är säker på att det inte ligger något latent och blommar upp helt oförhappandes?
 
du får se till att det är torrt innan du återställer och att det förblir torrt. Du kommer att se under rivningen vad som skal bytas ut och hur omfattande skadorna är ... utifrån det får du ta dina beslut. Kan hända att hela undergrunden är skadat och det du ser idag är bara toppen av berget?
Giftsprutning ? kan inte stoppa fuktskador :). kanske tid att fundera vad som är mest ohälsosamt? Mögel eller mögeldödande kemikalier?
 
P
Javisst, jag vill ju absolut helst slippa ha på nåt gift, men jag tänkte om det krävdes för att få stopp på infektionen, jag vet ju inte hur mögel fungerar :) Tänkte att det kanske kunde leva vidare även om det är torrt när det väl är igång.

Får hoppas att det här inte är toppen av isberget! Det mest sannolika är att vattnet kommer från vattenledningarna som går längs väggarna i badrummet, för där har jag hittat flera läckor och golvet har varit blött. Men i värsta fall finns det något som har kommit antingen från vinden, där taket har läckt tidigare, eller från grundet där ingen vet vad som har pågått dom senaste 40 - 50 åren. Det blir väl en spännande utforskning av svarta prickar och röta...
 
Tråkig upptäckt du gjort...

Hittade själv i våras en en vattenläcka när jag skulle byta parkettgolv. Jag hade ett område som var helt genomruttet och en bit runt det kunde jag se på råsponten plus reglarna det låg på små svarta prickar och andra typiska mögelskador.

Jag fick då rådet om det var från beijers eller anticimex att från där jag inte ser något mögel och virket verkar friskt mät ytterliggare minst 1 meter då dessa mögelsporer tydligen kan ligga latent och vakna till liv framöver om rätt förutsättningar uppstår. Så riv lite extra och lycka till!

Novisen
 
P
Ja men det var ju precis nåt sånt där jag misstänkte... 1 meter extra... Men jag lär väl få ta risken mot angränsande rum, tänker nog inte riva väggar och ta bort golvreglar i angränsande rum, då får det hellre bli nya angrepp :) Däremot kan jag ju ta bort alla reglar i badrummet helt och hållet, och väggpaneler med mera. Så får det bli. Huvva!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.