En god vän har fått problem med luftrör och allmän trötthet på senare tid. Detta efter att ha flyttat till ett äldre radhus. Sannolikt från 40-talet. Det luktar mycket från källaren särskilt nu sommartid och det finns anledning att misstänka att det är detta som gett problemen. En avfuktare är sedan ett år installerad vilken tar bort den värsta lukten men jag misstänker att det finns mögelsporer i luften som kan vara orsaken till de problem hon har.

Jag vill separera källaren från lägenheten helt. Ventilera dessa var för sig. Det finns idag ingen dörr mellan källare och lägenhet och en av dom första åtgärderna blir att sätta upp en tät dörr. Sedan vill jag montera in fönsterventiler (murade väggar) i sovrum och vardagsrum och en fuktstyrd utsugsfläkt i badrummet. Sannolikt behövs en ventil mellan sovrum och hall och mellan hall och badrum för bästa effekt.
I källaren vill jag låta avfuktaren fortsätta hålla nere luftfuktigheten men även montera in en utsugsfläkt i tvättstugan. Det finns en matkällare som luktar värst under trappan. Här vill jag öppna upp en ventil in till tvättstugan. Övrigt utrymme har tilluftsventil utifrån. En ytterdörr ner till källaren är tätad pga kraftigt drag vintertid. Funderar på om denna tätning ska tas bort nu när källaren är separerad från lägenhet. Detta för att få in lite mer friskluft. Kanske onödigt? Ytterväggarna är målade och färgen har bubblat sig på några ställen. Vill ta bort all lös färg och låta detta vara så tills vidare.

Är jag rätt ute nu?
 
Spontant låter som att du åtgärdar symptomen men inte löser problemet. En ordentlig dränering är nog vad som behövs (och som komplement det du nämner ovan).
 
Ja definitivt. Till saken hör att det är en bostadsrättsförening som äger fastigheten och hela fastigheten behöver dräneras. För att få till detta krävs sannolikt lång projektering. Många som ska tycka mm mm mm. Det krävs en akut åtgärd för att göra det beboeligt tills dess att en dränering blir av.

/L
 
nu är det svårt att bedömma när man inte ser det hela men tänk på en viktig grundregel att där du avfuktar ska all ventilation stängas dvs luftventilerna i väggarna, fönster osv. Annars avfuktar man ju hela världens luft och det tar aldrig slut och resultat uteblir trots att avfuktaren är på.
Jag tror att viktigast blir att du får rätt på ventilation i bostadsytan men som vädret är nu ( hos mej) så har vi nästan 100% relativ fukthalt nästan dygnet runt och torr luft är en bristvara så det blir inte bättre av mera vädring. Vår fuktstyrd fläkt i badrummet gick nästan hela tiden för den blåste fuktig luft ut och ännu fuktigare kom in utifrån så det blev en ond cirkel :). Räkna inte med att det hjälper mycket just nu men man skall så klart ha en sådan i badrummet om bostadsföreningen tillåter. Det kanske finns redan en gemensam utsugsventilation för hela fastigheten men och man inte släpper luften in så kommer ingen luft ut heller och det blir mycket instängt miljö i boytan.
Mögelsporer får du leta i organisk material som ligger i källaren men ej i själva betongväggar. Separera källare från boytan först så får avfuktaren göra något nytta där.
gaia
 
Tack för ditt svar och dörren skall upp snarast! Har funderat lite på om en luftrenare i t.ex sovrummet skulle vara en bra idé? Skall ju enligt den info som tillverkarna har avlägsna det mesta av partiklar som kan ge upphov till luftvägsproblem. Detta tillsammans med en avstängd källare kanske ger en riktigt bra inomhusmiljö?

/L
 
Mögel kan bara etablera sig och leva, och avge lukt, om det finns fukt. Mögelsvampen kräver också ett organiskt material att leva på. Om man alltså inte vill ha lukt, eller mögel, så måste man ta bort fukten eller det organiska materialet.

Jag förstår att Labra inte har möjlighet att just nu åtgärda fukten. En avfuktare kommer inte att komma åt fukten i väggar och golv och de kommer alltså att fortsätta att vara fuktiga.
Därför så kvarstår endast att ta bort det organiska materialet, det som möglet lever på. Labra nämner en matkällare som luktar kraftigt. Där finns väl potatis och andra rotfrukter, grönsaker, papperspåsar, pappkartonger, trähyllor mm - allt väldigt smakligt för möglet. Ta bort allt organiskt och tvätta rent med Klorin. Efter att ni åtgärdat fukten kan ni börja ha organiskt material igen.
Ett alternativ till att dränera mm är att fuktisolera på insidan. Om man ser till att betongytan på golv och vägg är absolut ren (och avtvättad med Klorin), monterar en fuktspärr (typ Platon eller liknande) och sedan innerkonstruktionen (golv och innervägg) så har man sett till att fukten håller sig "bakom" Platonmattan (eller vilken man nu väljer) och det man sedan har på insidan kommer inte att skadas av fukten.
En bra ventilation av källaren är alltid bra, men just nu verkar den sprida lukten tycker jag. Led ut luften.
Björn Becker
 
Tack för svaret Björn.
I matkällaren så finns det mycket riktigt trähyllor. Ska kika på dessa. Där finns mig veterligen inga rester av mat.
En fråga: Är inte färgen på väggarna organisk? Kan det finnas mögel bakom färgen som bubblat sig på väggarna, som livnärt sig på det organiska materialet i färgen och kalk från putsen?
Om jag förstått rätt så skall vi göra enl. följande med källaren:
- sanera det som går att sanera. Även den lösa färgen?
- släpp ut luften (m.h.a en fläkt?) men led inte in någon ny
- låta avfuktaren hålla nere luftfuktigheten

Det har funnits en idé om att inreda en del av källaren tidigare men jag vet inte om det är aktuellt längre. Om det blir så kommer åtminstonde det rummet som ska inredas att kläs in med Platon. Men som sagt, jag vet inte om det är aktuellt längre efter de problem som uppstått.

/L
 
Färgen är säkerligen organisk, men bubblorna tror jag snarare beror på att väggen är fuktig och färgen släpper. Inte att mögel bildas under (mögel har också krav på syre!)
Din lista verkar bra, ta bort den lösa färgen för det är väl inte särskilt snyggt att ha den som den är just nu?
Att släppa in ny frisk luft är bara bra, men om det luktar så är det mindre bra att sedan leda luften vidare till annat utrymme (som då kommer att lukta). Bättre att leda ut den.
Själv bodde jag i ett hus uppe på ett berg och vatten kom in och gav liknande problem som ditt. Vi accepterade det eftersom vi såg till att inget kunde lukta där det var fuktigt. I ett par rum "klädde" vi in med Platon och lade parkett mm. Det var väldigt enkel åtgärd, vi fick ett par trevliga rum till och vi fick inga problem.
Lycka till
Björn Becker
 
Jag hade samma problem med min källare. Bestämde mig för att riva bort allt organiskt så alla dörrar och karmar, trösklar, hyllor m.m. revs bort. Efteråt tvättade jag allt med klorin. Luften är bra mycket bättre nu men fortfarande finns doften kvar och det är från vår trappa. Den är av trä och inbyggd så det projektet tar jag senare. Får leva med lukten, även om den är väldigt svag, ett litet tag till :)
 
Hon ska få hem en med "mögel-näsa" i helgen :) Ska be dom sniffa lite på trappan. Den är ju faktiskt i trä och matkällaren ligger under den

/L
 
Det visade sig vara en kvinna som var väldigt känslig mot mögellukt som kom på besök. Troligen någon form av allergi. Hon kände något så fort hon kom in i hallen. Dom gick ner i källaren men där kände hon inget alls. Bara fuktig källarlukt men inget mögel. Uppe i lägenheten kändes det mer och när dom gick in i vardagsrummet fick hon en häftig reaktion. Började hosta kraftigt och fick svårt att andas. Var en av dom värsta reaktionerna hon fått sa hon. I övriga rum var det inte samma sak förutom något lite i köket.
Måste erkänna att när jag hörde om detta så var jag lite skeptisk från början, men reaktionen var tydligen så kraftig att jag nu är övertygad om att det finns något uppe i lägenheten och inte i källaren. Men var?
Huset har betongväggar. Både inner- och ytterväggar och golv. Fasaden är reverserad. Har inte fått fram några uppgifter om det kan finnas organiskt material inne i väggarna. Det kan finnas vass innanför putsen i och för sig på ett så gammalt hus, men sannolikt hönsnät. Takkonstruktionen är av trä. Det finns inga mjuka områden på väggarna i vardagsrummet och inga fuktfläckar. Det ligger ett parkettgolv i vardagsrummet och där finns en altandörr. Mina misstankar går till detta. Att det krypit in fukt mellan betonggolv och träparkett. Golvet sviktar något alldeles innanför dörren. Att hon reagerade lite i köket kan bero på att köksfläkten stått på dygnet runt ett tag nu för att ventilera. Dvs. all luft evakueras genom köket.

Är det någon som har något tips om var man ska leta? Eller någon firma som kan göra en mer riktad undersökning och inte bara en total för 5 – 7000 kr? Verkar finnas en ovilja hos både brf och försäkringsbolag att ta i detta varför den ekonomiska biten är viktig. Men läget är mycket akut. En spirometri undersökning skall göras idag vilket lär ge bevis på att det inte är frågan om kverulans som brf har antytt!
En luftrenare ska snarast införskaffas för att göra huset beboeligt till dess att en sanering är utförd. Något tips om en väl fungerande och prisvärd luftrenare? Räcker ett HEPA-filter för att ta bort mögelsporer?

//L
 
HEPA-filter funkar inte alls mot lukt. Lukt kan komma från impregnerat virke i syll eller reglar. Impregnerat tål inte fukt någon längre tid utan börjar då lukta, starkt, utan att se ruttet ut. Kan man ta ut en provbit till ett vädrat ställe under tak så kan man känna att det fortsätter att lukta i veckor, medans luktsmittat material slutar lukta. Syllen eller golv nära ytterväg är väl misstänkt. På vindsidan om regn tränger in under längre perioder. På skuggsidan pga kondensering och att det aldrig får en chans att torka upp.
Om man antar att huset fungerat från början så leta efter renovering med tätt material och köldbrygga, då kondenserar det i köldbryggan på insidan och droppar på trä (äv. impat) eller papp (gipsskiva) som möglar. Men lika gärna gammal fuktskada. Tidigare fuktskadat material i fasaden luktar inåt och känsliga personer är mer känsliga mot gamla dåligt renoverade skador än såna som fortfarnde är fuktiga.
Om det finns något material i källaren, matkällaren eller källartaket som är tryckimpregnerat eller kan vara det så ta bort det om det är enkelt, annars ta ut en liten provbit enligt ovan. Vem ska provlukta? Inte den som är mest känslig, antagligen du som inte bor där eller den som bor där efter att ha varit bort minst en dag, helst några dygn. På sommaren kan man ventilera bort lukten men inte på vintern. Skapar du ett undertryck i lägenhet så sugs dålig luft från golv / vägg in i lägenheten. Skapar du ett övertyck så kondenserar den fuktiga luften där den tränger ut mot kylan. Var kan det läcka? Fönster? Eldosor? Springor? Genom tapeter? Täta hjälper mot sporer, partiklar och luftläckage, men inte mot diffusion av lukt eller fukt. Diffunderande fukt är bara farlig om den kondenserar mot en kall yta.
 
Att riva upp ett stort fint parkettgolv svider förstås, men kan vara helt relevant. Det är viktigt att ta allt mot väggen och under dörren. Troligen syllen som sagt. Jag behöll större delen av parkettgolvet, hade tänkt skruva dit en golvlist men det blev bara ekspackel i fogen. Plus lite slip och lack. Gör inget dyrt parkettjobb förrän problemet är ur vägen!
 
Har en del erfarenhet av det här, tyvärr ...

För det första, hur länge har hon bott i huset, detta kan mycket väl vara ett dolt fel och har hon bott i huset i mindre än 10 år kan hon gå på de förra ägarna. Fick nyss till en förlikning pga fukt där två hela ytterväggar var helt upprötna och fick bytas.

För det andra, mögel är farligt, man kan faktiskt dö av det (fast det är nog väldigt ovanligt) så det skall tas på allvar. Fukt i källare är inte farligt (så länge det inte leder till mögel såklart).

Vidare, är väggen putsad i källaren? Knacka i så fall på den och hör om det låter ihålig,t då har den släppt från stenen. Det hör man ganska tydligt om man knackar lite här och där och jämför ljudet. Har den släppt så riv ner putsen, den måste ändå putsas om.

Kolla också utsidan av huset: är stuprören täta, hur är fallet mot eller från huset? Vad händer när det regnar? Har man tur kan man göra en hel del arbete på utsidan som leder bort vatten från huset i stället för tvärt om. Har själv haft samtliga dessa fel på olika hus plus några till ...

Lycka till ..
 
Lars-Olof: det är inte lukten vi vill få bort. Detta tar avfuktaren hand om. Sannolikt finns det sporer i luften hon andas och det är dessa partiklar som jag vill få bort. Spirometrin konstaterade astma och h
Jag är osäker på hur väggarna är uppbyggda. Invändigt är det betong eller mur i alla fall. Om det finns en träsyll öht vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.