Tjeena,

Landade på ICA MAXI i Borlänge i helgen och fick med mig en Hitachi DS 18DSFL hem. Dubbla Li-jon accar, 13mm chuck, 40 min laddare. Priset... 1499:- kändes gaaaanska ok för den maskinen. ;)

//Jante
 
Mikael_L
Ja det är helt säkert ingen dålig maskin för dom pengarna.
Jag la också vantarna på en sådan men fick sen kalla fötter och lyfte denna tråd med inlägg #143
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/124543-rekommendera-en-skruvdragare-2.html#143
för att dryfta mina tankar.
I inlägget efter rådde mig skalman1 att lämna igen den och köpa en DS14DSAL och att jag följde det rådet är jag nöjd med.
Nu har du köpt din för ytterligare 300:- mindre, vilket gör din DSFL ännu mer prisvärd. Så jag kommer alltså trots allt inte att rekommendera dig en DSAL istället, för nu skiljer det hela 700:- :)

Och alla som köpt en black&decker för lika mycket pengar är ju dom värsta förlorarna ... :rolleyes:
 
Mikael_L skrev:
Och alla som köpt en black&decker för lika mycket pengar är ju dom värsta förlorarna ... :rolleyes:
Black & Mörker q(;^;)p min sista av det fabrikatet var en handklinga som dog med öppen låga !!!

Auto lock, jorå det funkar, men som glad amatör använder jag default rotations ändring och vänsternäven när jag drar åt/lossar chucken. Var ute efter ny batteri teknik och 2 accar d^_^b

Att det sedan var 13 mm chuck var ren bonus. Har kikat på 2 nya NiMh accar till min gamla blå 12V bosch och att då hitta en ny Hitachi för ett par hundringar extra jämfört med va accar till boschen går på var ju helt OK från min horisont :D

//Jante
 
Jante skrev:
Tjeena,

Landade på ICA MAXI i Borlänge i helgen och fick med mig en Hitachi DS 18DSFL hem. Dubbla Li-jon accar, 13mm chuck, 40 min laddare. Priset... 1499:- kändes gaaaanska ok för den maskinen. ;)

//Jante
1299 nu på Ica, kan vara ett bra julklappstips för dom som kanske inte behöver en värstingmaskin.
 
Jag köpte faktiskt en sån till jobbet då den gamla gav upp och jag inte behövde någon värsting.

Den är förmodligen en av världens fulaste maskiner men den funkar rätt bra till enklare jobb.
 
Tänk på att DSFL maskinerna från Hitachi har plastdrev. Jag ska inte säga att det är en dålig maskin men den kan inte jämföras med andra skruvdragare från Hitachi. Personligen skulle jag inta ta i den med tång men det handlar även om vilka behov man har.
 
Ska bygga lite trädäck och staket och behöver en maskin, har bara en lite blå bosch, kommer inte ihåga vad den heter, har ingen chuck.
Vill nog inte lägga mer än 2500, vad är bäst för den pengen, handlar gärna på webben.
 
Hitachi DS14DSAL hos Toolab,en grym maskin till väldigt bra pris. :)
 
Bubblaren skrev:
Tänk på att DSFL maskinerna från Hitachi har plastdrev. Jag ska inte säga att det är en dålig maskin men den kan inte jämföras med andra skruvdragare från Hitachi. Personligen skulle jag inta ta i den med tång men det handlar även om vilka behov man har.
Vad är det för fel på drev i plast, förutsatt att man valt rätt plast?
Lättare och sannolikt lägre friktion.

Moderna maskiner har dessutom momentövervakning, som gör att man inte borde gå över plastens brottgräns.
 
Beställde en Hitachi DS14DSAL från Toolab.
 
magnu skrev:
Vad är det för fel på drev i plast, förutsatt att man valt rätt plast?
Lättare och sannolikt lägre friktion.

Moderna maskiner har dessutom momentövervakning, som gör att man inte borde gå över plastens brottgräns.
Hitachi har inte mig veterligen inga andra maskiner med plastdrev. Hitachi hade för en del år sedan en skruvdragare med plast delar i växellådan. Det slutade med säljstopp och en massa garantireparationer. Det var en riktig problemmaskin.

Sen känner jag inte till att dom skulle ha momentövervakning. Har aldrig hört att det finns. Däremot har Hitachis batterier (Li-ion) spärr elektronik mot för stort kraftuttag. Den dödar maskinen om du kör för tufft. Då den sitter i batteriet är den samma som på maskiner med metalldrev så något skydd för plastdrev torde den inte utgöra.
 
Det är väl borrhammare av bättre kvalisort som har momentövervakare.
 
Det som dödar plastdreven är väl ofta när ett borr eller liknande hugger, iaf vad jag har upplevt.
 
Min skruvdragare börjar ge upp.
(Limmade batteri efter flera fall på 2m+ ner i asfalt. Ej helt balanserad chuck. Börjar även låta lite illa.)
Hur står sig DS14DSAL gentemot GSR 14,4 V-LI?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.