Jag kommer att dra spånsugsrör i plåt och dammsugarrör i plast mellan två uppvärmda byggnader. Ca 3,5m kommer att vara ute. Någon som har koll på detta? Jag antar att rören bör isoleras? Vilka faktorer påverkar hur tjock isoleringen bör vara (och vilken typ?). Jag tänker att man kanske kan använda rörisolering för spirorör?
 
Isolera så mycket att det inte kan bli kondens. Du vill absolut inte ha spån gegga på fläkthjulet.

Bygg en låda runt rören fyll med stenull (trevligare att använda än glasull). Rör isolering låter dyrt ?.
Men å ena sidan bara nätmatta några lager runt rören en stående regel längs med rören sågade i 45gr vinkel på toppen litet tak av något lämpligt matreal som skydd för regn och snö så behöver man kanske inte någon trälåda.

I ett husbygge som jag var med på så satt centraldammsugaren i garaget och dom drog röret till huset i backen 2-3m på ca 1m djup utan isolering det frös första vintern av kondens och damm. Gör om gör rätt.

Mvh Pär H
 
Alternativet är att se till att inte stänga ett av spjällen så att där alltid blir lite drag genom rören. Funkar ju om du får draget åt rätt håll, dvs inifrån och ut.
 
Kondensisolering för avluft och uteluft till ett FTX system på en kallvind är 30 mm mineralull. Borde inte beövas så mycket mer i detta fall. Det är ju inte badrumsluft som ska gå i rören.
 
Man måste fundera på vad som händer vid ett oisolerat rör:
När det är kallt ute kommer den strömmande luften i röret att kylas av så att du riskerar att luftfultigheten fäller ut som vattenpartiklar. Då kommer du att drabbas av problem med spånkladd i fläktar och i krökar. Samtidigt är det så att den relativa luftfuktigheten i rören kommer att vara relativt låg, eftersom luften är uppvärmd uteluft. Om man inte räknar med något fukttillskott till luften i verkstaden, så behövs i teorin ingen isolering alls. Nu är det tyvärr ett dåligt antagande. Du kommer att få ett fukttillskott, men det kommer inte att bli så enormt stort, om du inte håller på med basning och annat i verkstaden. Min poäng är att luften i röret kommer att få en daggpunkt som ligger över utetemperaturen, men betydligt lägre än rumstemperatur. Du kommer att klara dig med relativt tunn isolering. Se bara till att isoleringen inte blir blöt, eller välj en fukttålig typ, tex Armaflex.
 
Jag står inför samma problem. Ska lägga spånsuganläggningen utanför snickeriet pga brandrisken. Men jag ska bara vira några lager glasull runt spiroröret och fästa med virad ståltråd. Sedan plåtklä med vanlig lackad slätplåt (0,5 mm). Plåtskarven på undersidan. Blir snyggt och vattentätt.
 
Men,
Vad är egentligen konsekvensen av att det geggar igen egentligen?

Räcker det inte med att plocka isär, göra rent och sätta ihop igen?

I så fall, ska man kanske inte överdriva. Lägg på lite isolering. Om det blir problem, öka isoleringen efter problemets storlek.
 
Tack för all input! Problem med gegga tar jag verkligen på allvar, att behöva plocka isär och rensa lockar absolut inte.
 
Obalans på impellern kan skaka sönder motor lager göra så impellern lossnar förstöra hela spånsugen

Pär
 
Gruvberget skrev:
Ska lägga spånsuganläggningen utanför snickeriet pga brandrisken.
Hej

Hur stor är brandrisken?

Nu snickrar jag ganska lite men kör glatt med en salig blandning:
- En nyare spånsug till klyvsågen och kuttern.
- En äldre till kapsågen
- En antik dammsugare till bandsågen (med järnmedar, de ni ;))
- Två lite äldre industridammsugare till handmaskiner och rondellslipen

Det är kanske inte så lyckat?!?! men ganska rent blir det??

/Peter
 
Kondensisolering.
30mm lamellmatta, tejpa skarvarna i isoleringen och väderskydda.

Easy peasy :)
 
CCPusher skrev:
Kondensisolering.
30mm lamellmatta, tejpa skarvarna i isoleringen och väderskydda.

Easy peasy :)
Lätt för dig ja;) Tips på väderskydd? Finns det ngt smidigt man kan typ "vira runt"?
 
Duct tape :)
 
Det finns rostfria spirorör. Skaffa ett rejält sådant och förbind byggnader med det. Sedan sticker du in ditt isolerade spånsugsrör i det. Om ytterröret är tillräckligt stort kan ni även föra en konversation mellan byggnaderna ;)
 
Rostfri spirorör låter väldigt dyrt men säkerligen snyggt Funkar nog med vanlig spirorör man kan måla det om man vill. På Blocket har jag sätt stora spirorör titt som tätt.


Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.