Min fru och jag har köpt en skånelänga c:a 125 kvm med tillhörande stall och maskinhall på vardera c:a 225 kvm. Vi passade på att köpa av lite mark så det kommer till c:a 4 hektar åkermark till som skall arrenderas ut till granngården.

Affären avslutades i månadskiftet augusti september och tillträde i mitten på november. Så jag känner att jag har tid att ställa frågor till forumets medlemmar och samtidigt insamla material till de olika rummen t.ex. badrum, kök och grovkök.

Vårt tanke med detta hus är att vi skall ha det lättarbetat med funktionella lösningar så det t.ex. är lättstädat i huset. Detta har med vår ålder att göra då vi närmar oss mitten på femtiotal. Man blir inte yngre skall gudarna veta ;)

Huset är från 1845 och har invändiga mått på 6,5 x 22,5 meter. Allt skall blåsas ut och golvvärme installeras och detta skall värmas av ytjordvärme. Halva huset skall ha öppet upp till tak och andra halvan skall ha en ovanvåning för ett kontor/gästrum. Ytjordvärmen kommer jag att ställa frågor om framledes. Mark har vi att stoppa ner slangarna i iaf.

Stallet kommer vi att ha till att börja med lite höns men del av detta stall kommer att byggas för större samkväm och mycket enklare övernattning för många gäster. Hönsen kommer då att flytta till annat boende ;) Stallet som ligger bredvid boningshuset, hade jag även planer på att få inrymma värmeanläggningen men har forumet andra ideer så är jag öppen för förslag.

Annat boende kommer det att bli för oss två också i november, så vi har hyrt en gård under tiden vårt hus renoveras. Lättare så! Huset kommer att renoveras av en firma så vi kommer att vara på plats löpande för att bistå med handräckning och svar under hela processen.

Bilder kommer jag att lägga upp snart och som det är: en bild säger mer än tusen ord
 
Grattis till köpet och välkommen till forumet!

Mvh
Fredrik
 
Tack Fredrik!

Bilder som utlovats.

Gården sett från nordväst
Parp1247004.jpg

Stall
Parp20110715005.jpg

Med respekt för nuvarande ägare vill jag inte lägga ut bilder inne i huset, utan avvaktar när huset är tomt och vi formellt tagit över.

Säkert som korvspad finns det personer som kan räkna i forumet och upptäckt att jag skrev att huset är på c:a 125 kvm men skrev att måtten invändigt är 6,5 x 22,5 meter vilket gör c:a 145 kvm. Anledningen till detta är att man har en separat del i huset som var drängkammare innan och detta skall inlemmas i huset senare.
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
Kul projekt ! blir väldigt spännande att följa !
 
gillar stallet skarpt! Någon som vet om den klassiskt gröna färgen på portarna har ngt speciellt namn?
 
Kulturhantverkarnas kromoxidgrön ser ut så där !
 
Grattis till köpet! Stallbyggnaden ser jättefin ut!
Detta med att blåsa ut hela huset invändigt, är det verkligen nödvändigt? Då raderar ni ju helt och hållet husets historia, alla de avtryck som tidigare generationers innevånader har satt ända sedan mitten av 1800-talet. Nog går det väl att göra ett bekvämt boende utan att göra så drastiska ingrepp?

Även om ni fortsätter på den inslagna vägen med total urblåsning som ni tänkt så kan det ändå vara värdefullt att intressera sig lite för skånsk byggnadsvård eftersom det finns vissa material och åtgärder som helst enkelt inte funkar i gamla hus. Att helt enkelt stommen huset far illa av vissa åtgärder.

Bra böcker:

"Skånelängor : att förstå och bevara ett kulturarv" av Ove Torgny
ISBN 91-38-90281-8 (inb)

"Handbok i sydöstskånsk byggnadsteknik" av Kerstin Barup, Mats Edström
Sydöstra Skånes samarbetskommitté (utgivare)
Alternativt namn: SÖSK
ISBN 91-7260-857-

Bra länkar:
Föreningen Bevis (Byggnadsvård i Skåne)
http://www.bevis.nu/

Föreningen Skånska gårdar
http://www.skanskagardar.se/
 
Redigerat:
  • Gilla
misingen
  • Laddar…
Tack Lawrenvce!

Till Sommartorparen vill jag säga så här: Vi funderade länge på hur vi skulle göra (efter de förutsättningar vi har) men kom fram till att vi ville sätta vår prägel på huset. Vår entreprenör har enligt vårt förmenande, god "smak" att vi litar på hans smak när vår kantrar :)
Jag hoppas att vår smak kan inspirerar andra eller avskräcka om den är på tok...... ;)

Mer om detta i november!!
 
Redigerat:
Sorry om jag lät negativ!:)
Jag betvivlar inte alls att ni och er byggare har god smak!

Men har byggaren kunskap om gamla hus? Vissa byggare har, andra inte, vilket kan leda till problem på lång sikt. Då är det bra om man som ägare själv försöker skaffa sig så mycket kunskap som möjligt.

Ett hus från mitten av 1800-talet har troligtvis korsvirke under putsen. Väggarna består troligtvis av bränt lertegel men insidorna av väggarna byggdes ofta av obrännt tegel, dvs lera. En sådan vägg är väldigt känslig för om fukt stängs inne (korsvirket ruttnar och leran smular sönder), vilket händer om man använder cementhaltiga putser eller isolerar på olämpligt sätt. Gjuten platta ökar fuktstigningen i väggarna, vilket gör det ännu nödvändigare att fukten får vandra etc, etc. Detta bara som exempel på varför det är viktigt att ha kunskap om gamla hus även om man helt tänker blåsa ut allt det gamla och göra efter eget huvud.

Sedan är det alltid bra dokumentera det ni river bort: Spara prov på lister, gamla dörrar och fönster.. Dokumentera de planlösningar som har varit (spåren av det gamla kommer fram under rivningen). Framtida ägare kan bli överlyckliga över att hitta detta undanställd på ett hörn av vinden! Men det gör ni naturligtvis som ni vill !:)

Lycka till med huset! Jag kommer att följa projektet med stort intresse! Ser ut att vara ett härligt ställe!
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Till Sommartorparen!
Jag läste ditt första inlägg på annat sätt än ditt andra. Heder att du respekterar vårt synsätt på hur vi vill ha vårt nya hem. Det är alltid en svår balansgång på hur en renovering skall ske. Skall man bevara allt hur det ursprungligen sett ut eller skall man göra en renovering ut efter de preferenser som man har och framför allt, hur man vill leva och bo i sitt hem. Det var med en svag (mycket) rädsla jag startade denna tråd över hur andra skulle reagera på vårt sätt att se hur vårt hem skall se ut om sisådär en sex månader. Min tanke var att kanske kunna inspirera andra när de söker hus, för jag saknar, det finns, bilder på hur man kan göra om en Skånegård.

När det gäller vår snickare har vi fullt förtroende för honom. Han har gjort jobb för vår förening samt att vi besökt ett par ställen som han renoverat bl.a. en Skånegård.

Jag kan lika bra säga detta nu så slipper kanske en del våndas över vårt kommande beslut på att ha PVC fönster. Detta för att slippa återkommande målningsarbeten. Skulle det visa sig vid en kommande försäljning att dessa inte passar kommande ägare, så får de gärna byta dessa ;)

Annat som förmodligen kommer att försvinna är den "fina" eternitfasad som finns på västra och södra väggarna.
 
P
Anders D
Just detta att man säger att man ska "blåsa ut allt" brukar inte falla i god jord. Jag vet flera som har sagt så och åkt på "styk" här. Men du ska veta att vi är på er sida... Kan berätta att vi har gjort precis som ni. Grävt ut, golvvärme, ytjordvärme,... öppet till hälften kommer komma. Vår länga 8x20.. Men när vi är klara kommer vi bara ha två sovrum... :) Varför bygga för den som ska bo här efter jag trillat av pin? (men det kommer ta lång tid!) Vi bad arkiteterna rita som vi ville ha det. Inte vad som skulle gillas av någon köpare.... Så dom ritade en planritning och sen har vi själva tagit hand om detaljerna i efterhand.

Det enda jag inte gillar är PVC fönster.. Tror det är dumsnålt.... men samtidigt blir inte jag drabbad då jag inte kommer köpa huset...... :)
 
Jag pallar för trycket, så jag tar inte åt mig i detta :D och samtycker på ditt sätt att själv resonera om ert eget hus men blir givetsvis intresserad av din kommentar angående fönstrena. Skulle aluminium fönster vara ett bättre förslag eftersom träfönster faller helt ut? Upplys mig gärna. :D
 
Vi har olika sätt att förhålla oss till hus, men den diskussionen vill jag inte gå in på här :)

Pvc eller aluminium gärna för mig, om du själv tycker det är snyggt. Eftersom de är underhållsfria så måste de hursomhelst förr eller senare bytas. Fönsterbyte är med andra ord inte något "irreversibelt" ingrepp som det så fint heter i byggnadsvårdssammanhang.

Däremot är det en god idé att hålla fast vid originalfönstrenas storlek och proportioner (eller om erat hus har perspektivfönster från 40-talet återgå till originalfönstrenas storlek och proportioner!)

Speciellt för gamla fönster, till skillnad från dagens standard, är att de har betydligt mera höjd än bredd. Ju högre fasaden är, desto större behöver fönstrena vara (har inga riktmått i huvudet men kan säkert ta reda på om du är intresserad). Dessutom är själva glasrutorna högre än de var breda. I dag ser man ofta fönster där glasrutorna har mera bredd än höjd, vilket ger fängelsekänsla både utifrån och inifrån. Vanligt är också att folk sätter in fönster som är standard i dag, dvs betydligt mindre än de ursprungliga vilket gör att huset förlorar mycket av sin elegans.

Skånska hus är ju låga och långa i formen, och fönster med höjd lurar ögat att tro att huset är högre än det är = ökad luftighet och elegans. Låga fönster ger intrycket att huset är ihopatryckt + att man mister dessutom lite av utsikten inifrån.

En annan viktig sak är att fönster och dörrar ska liva i överkant, dvs ligga på samma höjd, samt att fönstrena gärna ska vara av samma storlek på samma fasad. Man kan bryta av med halvfönster, dvs 3 rutor i stället för 6, men då är det viktigt att rutorna har samma storlek på alla fönster på samma fasad. Förr bemödade man sig också om att sprida ut fönsterna symmetriskt på fasaden. Om man någonstans inte behövde ett fönster målade man t.o.m. ditt ett blindfönster för att inte störa fasadens harmoni.

Jag tänker på den ladugårdsbild du visade. En anledning till att vi alla tyckte den var så stilig är den regelbundna placeringen av dörrar och fönster. Skulle några fönster muras igen, en dörr tas upp någon annan stans, skulle helhetsintrycket genast ändras.

Vad ögat uppfattar som vackert är oberoende av mode och trender och har med det "gyllene snittet" att göra (och be mig inte förklara det gyllene snittet!;))

Allt detta vet du förstås men ville ändå påtala det, eftersom det är alltför vanligt numera att landskapet förfulas av fönsterbyten där man inte tillräckligt tänkt på den utvändiga estetiken.
 
Redigerat:
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Sommartorparn!
Du har samma tankesätt som jag i detta fall. Jag håller med dig i vad du skriver. Framsidan av huset, det man möter när man kommer in på gården skall jag kämpa för att behålla symetrin i, mao behålla storleken i de fönster som sitter idag. Det sitterförvisso ett fönster idag som förmodligen har hamnat där på senare tid och det sitter där det är ett badrum idag och höjden saknas precis som du nämner. De kunde gjort ett blindfönster i den del som saknas i underkant kan tyckas.

Det man säger att fönstrena är husets ögon/själ kan jag bara instämma i.
 
Redigerat:
Var ett tag sedan men som ni vet infaller det en del högtider just nu men det som är värst var vinterkräksjukan som satte stopp för oss ett tag.

Vad har hänt sedan sist?
Eternittaket (det mesta) och fasaden av eternit är nere. Jäkla slitgöra om ni frågar!! q(;^;)p
Framsida
IMG_0638.jpg

Baksida
IMG_0634.jpg

Detalj
IMG_0635.jpg

Takstolar är beställda på Takstolsfabriken och dessa skulle stagas upp av en limträbalk i den öppna delen. Vi (läs byggmästaren) var rädd att väggarna inte skulle hålla för trycket, så vi skulle staga upp dessa med en 100 HEA balk på var sida av långväggarna.
Tyvärr visade det sig att väggarna inte håller sig uppe av sig själv då lerteglet var redan fuktangripet, vilket innebär att tre av väggarna skall ner.
Funderar på ISO block för att hitta en bra och vettig isolering i väggarna. De skall bara bara putsas på ut och insida för att bevara det lilla som är kvar. Invändigt är det torrt och fint. Intressant att se hur man satte upp väggar förr i tiden.
Exempelbilder
090.jpg


IMG_0629.jpg

Här ser man vad jag tror hur förr förre ägaren gjort med fönstrena.
115.jpg

Vi har bestämt oss för tre dörrar på framsidan med två fasta fönster (500x2100) på var sida om huvudentren samt resten av fönstrena i måtten 1100x1200.
Baksidan samt väster gavel och utbyggnad samma mått och en dubbeldörr i glas 1500x2100.
Fönstrena kommer att bli dubbelglas med argon i.

Invändigt är det inte mycket att spara på om jag skall vara ärlig. Det mesta är utbytt på 70 talet och det lilla som kan härledas bakåt i tiden är tre spegeldörrar som är kapade helt fel så de är förstörda. Köket är från samma tidsepok och har gjort sitt.
Vi sparar bjälkar som inte varit i kontakt med marken invändigt för detaljer invändigt.

Thats it för idag! Lev väl och jag önskar alla på detta eminenta forum ett gott slut!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.