Västerhaninge 17 skrev:
Måste fråga om det går att koppla tilluft till denna vedspis :|
Que?:S
 
Nej, något fort är det inte jag bor i! Men på ena kortsidan av tomten är det ju då den nämnda muren, och på den andra en stor altan + två stora buskar som jag absolut inte kan såga ned eftersom de ger finfint insynsskydd från granntomten! Men jag får väl fundera på att riva muren på sikt, det är en sån här stödmur som håller jorden på plats och garagenedfarten är ju till källarplanet. Gammalt -50tals hus:)! Man kan ju göra en slänt i stället kanske så det går att komma över med traktor. Fast jag bär förstås in ved så att jag har i pannrummet över nästan hela vintern - jag springer ju inte ut i vedbon varje gång jag ska elda;)!
 
Nej, jag tänkte väl det. Testade faktiskt en skottkärra som rymmer ca 200 liter, då får man med sig riktigt mycke på en vända, går att applicera en ram ca 30 cm på vanlig 120 liters skottkärra.
 
Just det! Det är en bra idé, för problemet man har är ju att man lastar för mycket ved på skottkärran och så tappar man hälften innan man kommer fram!!
 
silversmeden skrev:
Que?:S
Trådskaparen skriver om en ved kamin (Olymberyl HFB 443 aidan) ,min fråga till trådskaparen är om det går att koppla in friskluft från utsidan av huset med ett rör ( Tilluft)
 
Ok då förstår jag, det hade jag missat.
 
Västerhaninge 17 skrev:
Måste fråga om det går att koppla tilluft till denna vedspis :|

Den är inte byggd för det . Den kan ta in luft på 3 ställen sekundärt upptill för luftspolning av glaset mm och genom snurrvred fram nederst och genom det tempreglerade intaget på höger bak . möjligt om man är mycket mycket händig innom verkstad att det går bygga om den bakre till att ta luft utifrån ;)
 
Gulf!

Spännande! Jag har själv tittat på den kaminen men kan inte ha den själv, då jag har acktank i stallet :S

Nu har jag hittat kompis att sätta in en sån hos, ihop med acktank. Tänkte 750 liter... Hur mycket måste du elda för att ladda din 500 liters tank? Kanske blir det för mycket med 750 liter?
 
hnurre skrev:
Gulf!

Spännande! Jag har själv tittat på den kaminen men kan inte ha den själv, då jag har acktank i stallet :S

Nu har jag hittat kompis att sätta in en sån hos, ihop med acktank. Tänkte 750 liter... Hur mycket måste du elda för att ladda din 500 liters tank? Kanske blir det för mycket med 750 liter?
Varför kan du inte ha den då ? Blir det för långt bort och vad har du i dag ??
Jag vet inte riktigt hur länge man får elda ännu för att fylla den full då detta bara är just drifftsatt .
Men tror det tog en 6-7 timmar att fylla tanken från nytappat 7 gradigt vatten och iskalla 9 m rör under grunden o isolerade dessutom vid 1 a testet . fyllde till 95 ca i topp 0ch 90 i botten eller nått . Man startar ju inte med så kallt vatten annars kanske 30-40 c minst skulle jag tro . Men samtidigt var det sommar ute så det var ju bara fylla tank som gällde .
Men jag är övertygad om att detta blir ett otoligt lyft från bara vanlig vedkamin som jag hade förut ;) Nu när denna är dockad mot elpannan så hjälper den ju värmepumpen med tappvarmvatten med d^_^b Just nu håller jag tanken varm var dag så varmvattnet blir billigt :D No more elpatron hellst :p
 
HEj Gulf
Jag har funderat på en likadan kamin och ett par liknande. JAg bygger nytt och ska antagligen sätta in en comfortzone utan tank med en acktank bredvid och se om jag kan kombinera som du gör..

Jag hittade denna tråd där sfinx skriver hur de kan styra det hele.
Kolla in detta och se om det är så man ska göra enligt dig..
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3231&sid=541637945b29b0685af45f07c923396b

JAg är ingen stor amatör vvs:are så jag har många nybörjarfrågor aom jag sitter på...
en fråga som jag ha är rören mellan kamin och acctank. hur tjocka ska de vara? kan man lägga dem i isoleringen i bjälklaget? ska de vara isolerade? Jag har också krypgrund men allt är öppet just nu.. oisolerat och alla möjligheter finns.
Allt detta laddomatsnack och övriga systemförslag... var ska man lära sig detta mer?

Kolla in denna länk för där finns en ännu kraftigare kamin näst längst ner.. Firebird nånting. 35kw varav 6 till rummet och 29kw till vattnet.. är det för kraftigt tror du?
hmm det blev fler frågor än en.. men nån kanske du kan hjälpa mig med?
Hoppfull eldare..:cool:
 
Nu blev det lite off topic ett tag, men vi längtar väl till vintern va....;)
 
Ok.. men hade jag inte längtat till vintern hade jag inte undrat över alla dessa frågor...:D
 
Hej Olle P

Jag är ingen VVS are heller utom jag gjorde så här att jag talade med så mycket kunnigt folk som möjligt . Besökte och tittade på kompisars pannor ( Ingen hade vattenmantlad kamin ) Men man lär sig ändå om man frågar och så .
så är ju principen för kopplingar lika med akumulatortank expansjonskärl mm .
Läste och ställde frågor här på forumet med .
Sedan utnyttjar man kontaktnätet och här fans rörmokare bla d^_^b

Kändes rörigt som tusan ett slag detta i början av planeringen i ( Januari ).
Men så tänkte jag så här .
1 beställ hem kaminen så detta blir av nu !
Har man tagit FAN i båten får man allt se till att ro han i land vet du :wow:

Skulle gärna ha mina rör i bjälklaget så man vet att de garanterat är 0 frysrisk .
Det är väll risk då att man får lokal golvvärme var rören går kanske:rolleyes:
Men då vill de ju även till att kopplingar och skarvar är 100 % täta !

Det var alldeles för bökigt att börja rota så i ett färdigt hus tyckte jag så mina rör hänger fastskruvade under blindbotten isolerade . Jag tänker även ha cirkulationen på ständigt vintertid för säkerhetsskull mot frysning ! Då laddomaten styr detta så kör den ju inte ur värmen ur tanken utom cirkulerar bara vattnent mellan kamin och tank i rören ända tills pannan levererar värme först då ändras flödet till att ladda tank genom termostat d^_^b

Beakta även andra vedpannor du som bygger nytt och som har chans att anpassa planlösningen . Jag skulle ev valt kökspanna om det gått men det var svårt att få in det i befintlig planlösning . Men fördelen med denna vattenmantlade kamin är ju mysfaktorn tack vare att den är vacker och har glaslucka ! d^_^b

Ångrar inget ! d^_^b
 
Bra. Jag ska också ta tjuren vid hornen...
Stort tack.
/ O
 
Olle P skrev:
Bra. Jag ska också ta tjuren vid hornen...
Stort tack.
/ O

Den här comfortzone då . Fins det dockningssatts till denna ??
Jag använde Nibes orginala dockningssatts till min frånluftspanna nibe fighter 310 p .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.