Hej igen,

Jo jag måste nog backa där och hålla med dig :). Hade inte tagit med i beräkningen att det var en hel del andra grejer som skulle in i tvättstugan också.

Snyggt köket blev! Tänkte på högra hörnet, att det är synd att det utrymmet inte utnyttjas till fullo. Eftersom det är ett gammalt charmigt hus så kanske ett hörnskafferi skulle funka där? Är superbra eftersom det slukar en massa grejer, och man kan utnyttja ett annars svårutnyttjat utrymme. En tanke bara :)

Planlösningen på övervåningen blev mycket bättre tycker jag när du bytte plats på karet och duschen och flyttade tillbaka väggen igen.

Ditt framtida hus kommer bli kanon tror jag! d^_^b
 
Hej,

Ett hörnskafferi var ju en bra idé men jag tror inte jag får in det. Det som jag hittat verkar vara 101x101cm (på Marbodal - IKEA verkar inte ha något). Då Får jag inte plats med Kyl/frys innan altandörren. Och flyttar jag altandörren så får jag inte plats med en soffa på andra sidan. Så tyvärr går det nog inte att få in. :( Men stort tack för idén!

//Jonas
 
Kul att du börjar bli färdig med planlösningen Jonas08, det tar tid för allting att sätta sig.
Nu återstår bara att hitta en fungerande placering av kökskomponenterna. :)

Jag börjar med att fråga: vad var det som gjorde att du flyttade kyl/frys från vänstra delen av köket till högra?
 
Hej Raceman,

Ja, planlösningen börjar sätta sig. :) Jag ska börja montera fönster i helgen eller nästa vecka så snart måste placeringen av dessa vara spikad

Placeringen jag tänkt av köks-komponenterna syns ju till stor del på IKEA bilden. Diskmaskinen är i skåpet till vänster om diskhon och Micron är i väggskåpet i hörnet. Och som sagt högskåpen till höger är kyl och frys. Anledningen till att jag flyttat kyl/frys jämfört med bild i inlägg #31 är att jag tror det känns luftigare när man kommer in i rummet om man inte har stora högskåp direkt bredvid sig (trappen är nämligen exakt 120cm bred så skåpen skulle nästan sticka ut lite). Placering som i inlägg #37 är bättre men i inget av dessa alternativ får jag in en dörr till skrubben under trappen (bra förvaring). Dessutom blir det en bättre "arbetstriangel" med inte för stora avstånd med placeringen enligt senaste ritningen tror jag.

Jag tycker det känns bra med köket koncentrerat framför allt i högra hörnet så man inte hamnar mitt i köket direkt när man kommer i från hallen.
//Jonas
 
Ja, det var placeringen av kyl/frys som i inlägg #37 jag tänkte på. Men du nämnde tidigare något om att du kunde placera skrubbdörren i hallen istället?

En fördel med att ha kyl/frys på det gamla stället är att du får en bra avlastningsyta på bänken i direkt anslutning till kyl/frys. Dessutom slipper du gå med alla kassar rakt igenom hela köket när du har handlat. Man slipper också att se skåpen det första man gör när man kliver in i rummet (de är ju inte direkt vackra);)

Den lilla nischen på ca 60x60 som bildas av bänken till höger på ritningen kommer du att svära eder över. ;) Och att ha micron direkt ovaför denna nisch kommer du svära ännu mer över. :D

Gör så här:
Starta en ny tråd och släng in en bild på ritningen och din bild av komponentplaceringen på "köksforumet". Berätta att planritningen är klar, men att du vill ha lite tips om bästa placeringen av kökskomponenterna. Om fönsterplaceringarna inte är spikade berätta det också. Då kommer du säkert få mycken värdefull input om hur du bäst ska göra. På det forumet häckar flera professionella köksmontörer som man inte brukar se på detta forum, som ju handlar om planlösningar.

Tips: Hasta nu inte fram det sista (typ, jag måste ha fönsterplaceringen klar till helgen)
Låt det i stället ta en vecka till. Den tiden är intet i sammanhanget. :)
 
Redigerat:
Det börjar se riktigt bra ut! Visst är det här ett bra forum d^_^b. En liiiten detalj bara. Flytta dörren till klädvården till höger, så att du får plats med förvaring längs den vänstra väggen också. Du förlorar ett hörnskåp i hallen, men vinner så mycket mer där inne! Dessutom kan du ha en vanlig garderob mellan dörrarna i hallen.

Och en kökskommentar trots att de skulle in i kökstråden (som jag inte har tittat på ännu). Hörnskåp köper man inte, det bygger man :). I precis de mått man vill ha. Två väggar rakt upp bara, inga problem! Och så en likadan dörr som övriga köket har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.