Ser ut som golvbrunnen sitter för nära väggen också.
Du skriver att det är träbjälklag. Jag förutsätter att det är på bottenvåningen, är det krypgrund under?
Rimligtvis borde du kunna ta upp ett hål underifrån. Hade varit väldigt intressant att veta hur det ser ut kring golvbrunnen!
 
Nik206 skrev:
Ser ut som golvbrunnen sitter för nära väggen också.
Du skriver att det är träbjälklag. Jag förutsätter att det är på bottenvåningen, är det krypgrund under?
Rimligtvis borde du kunna ta upp ett hål underifrån. Hade varit väldigt intressant att veta hur det ser ut kring golvbrunnen!
Huset är byggt på betongplatta så man kan inte göra något underifrån. Det är entreplan.
 
orolig-vem jag skrev:
Huset är byggt på betongplatta så man kan inte göra något underifrån. Det är entreplan.
Då missförstod du frågeställningen i inlägg 43. Föga överraskande :)

Tur i oturen men jag föreslår att du verkligen följer ovanstående tips och inspekterar väggarna från intillliggande utrymmen.
 
Kan hålla med alla men tycker att du i detta fallet faktiskt skall reklamera till ditt försäkringsbolag. Hävda att det har uppmätts förhöjda fuktvärden och att du vill ha skadan utredd.

Sen får du se o förhandla för att få en viss hjälp därifrån.

Visst kan du och bör kontakta det första besiktningsbolaget och reklamera besiktningen. Även om deras reklamationstid har gått ut är ingenting omöjligt. Vidare kan du även gå på tidigare ägare, bara för att jag är tveksam till framgång i en eventuell process om dolda fel betyder det inte att säljaren inte kan tänka sig att hjälpa till antingen av välvilja eller rädsla för att faktiskt bli ansvarig i någon del. Har du sådan tur att säljaren dessutom har någon avtalspart som har gjort badrummet (tveksamt med tanke på kvaliten) så är det större chans att säljaren vill hjälpa dig
 
harry73
orolig-vem jag skrev:
... Nu är det försäljningsdags för oss och för att göra affären smidigare så beslutade vi oss för att besiktiga och doltfel försäkra huset. ...
På något sätt känns det att den här besiktningen och en doltfel försäkring inte gör affären smidigare.

Om du inte kan reklamera badrummet som dolt fel hos förra ägaren, borde den nya ägare inte heller kunna göra det hos er.

Om du inte har några fuktproblem nu, får du det inte heller innan du säljer huset.

Sälj huset med samma mäklare och besiktningsfirma som tidigare, och visa det gamla besiktningsprotokollet ¨för båda. Det blir spännande om de kommer med en annan bedömning nu.

Det kan kännas lite oseriöst att sälja huset på det här sättet, men å andra sidan är lika mycket dit fel, som det är den framtida köparens fel.
 
harry73 skrev:
På något sätt känns det att den här besiktningen och en doltfel försäkring inte gör affären smidigare.

Om du inte kan reklamera badrummet som dolt fel hos förra ägaren, borde den nya ägare inte heller kunna göra det hos er.

Om du inte har några fuktproblem nu, får du det inte heller innan du säljer huset.

Sälj huset med samma mäklare och besiktningsfirma som tidigare, och visa det gamla besiktningsprotokollet ¨för båda. Det blir spännande om de kommer med en annan bedömning nu.

Det kan kännas lite oseriöst att sälja huset på det här sättet, men å andra sidan är lika mycket dit fel, som det är den framtida köparens fel.
Menar du att sista besiktningen var onödig? Det gamla protokollet är ju 5 år gammal. Inte skulle köparen acceptera den idag.
 
harry73
Nej men du kan ju ber samma besiktningsföretag att göra om besiktningen och visa det gamla protokollet som stöd inför besiktningen. Det är svårt för dom att säga att det inte är fackmannamässigt utfört om de inte hade synpunkter för 5 år sen. Och om de tycker något annat nu har du i alla fall ett bättre förhandlingsläge med besiktningsfirman om du vill få tillbaka pengar
 
harry73 skrev:
Nej men du kan ju ber samma besiktningsföretag att göra om besiktningen och visa det gamla protokollet som stöd inför besiktningen. Det är svårt för dom att säga att det inte är fackmannamässigt utfört om de inte hade synpunkter för 5 år sen. Och om de tycker något annat nu har du i alla fall ett bättre förhandlingsläge med besiktningsfirman om du vill få tillbaka pengar
Har jag förstått rätt. Du menar att jag ska be första besiktningsföretaget 2006 komma och besiktiga igen.? Ha det som underlag och be att inte få betala det sista besiktningsföretaget. Jag har inte betalat ännu. Har skickat protokollet till ett byggföretag som ska undersöka och diskutera med han som besiktigade senast. Han har skrivit vattenläcka och dom ifrågasätter hur han kan se att det är vattenläcka när han inte ser bakom. Han har mätt med en apparat men dom säger att den kan visa rött och tjuta då det är vatten i avloppet. Samt att försäkringsbolaget skulle ringa honom också.
 
harry73
Vad jag menar är att du inför fösäljningen inte vill ha en besiktningsrapport som skriver någon anmärkning om din dusch. För den genomföringen ser lite konstigt ut, men går säkert att missa på en visning.

Kostnader för besiktningen är ringa jämfört med minskad försäljningspris om det finns ett fuktproblem med badrummet
 
harry73 skrev:
Vad jag menar är att du inför fösäljningen inte vill ha en besiktningsrapport som skriver någon anmärkning om din dusch. För den genomföringen ser lite konstigt ut, men går säkert att missa på en visning.

Kostnader för besiktningen är ringa jämfört med minskad försäljningspris om det finns ett fuktproblem med badrummet
Tack men jag gör inte sånt. Raka språk och har jag gjort en besiktning så ska vi stå för det som står.
Besiktningsmannen hade skrivit fel enligt gammal mall. Han skulle skrivit fuktindikation.
Ringde och bad om ursäkt när mäklaren undrade vad som var fel i duschrummet.

Allt ordnat. Försäkringsbolaget kommer på torsdag och utreder och jag står för kostnaden då jag vill ha svart på vitt inför försäljningen. Tack för alla råd i alla fall.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.