Jag tror att slangen följde med pannan, hur lång den är vet jag inte. Den är okapad på mina bilder. Om du ska ha skruven långt från pannan kanske du ska förlänga med nån typ av rör där pelletsen glider lättare.Du borde ju kunna prova lite eftersom du redan har skruven.

Du borde ju ha fungerande avstängningskranar på rören sen så du kan ju sätta dit såna instället för att plugga. F.ö. rekommenderar jag att installera själv så får man det som man vill, och billigare.Tex så fick jag själva pannan 5000 billigare genom att köpa från annat ställe än en lokal installatör,
 
Jag skulle kanske fixa att installera själv med rör och skruvkopplingar, men det sitter massa gamla järnrör också som jag då skulle behöva gänga mm.... sen har det ju lite med garanti mm att göra. Plus att gör jag det själv kommer det ta betydligt längre tid. Nej jag lejer nog bort det. Ska be dem sätta dit ordentligt med kranar, även på varmvattnet så man slipper tömma ur hela systemet om man ska ta bort ett element eller så.

De som jag ska anlita hade en lista där rek.pris var 48 tkr för pannan. Jag googlade och hittade lundbergs värme som bara ville ha 42, 5 tkr. Jag berättade detta och efter ett samtal fick jag priset 42 tkr istället. Så det är jag väl nöjd med.
 
ja73: en till fråga. Är det ngt minsta avstånd bakåt för pannan? Det är utmärkt på skiss att rökröret som följer med är 40 cm, men innebär det att avståndet också bör vara ca 40 cm? Ska ta upp hål idag i väggen för pelletsmatningen från nya pelletsförrådet.

Bilder är ju alltid uppskattat. Lite förebilder på hur det ser ut idag när man kommer ner för trappen. Ser inte så kul ut som sagt. Taket är klätt med plattor som jag tror är eternit. Tyvärr skruvade med distansbrickor så att spackla är inte att tänka på. Funderar ev att sätta en skiva gips på alternativt ta ner dem och sätta två skivor. Ska börja bila ner putsen idag i rummet också.

Gamla badrummet också som ska bli pelletsförråd. Det såg ut att vara ordentligt mögligt på sina ställen under väven när jag drog bort den. Jag är inte säker, men jag misstänker att de lagt på tätskikt under. Ev är det våtrumsspackel, men det kändes lite gummiartat. Så det är mellan detta och väven som det var svart och luktade mögel. Nu är det iaf bortbilat alltsammans där inne.
 
  • PICT0108.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0107.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skruvade loss järnrören i lämplig kopplig och gjorde allt nytt i koppar.
Men det var ju ett bra pris. Ungefär det jag gav för fem år sen.

Kanske för sent, men jag svarar ändå. Avståndet bakåt beror på om du ska använda hetvattenreturen. Det sitter alltså en röranslutning på baksidan. Jag använder inte den utan tar bara ut värme via shunten. Jag har pannan ungefär 40 mm från väggen.
 
Redigerat:
Då var slitet med en jävulskt tung borrhammare klar. Slet i princip hela helgen och är ordentligt mör nu. Har tagit bort så mkt av gamla rör och elände jag kunde. Lyckades utlösa brandlarmet en gång som är kopplat ill SOS Alarm! :) I en annan tråd försöker jag få klart för mig hur jag ska behandla väggarna, men här tänkte jag fokusera på byggets framfart.

Planen är att snygga till hörnet där pannan ska stå. Låta installera med rören samlade ovanför pannan så att jag sedan kan bygga en skiljevägg till vänster om pannan. Om det låter sig göras med tanke på sotning och så. Sedan, på lite längre sikt, ska golvet kaklas om jag får med frugan på det och så blir det en kombinerad tvättstuga och pannrum. Rummet rakt fram är idag mitt verktygsrum, som flyttas till dagens tvättstuga istället. På några års sikt vill vi göra bastu med dusch där. Tills dess, och troligen efter också, blir det ett rum för att hänga tvätt. Resten av källaren får fungera som förråd och verkstad.

Notera hålet nere i väggen vid pannhörnet. Där är tanken att ett rör ska mynna ut som pelletsskruven ska stoppas ner i. I det som förut var badrum ska jag bygga en stor låda som sluttar ner mot det här röret. Förhoppningen är att få ett månadsförråd istället för veckoförråd.
 
  • PICT0120.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har jobbat på bra, lite färg på väggen nu så blir det mycket fint. Tänkte du gå med skruven nästan längs med väggen? Om pannans "fötter" hamnar utanför klacken i golvet går det bra att byta dom till längre bultar, det fick jag göra i framkanten.
 
Japp, planen är att skruven ska smita längs väggen och mata in på sidan som du har det. Känns som den snyggaste lösningen och då kan jag ändå plocka ur röret och trixa dit en dammsugarslang för att suga bort spånet.

Som jag har mätt ut så ska pannan ändå kunna få plats på "perrongen"både sidledes och i djup. Däremot hade jag inte förstått att pannan var så hög! Men det går bra ändå.

En sak som jag förresten upptäckte när jag bilade bort putsen vid dörrposterna var att karmarna var helt ruttna. Iaf karmen till höger på bilden. Karmen fortsätter av någon anledning ner i plattan säkert någon dm och har säkert stått i fukten. Jag har inte sett det förut eftersom tidigare ägare kladdat tjock med ngn tät färg. Men nu så såg jag att karmen i princip hänger i dörrposten. Tur att det inte sitter ngn dörr i.

Man borde väl sätta dit ståldörrar men det känns dyrt. Det sägs ju inget organiskt i källare, men en dörr ska väl gå?
 
Redigerat:
Under veckorförråden på bilden ovan så finns en brunn med ett lokalt fall som är lite för skarpt och ovalt för att det ska bli bra om jag kaklar tror jag. Jag ska ändå bila upp brunnen för att ansluta ett rör som jag ska dra bort en bit där tvättmaskinen ska stå. Jag funderar på att skippa fall till brunnen, vad tror ni om det?

Brunnens funktion blir ju primärt vid ev vattenläcka och för att tömma radiatorsystemet. Källarfgolvet har inte fall och jag kommer inte bry mig om att fixa det. Men frågan är alltså om det är ok att helt strunta i fall, lokalt alltså.
 
Undrar just om nån läser den här tråden. Tänkte iaf uppdatera med lite bilder.

Pannan är på plats och driftsatt. Ska målas lite bakom där det putsades. Sen är det bara resten kvar.

Jag hade ju gjutit fast ett avloppsrör som mynnade ut i en 90 gr förgrening. Men jag hade gjort fallet för svagt så pelletsen ramlade in i för snäv vinkel så skruven fick inte upp dem. Gör om gör rätt. Satte en 45 gr förgrening istället och satte röret så pelletsen ramlade rakt ner i förgreningen. Nu matar det perfekt. Byggde en låda i rummet bredvid där jag häller i pelletsen. Fick i 30 säckar och då är det halvfullt. Ska prova att hälla i mer men jag är lite orolig över att lådan är för klen. Ett ton är ganska mkt.

Bonusbild på karmarna som var ingjutna i plattan. Dessutom hade träbitar gjutits in i väggarna för att ha ngt att spika mot, de var bara jord.
uploadfromtaptalk1320684607164.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uploadfromtaptalk1320684644918.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uploadfromtaptalk1320684656973.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uploadfromtaptalk1320684673582.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uploadfromtaptalk1320684690539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skickat från min mobil
 
Det blev ju fint!

Gick det inte att få till sidoanslutning av pelletsslangen?

Du bör nog förstärka botten i förrådet lite. Kör bara bort det mesta av pelletsen först!

Har du takpapp eller nåt mellan golvet och reglarna? Så det inte blir som med dörrkarmen.
 
Jämfört med ditt så är detta fortfarande ett skabbigt pannrum. :) Men tack.

Nej det sket sig med den planen. Eftersom det ska vara ca 45 gr lutning på skruven så gick det inte att lösa iom att avloppsröret som skruven sitter i mynnar ut ganska precis vad pannan högra bakre hörn. Det blir helt enkelt för kort sträcka att få upp rätt höjd. Men jag tycker det blev ok så här. Inser att det underlättar när brännaren ska plockas fram. Nu behöver jag bara sära på slangen och stosen vid skruven. Inga slangklämmor att släppa på.

Jag märkte att OSB i den tjockleken inte är det styvaste av material. Skulle nog byggt av tjockare plywood istället. Några förslag på sätta att förstärka? Fler stöttor mot golvet?

Alla reglar som ligger mot vägg eller golv är skyddade av syllpapp så nu ska det väl hålla ett tag. Märks att det blir fuktigt på golvet. Den pellets som ramlat ner blir lite upplöst efter några dagar. Så det gäller att hålla rent. Är lite bekymrad över källartrappen som är i trä och byggd mot ytterväggen. Den visar inga tecken på röta, men det syns tydliga fuktfläckar. Att byta hela trappen känns bara för mkt.
 
Snyggt och prydligt.

Skulle nog försöka att byta ut OSBn mot plywood, och några till stöttor mot golvet.
 
Angående pelletsförrådet måste jag inse att jag skarpt underskattade pelletsens förmåga att "valva", heter det så? Jag har avfärdat påståenden om att väggarna behöver luta minst 45 gr. Nu har jag kanske 20 gr lutning på en sida (90 gr på övriga) och pelletsen ligger där den lades.

På röret som går genom väggen är det ett litet mellanrum till OSB.skivan. Detta lilla mellanrum gör att pelletsen gärna stannar upp där. Det räcker att ge förrådet en lätt smäll så faller det ner fint i röret. Så nu har jag behövt skotta upp pelletsen så att det mesta ligger över hålet sas.

Jag ska prova så den här vintern och kanske modifiera lite för att leda pelletsen mer rakt in i öppningen. Funkar det dåligt får jag till sommaren bygga en annan lösning. Då med plywood istället. :)

Jag ska prova den här vintern
 
du tror inte det räcker och montera formplyfa ovanpå OSBn?
Dels mer styvhet, dels glattare yta.
 
Ja kanske det. Men lutningen kvarstår ju om jag inte ser till att luta den mer förstås. Störst problemet än så länge är den där kanten vid röret. Kanske kan forma till en plåt eller nåt som leder in pelletsen i röret istället...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.