Den klarar ju bara 40 cm ved. Annars har jag inte hört nåt om den. Dock hade vi en Nibe 3000 som är föregångaren till 3300. Den är väldigt bra och effektiv, 3 ilägg för att värma 1500 liter.
 
Anubiz skrev:
Hallå.

Vi ska byta panna och installera tankar (1500) mm.

Har kikat en del på Nibe 3300 pga ett bra pris.

Men nu dök denna upp
MODRATHERM Zeus Pyro 30 [länk]



Någon som har någon erfarenhet/synpunkter av denna ???
Vad är du ute efter billigt, dyrt, stort eller bara något som är bra, eller något som är jättebra. Ett bra riktmärke brukar vara priset dyrt=bra men inte i alla fall.
Skicka lite info så kan du säkert få hjälp här, du ska elda ved va, eller?
 
Jag är faktiskt jättenöjd med min lilla Viadrus gjutjärnare .

Snuskigt billig men har egentligen alldeles för litet vedmagasin ,
däremot ger 16 vedträn duschvatten för flera dagar så helt
ineffektiv är den inte trots avsaknad av fläktar och datorer ...
 
huggan skrev:
Den klarar ju bara 40 cm ved. Annars har jag inte hört nåt om den. Dock hade vi en Nibe 3000 som är föregångaren till 3300. Den är väldigt bra och effektiv, 3 ilägg för att värma 1500 liter.
3 ilägg? Lät mycket det, jag har en Nibe 1000, värmde igår 1250liter från ca 35-40 till 85-90 grader med 1,6 ilägg...
 
Jag eldar mycket papper i tändningen (reklam). Och sista ilägget är kanske halvt så det är ungefär 2 fulla ilägg med ved.
 
Priset är ganska avgörande, först så kikade vi på 2 tankar á 1500 L samt en Atmos 40 men vi har ett ganska litet hus ca 100 kvm och där bara nedre våningen har vattenburen värme.

Dock så tror jag att ovanstående lösning skulle bli att elda lite för kråkorna oxå.

Därav så kikar vi på lite mindre tanka och en Nibe panna då den har ett lägre pris.

Idag har vi en panna från -57 utan tank och gör av med ca 32 kubik/år så oavsett lösning tror jag blir bättre än vad vi har idag men som sagt, priset avgör lite, men vi vill gärna ha ett hyfsat känt märke.
 
Hur mycket peng tänkte du lägga på panna och acktank?
 
kulle
Anubiz skrev:
Priset är ganska avgörande, först så kikade vi på 2 tankar á 1500 L samt en Atmos 40 men vi har ett ganska litet hus ca 100 kvm och där bara nedre våningen har vattenburen värme.

Dock så tror jag att ovanstående lösning skulle bli att elda lite för kråkorna oxå.

Därav så kikar vi på lite mindre tanka och en Nibe panna då den har ett lägre pris.

Idag har vi en panna från -57 utan tank och gör av med ca 32 kubik/år så oavsett lösning tror jag blir bättre än vad vi har idag men som sagt, priset avgör lite, men vi vill gärna ha ett hyfsat känt märke.

Detta alternativet borde du nog hålla fast vid, då kanske du bara behöver elda varannan dag när det är kallt och kanske 3-4 dag när det är mildare. Här finns många duktiga som nog kan räkna på det åt dig. ;)
 
Jag håller med. Isolera tankarna riktigt bara.
Fördelarna är bekvämlighet, mindre uppstartförluster, mindre slitage på keramik.
Får du plats så är det inget att tveka på.

Du kanske till och med kan åka bort över helgen på vintern utan att köra på elpatron. Det ser jag som ett plus.
 
Lutar åt nibe + 750L x 750 L.

Pannan hittar jag för under 30 000 och tankarna finns i olika priser och utförande med panna + fördigisolerade tankar, laddomat mm så hoppas jag hamna runt 60 - 65 000:-, vilket jag hoppas är rimligt.

Sen tillkommer ju kostad för ny skorsten mm (panrum snart klart i bef lada, kulvert finns)
 
750 + 750L ska det vara =)
 
Anubiz skrev:
Dock så tror jag att ovanstående lösning skulle bli att elda lite för kråkorna oxå.
Hur menar du då???
 
Kolla ww.rinkabyror.se om du inte har gjort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.