Hej!

Jag verkligen HATAR min öppna spis... den är så fruktansvärt FUL, hur o vad kan man göra för att få den snygg?
Går den o göra smalare?

Snälla, ge mig tips och idéer om hur jag kan få den snygg!

Bifogar en bild på hur den ser ut.... Ingen riktigt bra bild direkt =/

Jättetacksam för svar!
 
  • IMG_2533.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pleeaaassee!!!!
 
Att rent fysiskt få den smalare är nog svårt. Om du putsar den och målar vit kan den möjligen ge ett nättare intryck. Obehandlat tegel är sällan snyggt inomhus.

Erik
 
Svårt? Bilmaskin o ta väck X-antal tegelstenar....? Eller är det mer avancerat än så?
Min tanke va att, om det går:
Bila bort yttersta lagret/stenen på sidorna (endast i bredd), inkl klacken som är längst ner med golvet...
Putsa upp raka snygga väggar o sedan kakla den med något snyggt klinker, går det?
 
Ingen som kan eller har jag lagt denna tråden i fel kategori? :S
Måste ju vara bra många fler än mig som har samma funderingar???
 
Putsa och kakla går givetvis. Är du duktig på att bila och putsa så vet du nog bäst själv vad du klarar. Resultatet du beskriver låter bra, men jag tycker det verkar svårt att dela stenarna rakt utan att förstöra fogarna som skall vara kvar.

Erik
 
Tycker inte den är så ful! Kanske för att jag är uppvuxen med oputsade tegelkaminer? Är huset från 50/60-tal?:)

Kanske det bara räcker att du skurar teglet rent och målar fogarna vita med någon färg som är lämplig till puts?


I annat fall putsa över med snygg puts. T.ex. finns puts som har en snygg grov sand i ytskiktet.

Kakel eller klinker som någon föreslog tycker jag skulle vara urfult på en sådan här kamin.

Det som jag tycker stör lite med denna kamin är att spisinsatsen går i liv med teglet. Hade varit snyggare om den satt mera inne i spisen. Går det kanske att ändra?
 
Bila är inga svårigheter...
Finns inget svårt med o kapa en tegelsten rakt på mitten, vinkelslip med diamantklinka ;)
Sen ska det ju antingen putsas eller kaklas utanpå, så själva resultatet i kapningen och borttagningen av kaklet är ju inget som behöver ge ett snyggt resultat....

Sommartorpan, huset är från TIDIGT 50tal...
Teglet är det samma som sitter på fasaden, vilket är det fulaste teglet jag vet :(
Kan hålla med om att insatsen kunde varit en bit in, men finns väl en anl. till att dem satte den i liv, misstänker att det är för att få ut så mycket värme som möjligt.
Det är en Energikasset så sitter i, ny.

Men ni vet att det går att kapa ner en spis som min, smala av den alltså... ?
 
Andra människor hackar bort putsen på sina murstockar inomhus för de tycker att det är så vackert med tegel) (och det är i allmänhet tegel som inte ens var avsett att synas!):D Man tycker olika.

Enligt mig så är det enda som behöver göras här att flytta in eldningskasetten längre in i spisen. Själva insatsen fungerar ju så att luft cirkulerar runt insatsen, värms upp och av sig själv blåses ut i rummet. Det funkar även om den sitter längre in. (Mina föräldrar har sådana både hemma och i stugan).

Apropå att kakla....... Kommer ihåg en kompis vars föräldrar hade klätt in sin öppna spis med någon slags exklusiva keramiska plattor - med påföljd att det var strängt förbjudet att elda i den spisen p.g.a.plattorna skulle spricka eller ramla ner....:D
 
äckligt fult imo!

Hade teglet varit i rött eller något snyggt tegel hade jag kanske gjort något snyggt med det, t ex. olja det eller nått...
Men nu är det i det fulaste teglet som finns, i mina ögon, plus att den är lite väl stor för min inredning (Högtalare står kloss emot)

Sen komme rjag inte lägga tid på att flytta hela insatsen, kanske putsar på med extra tjockt lager puts...
 
Du verkar ju ha koll på vad man kan göra, så det är ju bara att köra på. Jag hade själv en ännu fulare eldstad som jag tog bort helt enkelt med borrhammare och vinkelslip, bifogar lite taskiga bilder. Kan vara bra att veta att det dammar som h-e när du kapar teglet, så försök bygga nåt dammtätt runt arbetsplatsen.
 
  • före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • under.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snart klart.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket snyggt resultat måste jag säga!!!
O jag måste hålla med, din va fulare :p HAHA!
Men hur vet man hur man går till väga? Själva grovjobbet kan jag, ta bort, tegla upp nytt osv osv osv... men med ventilation osv... jag har inga ventiler eller något sådant som du har....
 
Jag har ju en sluten kamininsats som satts in i (vad som är kvar av) en öppen spis, och som har ett rökrör/skorstensrör som ansluts till den riktiga skorstenen. Lite ovanför anslutningen mellan rökrör-skorsten ville sotaren ha en sotlucka, så det satte jag dit en gång i tiden. Alldeles ovanför spisinsatsen blir ett tomrum och eftersom värmen stiger uppåt hamnar mycket värme inneslutet där. Får att få ut den värmen i rummet/bostaden kan man sätta ett värmegaller, vilket jag gjorde. Om du väljer att behålla befintlig insats och bara hyfsar till runtomkring behöver du nog varken sätta ny sotlucka eler galler. Dessutom ser det ut som att du inte har någon sluten kamininsats, så då är det inte aktuellt med värmegaller över huvud taget för då finns ju inte tomrummet. Det är ju isåfall rökfyllt och en del av skorstenssystemet så att säga.
 
NU hänger jag med skillnaden på våra spisar :)
Tack för förklaringen :)
Är det något speciellt putsbruk man ska använda sig av? Några andra bra tips du har innestående? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.