Är full gång med renovering av den gamla sjuttitalsbastun i källaren. Har tänkt köra "finskt" vad gäller ventilationen men har lite svårt med placering av fläkten. Nu till frågan; kan man sätta fläkten inne i bastun och i så fall har någon tips om en tillräckligt tystgående variant? Ev kan jag få plats med den precis utanför men även då vill man ju ha en som är tyst och inte stör...
 
Även jag valde den finska ventilationsmodellen. Problemet med fläkten var att få tag på en fläkt som tål temperaturen i bastun. Ringde runt till några fläktförsäljare men hittade ingen som skulle fungera i bastun.

Har nu haft bastun i några månader och tycker inte jag behöver någon fläkt.

Hittar du en fläkt så får du gärna tipsa mig ;)
 
Jag har pratat med några leverantörer men det är nobben. Pax trodde kanske att deras kanalfläkt Viaduct skulle fungera om den sitter utanför (max omgivningstemp 40'C) men jag är tveksam. Konstigt att vissa bastulev. förespråkar finska modellen men inte har någon vettig fläkt att erbjuda. Jag har dock projat om lösningen för tillfället då det finns en murstock tillgänglig efter den gamla vedugnen. Det blir elaggregat nu (ja ja jag vet...) Skall använda den gamla rökkanalen som sitter 60cm ö.g. och har bra flås i självdraget. Tar in vid golv under aggregatet. Vi får se hur det går om nått vecka eller så.
 
För en icke insatt, vad innebär den "finska bastumodellen"? Själv tänkte jag köra via Tylös rekommendationer vad gäller luftintag/utsläpp luftspallt etc men vet ej hur dessa skiljer från dem "finska" modellen..
 
Hobbysnickarn skrev:
För en icke insatt, vad innebär den "finska bastumodellen"? Själv tänkte jag köra via Tylös rekommendationer vad gäller luftintag/utsläpp luftspallt etc men vet ej hur dessa skiljer från dem "finska" modellen..
Vanligaste i Sverige är tilluft under agg. o frånluft i tak som ger en skiktad temperatur i bastun. Finnarna kör med tilluften ovan aggregatet och mekanisk frånluft under lavarna, vilket ger en jämn temperatur överallt i bastun.

vent%20ints.gif

http://www.exacta-sweden.com/main.html?fto=content/fragor_vent.page

Vilket som är bäst kan diskuteras i evigheter, båda metoderna har sin för- och nackdelar. Det är bara att besluta sig!
 
Jag kommer nog att köra den hederliga svenska modellen.

Ta in luften från badrummet (agregatet kommer att sitta mot den väggen) sen leda ut det i ovankant på diagonala motsatta väggen och sen via någon slags rörkonstruktion föra tillbaks luften in i badrummet igen där man har en PAX fläkt som jobbar. Kommer detta att fungera? Jag har sett i Tylös kataloger att detta skall vara ett av sätten att hantera frånluften på.

Utanför bastuväggen kommer vi att ha ett allrum så man vill ju inte leda ut luften dit där det dels blir varmt och dels fuktigt iom ingen avfuktare..

Funkar detta? :-/ :-/
 
Jag har testat den svenska och nu skall jag byga en ny enligt den finska jag har en motor på taket mekanisk ventilation som jag tänker använda
 
Om man har en värmeväxlare med från och tilluft, kan man koppla bastuns frånluft enligt det "Finska systemet" till värmeväxlaren?
/Bror
 
Har länge funderat på den finska metoden och planerar följande:
Paxfläkt med automatik för RF i duschutrymmet i vägg mot bastun, 100 mm ventilationsrör från fläkten genom bastun under innertaket via kallrasskydd ut i de fria.
Primärt för att kunna evakuera fukten efter bastubad å dusch.
Dörren mellan bastun å dusch är på samma vägg som fläkt å aggregat.
100 mm springa under dörren, detsamma på dörren mellan dusch å relax.
Om man i mitten av ventilationsröret sätter ett manuellt reglerat spjäll å före denna en ventil som riktar tilluft ner över aggregatet bör man få finsk ventilation ???
stänger man spjället i bastun bör fläkten kunna suga blandad sval tilluft från relax å bastu via dörrspringorna in i röret å ut över aggregatet, automatiken sköter fukthalten.
Öppnar man spjället å stänger ventilen över aggregatet evakueras fukten helt.
mina mått är för bastun å dusch bredd 1400 längd 2500 :-/

 
tigersåg skrev:
Har länge funderat på den finska metoden och planerar följande:
Paxfläkt med automatik för RF i duschutrymmet i vägg mot bastun, 100 mm ventilationsrör från fläkten genom bastun under innertaket via kallrasskydd ut i de fria.
Primärt för att kunna evakuera fukten efter bastubad å dusch.
Dörren mellan bastun å dusch är på samma vägg som fläkt å aggregat.
100 mm springa under dörren, detsamma på dörren mellan dusch å relax.
Om man i mitten av ventilationsröret sätter ett manuellt reglerat spjäll å före denna en ventil som riktar tilluft ner över aggregatet bör man få finsk ventilation ???
stänger man spjället i bastun bör fläkten kunna suga blandad sval tilluft från relax å bastu via dörrspringorna in i röret å ut över aggregatet, automatiken sköter fukthalten.
Öppnar man spjället å stänger ventilen över aggregatet evakueras fukten helt.
mina mått är för bastun å dusch bredd 1400 längd 2500 :-/
Sorry, jag hänger inte med. Jag skyller inte på dig utan på egen koma. ;)

Kan du göra en skiss så ska vi nog kunna resonera lite!
 
  • Gilla
larshe
  • Laddar…
återkommer med skiss :)
 
här kommer ritningen

blå pil = basuventilen stängd, spjället öppet. Evakuering av fukt
röd pil = ventilen öppen och spjället stängt. Används vid bastubad, man får cirkulation.

luften som kommer från relaxrummet under dörren är kallare å bör
ge en kylande effekt på paxfläkten?

kan det räcka för att klara begränsningen på 40 grader :-/
 
  • Kopia_av_skanna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ 2
sänker även taket till duschutrymmet
får på så sätt längre avstånd mellan PAX fläkten å bastun

kom gärna med ideer
 
  • skanna0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här var ju lite lurigt minsann! Funderar lite med dessa kommentarer:

Jag skulle spontant vilja placera fläkten vid yväggen istället. Är det en kanalfläkt du har spanat in? Är det en källarutrymme vi pratar om?

Om du har fläkten vid yväggen skulle du kunna dra ett ventrör rakt ner till under lavarna givetvis med ett spjäll så att du kan reglera flödet.

Alltså, istf att trycka in luft i bastun så suger du ut luft under lavarna.
 
Platta på mark.
fläkten jag tittat på är en standard våtrumsfläkt med Bl.a. fuktstyrning.
man kan enl. instruktion förinställa fläktstart då RF når mellan 30-90 %

ex. 50% förinställt värde i duschutrymmet där fläkten är placerad kanske ger 75% RF i bastun, vilket är bra värde för bastubad.

Har funderat på fläkt/ventil under laven, men eftersom max arbetstemperatur för
fläkt är max 40 grader tror jag det blir problem att placera denna i bastudelen

Har jag fläkten i duschen tror jag den bör hålla en lägre temp, men är väldigt osäker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.