Mick13 skrev:
Har nyss köppt ett hus och går i köks bytar funderingar och efter att läst denna tråden ligger inte IKEAs köp på listan "möjliga inköps ställen" Men hur funkar Marbodal köken nu för tiden någon som vet ? Är de som Ikeas köks stommar i materialet för jag har oxå hört att marbodal och ikeas stommar tillverkas på samma fabrik av samma material?
Nej Marbodal har sin tillverkning och IKEA sköter sin tillverkning i sitt egna bolag Swedwood.
 
platon1980 skrev:
Har inte kokkorven alltid kostat 5:- och grillkorven alltid 10:-?

Visst blir jag lite nojig efter denna tråd, men vi kommer ändå köpa IKEA-kök om ett par månader. Vi gillar IKEA, Biltema och Byggmax, är inte mycket för dyra grejer, kör bara Citroën (fyra stycken, kostar tillsammans mindre än en fälg till BMW), tar alltid de billigare hotellen på charter, billigare stugan på Öland, billig mat om den är god och vi är alltid nöjda. Till skillnad från andra, t.ex. min brors familj som valde dyrare hotell på Gran Canaria och blev missnöjda, allt handlar om inställning. Och ekonomi, vi har inte råd med dyrt kök, får då kommer det regna in genom taket som vi då inte har råd att lägga om, eller åka på semester, men även om jag hade en miljard skulle jag aldrig i mitt liv lägga mer än 100k på ett kök.
Vi är för kvantitet kontra, ja, ni vet.

(Däremot har jag köpt Bosch sticksåg och AEG skruvdragare inför renoveringen, det blir fler märkesverktyg, kanske inte proffsgrejer, men bra mycket bättre känsla än Meec och dyl. Småpengar i sammanhanget.)
Håller med dig. Vi köpte IKEA kök till vårt nuvarande hus. Har installerat 2 IKEA-kök innan och är mer än nöjd (lägenhet och hus). Hjälpt till med Kvik, Inte kul.
Köpt virke från Beijer/Jem & Fix/Byggmax. Importerat Blå Bosch/Makita/Metabo etc. Köpt Meec tigersåg för 199 etc...

Slutsats: Inte snål på något sätt men verkligen nöjd med IKEAs kvalitet och efter tredje köket på 5 år märker jag ingen större skillnad på kvalitet som vanlig användare/hobbyinstallatör. Abstrakt högglans ser jag som inte speciellt billigt heller...
 
Intressant test i Danmark (några år gammalt) där man köpte ett vanligt typiskt danskt kök hos HTH för drygt 100.000 DKK och sen åkte till IKEA och köpte "samma" kök för 30.000 DKK. Köket skulle vara så identiska som möjligt. Därefter lät man en erfaren köksmontör bedöma de olika köken från kvalitetssynpunkt...

Video för er som förstår danska:

http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2006/0118142643.htm
 
Det "testet" var från 2006 så det säger inte så mycket om hur IKEA köken är idag vilket TS påstår är av lägre kvalitet än förr. Sen säger man i reportaget inte att IKEA köket är likvärdigt med HTH kvalitetsmässigt utan att det är ett helt ok kök för de pengarna.

Det här med kvalitet vs pris är väldigt individuellt. Är ett IKEA kök för 50 tkr eller tex ett HTH/Ballingslöv kök för 150 tkr bästa affären beror sig på. Det kan vara dumt att köpa ett dyrt kök när man har småbarn som misshandlar luckor eller när man har en massa annat som man måste renovera. Då kan det vara bättre att köpa ett billigt kök med utgångspunkten att det får duga nu.

Det som gäller är att hitta sin "sweet spot" mellan kvailtet och pris. En kompromiss mellan kvalitet och pris. Det finns alltid något man kan hitta som är av högre kvalitet. Men frågan är ifall man tycker den kvalitetshöjningen är värd priset.

Det köket som sitter i vår lägenhet som vi skall byta ut är säkert inte mer än 5-6 år gammalt. Men ser ut som fan med folie avskalad, socklor som är lösa, plastförstärkningar på lådkantor som är av etc. Vet inte ens vad det är för kök, det är definitivt av sämre kvalitet än IKEA. Antagligen något billigt skräp köpt på ett byggvaruhus.
 
Det är fortfarande ingen som har lyckas uppbringa några "bevis" på att densitet eller liknande har förändrats senaste åren? T.x vikten på en stomme för några år sen jämfört med idag? Det enda som kan konstateras så här långt är att man bytt beslag (gångjärn och skenor)
 
MMR skrev:
Det är fortfarande ingen som har lyckas uppbringa några "bevis" på att densitet eller liknande har förändrats senaste åren? T.x vikten på en stomme för några år sen jämfört med idag? Det enda som kan konstateras så här långt är att man bytt beslag (gångjärn och skenor)
Om du läser tråden så står det om hur densiteten minskats utan att försämra hållfastigheten.
 
Och det är en sanning?

Summa summarum då är att det inte är någon kvalitetsförsämring av köken, de är lika bra (eller dåliga) som de var för ett par år sedan? Att bara gå på vikten skulle isåfall inte säga något. Lösningen med olika densitet låter ju bra och smart på pappret.

Det är enkelt att starta en tråd på "känsla" och säga att det är dåligt och sen låta folk basera sina val på det. Men det hade varit intressant med konkreta bevis, och fallet ovan är kanske ett sådant. Då blir det svårt att hävda att hållfastheten är sämre utan att genomföra praktiska tester

I andra fall är det uppenbart att man faktisk har tummat på kvaliten för att få ner priset. Uttrycket man får vad man betalar för tycker jag kan användas i en situation då man köper en avbitartång i 10:- marknaden på Coop och käftarna går av när man klipper en EKK. Jag tycker inte riktigt det håller när man diskuterar IKEA möbler och kök eller Skoda som bil.
 
Vi kan nog utgå från att det är sant betr spånskivan. Vi kan även vara säkra på att det testats i massor innan satt i produktion. Men vi kan nog åxå säga att den konstruktionen inte är starkare än homogen spånplatta men jag personligen tror inte det spelar någon roll i praktiken. Däremot är det kasst om man skall börja modda skåpen genom att såga och borra nya hål.

Håller med dig ang kvalitetsnivån, jag menar att man får mycket för pengarna med Ikea köket och eg så är nog största skillnaden gentemot en riktigt dyr leverantör att den senare har ett större sortiment så man kan tweeka till det där lilla sista i köket.
 
Nimajneb skrev:
Det verkar som om vi då är rörande överens om att konstruktionskvaliteten kanske man istället skall säga är högre på ikeastommarna än andra om man tar in tex en miljöaspekt.
Att det finns enskilda borrhål som inte håller måttet ser jag mer som en kvalitetskontrollsmiss än att konstruktionen är felaktig. Denna typ av fel kommer vi tyvärr alltid att stöta på i spånskiveprodukter.
Du söker verkligen sätt för att försvara IKEA. ;) Att kalla "miljökonsekvenser" för "konstruktionskvalitet" är ganska långsökt enl min mening.

Om enskilda borrhål inte håller kvalitet så är och förblir det kvalitetsmiss, hur man än lindar in det i desperation att försvara IKEA.

Nimajneb skrev:
Detta ligger i linje med test stoderna som används. Är det ett köksskåp så testas detta som ett köksskåp. Sedan om vi övergår från sto konstruktion till ytbehandling så testas även denna för köksanvändning och olika ytor har olika krav, eg ovansidan på skåpet har mycket lägre krav än ett hyllplan osv. Jag skulle tro att samtliga seriösa tillverkare säkerställer att deras produkter uppfyller dessa normer. Utöver detta så skall vi nog räkna med att dom stora drakarna har ytterligare tester mer kopplade till ett totalt kök.
Du missar pudelns kärna: Det finns inte EN testmetood och EN standard som alla uppfyller. det är och förblir skillnad - hur man än försöker fösrsvara ett enskilt märke.

Nimajneb skrev:
Att skåp skulle skjuva sig låter mer som en monteringsmiss och jag förstår inte. Hur en melaminyta skulle göra till eller från.
Du skulle nog förstå om dte inte var IKEA. ;)
Hur ett skyddante lager kan skydda ett inneslutande mot tex skjuvning är ganska basic konstruktionslära.

Nimajneb skrev:
När det gäller prissättningen så jobbar nog Ikea på samma sätt som elektronik o bilbranchen mm man sätter prisnivåer som passar den enskilda markanden. Att Polen då har ett lägre pris blir ju logiskt då arbetskraften i varuhuset är lägre plus att mycket av Ikeas sortiment skall ju komma ifrån Polen.

Att Ikeas har enorma marginaler verkat inte som det stämmer, det är väl snarare så att dom har enorma volymer o mindre marginaler o på så sätt genererar jättelika vinster till skillnad från dom som är mycket mindre på marknaden.
Du förstår alltså inte att inköpsnivåer inte behöver ha ett smack att göra med om man sätter ett lågt pris eller inte? Du har alltså gått på olika företags snack om att de har låga priser för att de har stora inköp?

Nimajneb skrev:
Ditt bilexempel förstår jag inte, jag likställde Ikea med en Skoda och ser inget fel i den logiken.
Skoda är inte en lågprisbil. Det är numera en medelklassbil. Skoda mot BMW är Kvick mot Poggenpohl. Jämför hellre Skoda med SSang Young ed. Vilka tar Koreanen? Jämför dessutom hellre mot tex Epoq.


Nimajneb skrev:
Att Ikeas har enorma marginaler verkat inte som det stämmer, det är väl snarare så att dom har enorma volymer o mindre marginaler o på så sätt genererar jättelika vinster till skillnad från dom som är mycket mindre på marknaden.
Baserat på vilken insyn? Är det inte så att de FÅ som haft någon ekonomisk insyn snarare bekräftar att man jobbar på enormt stora marginaler på stora delar av sortimentet (men i princip inga på andra).

Tycker du inte dte är märkligt att tex Epoq kan hålla ungefär samma priser med så "små" volymer och så lite "produktutveckling"?
 
BennyA skrev:
Hmm, lite bla bla från "tråden".
Hur är det för er som monterat nya kök från IKEA? Hörde från en kollega att det var OK.
Jag kommer troligen inte köpa från IKEA efter vad jag hört mellan raderna. Man är ju ingen idiot :)
Döm inte förrän du kollat. du kanske har andra värderingar än tex jag.

Min åsikt är att man bör kolla upp innan man kategoriskt säger att "IKA är superbra" eller "IKEA ska ingen vettig ha". Man bör vara medveten om det man köper. Jag köper inget förrän de snäppar upp sig, men andra har uppenbarligen andra värderingar. (Sedan kan man ju ana att vissa jobbar för dem ...)
 
Nimajneb skrev:
Om jag läser tråden så framkommer det som Anders skriver att dom som har Ikea kök är mestadels nöjda och dom som inte har ikeakök tycker dom är dåliga. Så inget nytt under solen denna gång heller.
Jag tror nog att samma sak gäller vilket kök du än väljer, man har ju faktiskt lagt tid på sin köksinvestering så det är ju svårt att säga efteråt att svarta luckor är inte snyggt eller opraktiskt så därför är köket xxx skit.
Jag har haft IKEA, Myresjö, Ballingslöv, Vedum och Mobalpa i eget boende. Ett tiotal till monterade åt polare.

Jag har rekommenderat IKEA, men gör det inte längre. Min poäng är ju att det historiskt är ok, men nya är annorlunda. Ser f.ö. fler som faktiskt har haft IKEA förr (då de var bättre) och inte vill ha det igen.... om man nu vill se det.
 
Nimajneb skrev:
Jag vart tvungen att gå ner i tvättstugan o kolla detta med folie och vad jag kan se så är det foliebelagd melamin. Tittar jag på nätet så så står det att stommarna är klädda i melaminfolie, så det verkar stämma.
Jag jämförde även med en annan stomme som är några år gammal och det känns som den nya är plastigare i ytan men fortfarande melamin.

Min egen teori går i två spår.

1. Ikea har valt att lägga på mer folie på melaminet för att ge en fukttåligare yta.
2. Ikea har valt att försegla melaminet bättre därför att melamin är giftigt.

Kanske är det en kombination av bägge, jag vet inte.

Min slutsats blir att Ikea har förbättrat produkten och även tagit hänsyn miljömässigt för kunder och producenter.
MEN då väljer du att bortse från att det som nu täcker spånskivan numera inte är speciellt tåligt. Eller vill du få det som lika tåligt som ett tjockare melaminlager som tex Kvänum? Kolla tex hur mycket folien håller om man råkar stöta till en hylla då man tänker ställa in en matberedare.
 
MMR skrev:
Det man också har gjort på många skåp och hyllor, bla, Billy är att inte ha bakstycket i ett eller två masonitskivor utan en styv kartong som är vikt för att göra paketet smalare, dessa är rent ut sagt en riktig skit-nedgradering då de är betydligt svårare att montera, och fulare då man ser den längsgående skarven ganska tydligt
Absolut. Men är man IKEA-frälst kan man säkert få det till en kvalitetshöjning med hänsyn till miljöaspekt eller att man sparar pengar åt kunden. Vi andra konstaterar att produkten blivit klart sämre. Om man sedan tycke den fortfarande är värd penarna är upp till var och en, men att låtsas som att det inte är sämre blir rätt .... ja ... märkligt.
 
Nimajneb skrev:
Veckad papp låter ju inte så där jätte imponerande. Men uppenbarligen reagerade du inte då och inte tänkt på det förrän du verkligen gick o kollade.....
Då Billy visst är en billig hylla för bokförvaring så syns väl inte det fula bakstycket när böckerna är på plats, Ikea kanske resoner(de) så, vem vet? Antar dom har andra bakstycken för vitrinskåp....
Billy går att köpa med vitrindörrar (eller gick i alla fall). samma stomme.

Bakstycket är ett problem om man tex har ungar som ställer in leksaker od. Bakstycket går förbannat lätt sönder på de nya Billy. Det håller på de som är över 10 år gamla.

för mig är det en uppenbar kvalitetsskillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.