Det vi pyntade för vår bergvärme installation, 119500:- var typ 33.000 för borrning. Då var dom här en dag och borrade, och så typ två timmar med en grävare för att gräva in slangen i huset. Då ingick allt, bortförsel av borrkax, håltagning in i huset, installation av slang och hela baletten. Det var riktigt duktiga killar dessutom som gjorde allt extremt effektivt och så smidigt som möjligt.

Dom satte till och med tillbaka fågelmatningsbordet i backen som dom var tvungna att flytta på för att komma fram med borrjiggen :) Löjlig parentes kanske, men det säger en del...
 
OK, jag erkänner att jag tänkte fel angående försäkring & hyra ut till privatpersoner.
Tänkte att en sak som borrar i berg -som är hårt -måste vara tålig, men då tänkte jag fel.

Nej, jag vet inte allt, bara en del om sådana saker.

Jag gör misstag & tänker fel & är icke-100%-kunnig om saker jag också...
 
whork skrev:
Det vi pyntade för vår bergvärme installation, 119500:- var typ 33.000 för borrning. Då var dom här en dag och borrade, och så typ två timmar med en grävare för att gräva in slangen i huset. Då ingick allt, bortförsel av borrkax, håltagning in i huset, installation av slang och hela baletten. Det var riktigt duktiga killar dessutom som gjorde allt extremt effektivt och så smidigt som möjligt.

Dom satte till och med tillbaka fågelmatningsbordet i backen som dom var tvungna att flytta på för att komma fram med borrjiggen :) Löjlig parentes kanske, men det säger en del...
-Vem / vilka anlitade du?
 
Rubenssons Brunnsborrning, ett Tranåsföretag.
 
Hur djupt borrade du ? vilken vp ?
 
F
whork skrev:
Det vi pyntade för vår bergvärme installation, 119500:- var typ 33.000 för borrning. Då var dom här en dag och borrade, och så typ två timmar med en grävare för att gräva in slangen i huset. Då ingick allt, bortförsel av borrkax, håltagning in i huset, installation av slang och hela baletten. Det var riktigt duktiga killar dessutom som gjorde allt extremt effektivt och så smidigt som möjligt.

Dom satte till och med tillbaka fågelmatningsbordet i backen som dom var tvungna att flytta på för att komma fram med borrjiggen :) Löjlig parentes kanske, men det säger en del...

Bara för att göra det tydligt. Hur länge sen och med eller utan ROT? Borrdjup, pump?
 
Jag borrade 150 meter, priset var med rotavdrag.. Pumpen är en ivt he-c7.
 
En tanke jag haft i flera dagar nu är att jag inte använder värme-pump,
bara ett djupare borrhål (+ accumulatortank?).

" Eftersom att ingen gör så måste du begripa att det inte funkar"

Jag tror att det skuller fungera, om man borrar tillräckligt djupt.
-hur djupt måste man borra för att kunna använda enbart borrhål?
...istället för borrhål + värmepump.

Låt säga att vanligt borrhål (200 m.) kostar 50 k kr. + värmepump 40 k kr. = 90 k kr.
-hur mycket kostar ett borrhål som ska fungera självt?

Och:
-varför gör man inte så?
-funkar det verkligen inte?
...eller är det bara så mycket dyrare att borra så djupt att ingen vill ta investeringskostnaden?

En stor fördel är -om det går -att man bara behöver el till cirkulationspumpen som drar väldigt lite el.
En värmepump kommer att dra flera KiloWatt, -3 iaf, kanske 6?

-Vad tror ni andra? -är jag ute-och-cyklar eller har jag kommit på något bra?
(visserligen högre investeringskostnad, men med bedydligt lägre elräkningar)
 
Har läst nån stans hur djupt man skulle behöva borra och tror det var nån kilometer så lycka till.
 
Ojdå!
Men det går iaf?
Kanske inte något att tänka på men kul att veta bara:
-hur mycket skulle ett sån't borrhål kosta?
200m. 50 k kr. -1000m. 250 k kr.?

-Vilken temperatur håller berget på 200 resp. 1000 meters djup?
-vilken temeratur får vatten / vätskan på de djupen när den kommer upp till mark-ytan igen?
 
Redigerat:
Lär nog inte finnas många som kan borra så djupt ca 300 meter brukar vara max om dom har bra grejer så priset lär nog bli betydligt mycket mer.
 
Du får nog flytta till Island om du ska klara dig med bara borrhål utan värmepump. Ett provhål på cirka 2 000 m borrades på 1990-talet i Lund för utvärdering av möjligheterna till värmeutvinning för Lunds kommun ur djuphål. Temperaturen på 1 000 m ligger på cirka 15 grader och på 2 000 m, på cirka 20-25 grader.

Resten får du räkna ut själv....
 
Inte mer?
Då är det därför ingen gör som i min idé.
Inte ens 2000 meter med 25 grader skulle kunna räcka.

Ja, på Island behöver man inte ens borrhål, där hämtar man värmen direkt från de heta källorna vid mark-ytan, har jag läst / hört någongång någonstans för länge sedan.

Hur mycket ström drar en borrhål-värmepump förresten?
3 - 6 KW -stämmer det?
 
snaggletooth skrev:
Här är ju en början, sälj den när du är klar :)

[länk]
:)
Det kan man göra!
Finns många som köper istället för att hyra t.ex. grävmaskin när man bygger ett hus för att sälja vidare till nästa som gör likadant.

Så gäller det att ha 262 k kr. över också att ligga ute med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.