I södermanlan Eskilstuna har jag provat många många pizzerior, min erfarenhet är att salladen ingår under luncherbjudandet sedan får man betala 10 kr för den, ibland har jag snackat till mig den.
 
Här i Gästrikland så har jag bara varit med om en pizzeria som tagit extra för pizzasalladen (när man käkar där). Vid hämt kostar det givietvis extra.

//Patrik
 
P
I Jakobsberg (Stockholm) följer otyget med pizzan, måste alltid lämna tillbaks eländet:@ Inte ens hunden vill ju äta pizzasallad. :D. Däremot kan jag råriva ett par morötter och äta vid sidan av ibland
 
Men jösses...

Pommes ätes givetvis först för annars blir de kalla och slabbiga och den sk pizzasalladen petas i innan man får pizzan om man äter på stället och äter man hemmavid så tar man inte med sig burken även om den erbjuds. :)
 
skalman1 skrev:
Jag kom förresten på en pizza som alltid är god!
Färjestad heter den och är väl i grunden en vesuvio eller nåt fast denna har fetinggrova pommesfrites och bernaisesås på, den är typ 4cm tjock.
Låter jättegott, NOT!!! :x:x:x "fetinggrova pommesfrites" på pizza, vart är världen på väg? :O
 
Rrrrr skrev:
Hemma läggs den i en hög på tallriken så fort det blivit lite plats över
Tallrik? Lyxlirare! Hämtpizza äter man ur kartongen.;)
 
Mikael_L
Alfredo skrev:
Tallrik? Lyxlirare! Hämtpizza äter man ur kartongen.;)
Japp, lite snabbt uppslicad i 4 kvartsstora bitar med hjälp av morakniven, som man innan man satt den i pizzan lite pliktskyldigt försökt torka bort det kletiga asfaltsklistret mot benet på arbetsbyxorna.
:D
 
Att kunna äta ur kartongen kräver att pizzan är lagom fetthaltig. Är det för fett löser det upp bordsskivan genom papperet i kartongen.

Det är väl bara i Karlskoga-Örebro-trakten som man får pommes och potatismos på pizza? Det kanske går längs hela E18 från Västerås och västerut? Längre österut har jag inte sett det.
 
L. Mäkinen skrev:
Att kunna äta ur kartongen kräver att pizzan är lagom fetthaltig. Är det för fett löser det upp bordsskivan genom papperet i kartongen.
Löser upp? Vad är din bordsskiva gjord av? Kladdar ner kan jag köpa, men det löser man med en gammal tidning!
 
Pommes på pizzan finns även i Gbg regionen... men mos har jag nog aldrig sett...
 
Alfredo skrev:
Löser upp? Vad är din bordsskiva gjord av? Kladdar ner kan jag köpa, men det löser man med en gammal tidning!
Det är nog mest känslan av att träet far illa och inte vill sluta vara kladdigt.

Angående mos så finns det "Pizza planka" med en komplett klassisk plankstek på/i pizza på sina håll.
 
gadu^ skrev:
Pommes på pizzan finns även i Gbg regionen... men mos har jag nog aldrig sett...
Första gången jag hörde talas om pommes på pizza var i mitten 90-talet, under studietiden i GBG. Kan ha varit ngt ställe på Linnégatan. Tog dock dryga 15 år innan jag vågade prova. Hur det smakar? Nja, man kan både ha och mista det. Däremot testade jag kebabrulle med pommes:S Ingen direkt höjdare.

Potatismos på pizza? Får samma kväljningar som jag fick när jag hörde talas om pommes på pizza första gången:p Tar väl en 15 år innan nyfikenheten tar över igen...

Apropå sallad till den italienska pannkakan, i de orter jag bott i och besökt har det alltid ingått, dvs linjen sto-gbg samt delar av skåne.
 
Den godaste pizzasalladen som jag någonsin ätit? Sent 80-tal, Malmslätt utanför Linköping på en pizzeria driven av en kolerisk italienare. Supergoda pizzor MEN salladen! Herre min skapare vad god den var!
 
sblixten skrev:
En liten lustig sak med just pizzasalladen är att i de norra delarna av Sverige så ingår den inte,
utan man måste beställa den och betala extra för pizzasalladen(10:).

Själv beställer jag pizzasallad och äter den vid sidan av.
Det måste vara sur-jämtarna som tar betalt för den ;) Jag är uppvuxen i Luleå och har ätit pizza längs hela norrlandskusten och även vågat mig upp till Kiruna någon gång. Salladen har alltid ingått, däremot är ju pizzasallad en så vidrig anrättning att jag omöjligt kan förstå hur någon vill ha den, gratis eller inte ;) Vitkål i vinäger. Urk...
 
Ja inte finns det mycket likhet mellan en italiensk pizza och en svensk dito, tillagning, deg, pålägg o tillbehör skiljer. Konstigt att vi kallar det pizza överhuvudtaget i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.