Dewil skrev:
Är det någon som vet om man kan utnyttja ROT-avdraget till installation av fjärrvärmen? Har vattenburen värme från elpanna idag så jag funderar starkt på att byta.
Ja ni kan få ROT-avdrag på arbetskostnaden.

Sen beror det på vad för typ av installation man gör.
Konverterar ni från direkt el så ska ni söka konverteringsstöd.

edit: Rot och konverteringsstöd kan kombineras.
Konverteringsstödet gäller dock inte dig då ni redan idag har vattenburet system
http://www.boverket.se/Bidrag--Stod/Villa/ersatta-direktverkande-elvarme/
 
Redigerat:
Gammal tråd, jag vet.

Men
Vad kostar själva villavärmeaggregatet?
Någon som vet det eller är det alltid att man köper det i en "klump".
Att det ingår installation och andra tjänster så att man egentligen inte vet vad varje del post har kostat?
 
loffes skrev:
Gammal tråd, jag vet.

Men
Vad kostar själva villavärmeaggregatet?
Någon som vet det eller är det alltid att man köper det i en "klump".
Att det ingår installation och andra tjänster så att man egentligen inte vet vad varje del post har kostat?
Är det ingen som har betalat eller har en prisuppgift på enbart själva aggregatet?
 
Jag fick en klumpsumma, men det blev ju rotavdrag på en stor del, vill minnas att jag fick tillbaka ca 12-15000. (vilket kom som en glad överraskning)
Ca 32000 hamnade vi då på och det gör ju att värmeaggregatet måste ha kostat ca 20000 inkl lite installationsmaterial.

Sitter på jobbet, så jag kan inte kolla några siffror och det här var ca 2 år sedan, så ta siffrorna med en nypa salt :)
 
Tack för uppgifterna

Omkring 32 000kr var det för aggregat installationen av detta då?
Det ni fick tillbaka avser väl då hela installationen av fjärrvärmen inkl grävning och annat?

Vill bara veta lite närmare för vad man betalar, alla (som jag har sett) bakar in priserna med andra produkter och tjänster eller rabatt på kommande elpriser osv...
 
Nu har jag kollat materialkostnad 14731kr +moms
 
Tack, var det TP Orion (Törnlinds VVS AB/AlfaLaval)?
 
Jag håller som bäst på att kolla priser på värmeväxlarenheter eftersom vi ska ansluta ett planerat nybygge.
14500:- (ink moms) är bästa pris som jag hittat på cetetherm (alfa laval) mini city, vi vill ha just denna växlare eftersom den är mycket liten till formatet.
 
loffes skrev:
Tack, var det TP Orion (Törnlinds VVS AB/AlfaLaval)?
Det är inte den iaf, men jag kommer inte ihåg vad den heter.
 
Någon som har erfarenhet av palmats produkter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.