Om jag bygger ett hus av tegelstenar så behövs både betong till grunden & murbruk till att mura teglstenarna med.

Mitt hus blir c:a 16 x 7 meter med 1 plan & krypgrund.
Krypgrunden blir c.a 9 dm hög ovan mark.
Väggarna får höjden 2,5 meter, av ett lager tegelsten.
Taket blir ett sadeltak.

-Hur mycket betong går det åt till grunden? -kostnad?

-Hur mycket murbruk går det åt till tegelväggarna? -kostnad?

Alternativt:
-Hur många tegelstenar kan man mura på 1 säck murbruk?
(med standardfog 13mm.)

Någon gissning, någon?

Ja, jag vet att det blir mycket hur-långt-är-ett-snöre över denna tråd, men ungefärligt...

Tack på förhand!
/M-E
 
Redigerat:
OK, men... -hur mycket går åt? / -hur många säckar?

-och till (kryp-)grunden?
 
Det går åt ca 70 kg bruk/m2 till fasadtegel
 
-Ingen som har någon gissning hur mycket betong som går åt att gjuta grunden av?
...som ska vara tillräckligt tjock, djupt ner i marken,mm.
-för ett plan med en tegelstens tjocklek på väggarna.

...+ kostnad?
 
Men skall väggarna bara vara av en tegelstensrad? Eller är det fasaden du räknar med? Du behöver jag ha isolering, plats för el osv...
 
niblom skrev:
Men skall väggarna bara vara av en tegelstensrad? Eller är det fasaden du räknar med? Du behöver jag ha isolering, plats för el osv...
Väggens tjocklek ska vara en tegelstens bredd + isolering + gips-skivas tjocklek.
El-kabel kan dras i plaströr, den plats de tar är inte mycket.
Man kan också lägga elkablar utanpå väggarna, gömma dem i sockeln, det finns socklar för sådant.
OK, sockeln är är väl tänkt att gömma lös kabel i men det går.
-sedan är det en klar fördel om man får också...
 
M-E skrev:
Väggens tjocklek ska vara en tegelstens bredd + isolering + gips-skivas tjocklek.
El-kabel kan dras i plaströr, den plats de tar är inte mycket.
Man kan också lägga elkablar utanpå väggarna, gömma dem i sockeln, det finns socklar för sådant.
OK, sockeln är är väl tänkt att gömma lös kabel i men det går.
-sedan är det en klar fördel om man får också...
Hur bärande är enkeltegel?
För att uppfylla energikraven så behöver du nog iaf minst 145mm isolering, dvs du behöver ngt slags stomme. Troligen är det enklast med 145+45mm isolering så drar man elrören i innerväggen och undviker köldbryggor.

Betong kostar ca 1000-1200 kr per kubikm, plus transport. Man kan iof blanda själv men jag tror nog säckpriset gör att det kan bli ännu dyrare.

För grunden lägger du rimligtvis ett antal varv leca på en tunnare betongsockel. I södermanland bör du nog gå ned iaf 80 -100cm för frostfritt djup.
Säg att sockeln är 10x40x460 cm för ett varv, det blir ca 2kbm betong, plus det du skall ha sen för leca osv som är mer rimligt att ta i säck dock efterson det inte kan levereras allt på en gång.
Sen får du till det lägga til isodrän+vad det systemet kräver. Krypgrunr idg, om man väljer det, skall isoleras på utsidsn för att undvika fuktproblem. Du bör även ha ett rejält lager singel. Dt bruksr kosta ca 1000-1500kr per lass (10-15ton),ink frakt om du inte bor för långt ifrån ett grustag

/K
 
Ja, hur bärande är enkel-tegel?
-tillräckligt? -icke tillräckligt?

Kanske behöver tjockare vägg, -gör jag?
-vad sägs om dubbel-tegel? -med armering mellan lagren?

Jag tänkte på det först men tänkte att det räcker väl med enkel-tegel, men det kanske är bättre med dubbel.
...+ armeringen!

Jag har hört att man bygger bara enkel-tegel-vägg nuförtiden, -är det fel?
 
Lite läsning på forumet indikerar att det går att göra en yttervägg itegel bärande, om man använder lite tyngre tegel och tilräckigt tjockt. Du behöver dock fortfarande isolering o en innervägg i tex gips. För detta krävs en regelstomme...
Om man ändå behöver reglartyp 145 mm varför inte anv dessa som stomme ochq tegel som fasad
/k
 
klaskarlsson skrev:
Lite läsning på forumet indikerar att det går att göra en yttervägg itegel bärande, om man använder lite tyngre tegel och tilräckigt tjockt. Du behöver dock fortfarande isolering o en innervägg i tex gips. För detta krävs en regelstomme...
Om man ändå behöver reglartyp 145 mm varför inte anv dessa som stomme ochq tegel som fasad
/k
Sorry, men det räcker inte med tyngre tegel om du menar tegel av normal dimension.
Halvstensvägg av normalt tegel kan aldrig bli lastbärande.
Det kravs minst enstens för detta.
 
anaitis skrev:
Sorry, men det räcker inte med tyngre tegel om du menar tegel av normal dimension.
Halvstensvägg av normalt tegel kan aldrig bli lastbärande.
Det kravs minst enstens för detta.
Ja oj , 1.5 stens läste jag om, jag var lite vag med "tillräckligt tjockt" :)

/K
 
anaitis skrev:
Sorry, men det räcker inte med tyngre tegel om du menar tegel av normal dimension.
Halvstensvägg av normalt tegel kan aldrig bli lastbärande.
Det kravs minst enstens för detta.
Vi har trappan upp till andra våningen, och takterrassen, byggd i ett 12m högt torn med ca 3m diameter.

Det är murat i halvstens tegel och har hållt i minst 100 år.
Ingen isolering, plats för el eller annat strunt ;)

Dock är detta väl ett specialfall, eftersom den runda formen stabilicerar.
En 16m lång och 2,5m hög enstens tegelvägg borde vara MYCKET känslig för tryckkrafter (från tex takstolarna) högst upp, mitt på väggen.

/ Fredrik
 
Lite halv-offtopic men jag måste veta för att kunna dimensionera grunden rätt:
En tegelsten enligt Svensk standard har måtten 250 × 120 × 62 mm
...var lätt att hitta, men hur mycket väger den?
 
M-E skrev:
Lite halv-offtopic men jag måste veta för att kunna dimensionera grunden rätt:
En tegelsten enligt Svensk standard har måtten 250 × 120 × 62 mm
...var lätt att hitta, men hur mycket väger den?
Det beror på vilken sorts tegelsten du tänker använda.
Det beror mest på hur mkt hål det är i den!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.