Fotografen skrev:
Skrostenen: använd inte en imkanal till pannan! Inte säkert den är murad på samma sätt som de kanaler som är tänkta som rökkanaler!
Koppar med lödkopplingar eller gängat är det jag skulle använda till pannan, det ska tåla över 100 grader utan att brista och riskera att skålla någon och sitta där i årtionden.
Om murstocken byggdes -36 är det lite svårt att veta hur den var tänkt att användas. Många värmekällor har kommit och gått genom åren misstänker jag.
 
Min murstock är murad -37 och en både kunnig och trevlig sotare (ja det finns faktiskt såna) visade på hur den är uppbyggd.
Den är rektangulär, med åtta pipor i två rader, fyra rökgångar och fyra ventilations- och imkanaler. Rökgångarna ligger på ena sidan, där finns tex utsalningar i bjälklagen för att öka avståndet till brännbart, sågspånet på vinden är ersatt av sand en halvmeter närmast osv. Detta finns inte på andra sidan!
Dessutom finns ju risken att muraren "sneddat" lite för att lösa något eventuellt problem under byggets gång, något som inte går att se i efterhand.
 
bra synpunkter. blir till att ta hit en sån där trevlig en då som kan kika.
 
Instämmer med v-g, PEX har en maxtemp på 95 grader men detta är endast under 100 timmar för en beräknad livsläng på ett par årtionden, kontinuerlig temp är om jag minns rätt max 85 grader.

Skulle välja kopparrör och lödkoppel till pannkretsen och blåa rör till det övriga om du ska behålla stora delar av bef rörstam
 
Tyresö
Hahaha, det här är fullständigt OT men jag kan inte låta bli att meddela: Min fru läste lite fel på trådrubriken och hon tyckte att - "äntligen ett intressant ämne på forumet" - ända tills hon läste tråden.....
 
Ang. skarva sig på gamla järnrör finns faktiskt ett väldigt bra och smidigt alternativ till att gänga exempelvis där det är svårt att komma åt; unifix heter dom och ser ut som en klämringskoppling!
Dyra som attan, men där det är omöjligt att komma åt för att gänga så är dom värda slantarna!
Finns både med utv och inv gänga i änden och i nästan alla dimensioner!

Mvh
 
Har för mig det finns något som heter superblue som man sätter istället för klämringen i en vanlig klämringskoppling.
 
Tyresö skrev:
Hahaha, det här är fullständigt OT men jag kan inte låta bli att meddela: Min fru läste lite fel på trådrubriken och hon tyckte att - "äntligen ett intressant ämne på forumet" - ända tills hon läste tråden.....
Aha, hon trodde förstås att det handlade om en PAX-fläkt i pannrummet... ;)
 
Tyresö
Alfredo skrev:
Aha, hon trodde förstås att det handlade om en PAX-fläkt i pannrummet... ;)

Nja, inte riktigt hehe....kärringar och fantasier......När man är i den här åldern nöjer man sej med en öl och en köttbullsmacka.
 
Jag ska fråga frun vad hon tror; pex i sovrummet eller inte. :)
 
Jaha, så blev det dags då. Pannan visade sig vara inne på sluttampen nu när jag startade den efter sommarvilan. Så nu får jag ta tag i pannrumsprojektet betydligt tidigare än jag hade tänkt mig. Dyrt projekt är det också. :(

Skulle bli glad om ni ville kolla min tråd om pannan här och svara på mina frågor så slipper jag ta dem igen här.

Idag står pannan direkt när man kommer ner för trappan (Röd rektangel på bilden). Jag vill alltså blåsa ut badrummet som står mitt i källaren och göra det till ett "pannrum" (Grön rektangel är ny panna). Jag tycker reglerna för pannrum är luriga, men jag ska ringa sotarn och höra vad de säger. Men väggar och golv består av betong så det borde räcka att gipsa eller sätta minerit i taket och på dörren för att göra det till en brandcell.

Sen tänkte jag bila upp ett hål för rökröret och montera det i den rökkanal som används idag. Blir väl några hål för att dra in vatten och el också. Det borde väl inte påverka bärigheten i väggen? Det kommer ju innebära att en del av rökröret blir synligt i det gamla pannrumet. Kan man bygga för det på något vettig sätt?

Det finns en gjutjärnsbrunn som är felaktigt monterad på ytterligare en gammal gjutjärnsbrunn. Frågan om är dessa måste bilas bort. Kanske inte är så dumt med ett avlopp där inne? Järn brinner ju dåligt också. Får bila bort allt kakel, gjuta en sockel för pannan antar jag. Tyvärr ser det ut som att de någon gång haft på ett tätskikt iaf på väggarna, får se hur det går att få bort allt.

Det jag bekymrar mig mest över är ventilationen. Det finns ett rör draget idag (Orange på bilden) som går genom matkällaren och mynnar ut i rummet där pannan står idag. Kan jag använda samma rör för att dra in det till nya rummet på något sätt? Vill helst inte göra nya hål i ytterväggen. Men någonstans blir det ju hål för att få igenom ventilationen.

Ett pannrum ska ju vara ventilerat har jag läst och jag har uppfattat att det är utöver tilluften? Det finns ju en imkanal som mynnar ut i rummet. Kan det räcka tillsammans med lite lufthål i dörren? Eller talar något för att imkanalen helst ska bommas igen? Finns inte risk att pannan annars hämtar sin luft den vägen, dvs att det finns risk att röken sugs ner i skorstenen igen?

Många frågor, men jag uppskattar att vettiga svar och hjälp jag kan få. Tyvärr känns det lite brådis med detta, jag vill annars ha gott om tid på mig.

Skissen är absolut inte skalenlig. Kan ta lite bilder om någon vill.
 
  • Källaren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om huset är byggt på 30-talet så borde det finnas en ingensatt rökgång till bykkaret i tvättstugansom kanske sitter bättre till än den befintliga till pannan. Leta reda på vilka andra rökgångar som finns i skorstenen innan du bestämmer dig för hur det ska kopplas.

Du kan inte ta in förbränningsluften genom skorstenen. Se till att det finns öppningar hela vägen ut tgenom en yttervägg istället.

Det är inget bra med golvbrunn i ett pannrum, de brukar torka ut ganska snabbt och så luktar det illa.

Det behövs ingen sockel till en modern panna. Bara ett stabilt och någorlunda plant golv.
 
Som sagts tidigare så funkar det inte med pex. Den blir väldigt mjuk redan vid 80*. Jag har testat.
Angående rökkanalen så ta ut sotarn. Den ska ju ändå tryckprovas innan du använder den.
 
Ja frågan gäller ju inte pex längre, jag använde min gamla tråd men borde kanske startat en ny. Svårt att få folk att läsa annars...

Vi pratade igår, regeringen och jag, och men en nyfödd hemma så är det inte läge för mig att spendera mina kvällar och helger nere i källaren och slita som ett djur. Så vi har kommit fram till att installera en ny panna där den gamla står. Det blir enklast på alla sätt och vis. Känns lite B eftersom det fortfarande är en sunkig källare, men det borde väl inte vara några svårigheter att flytta den om några år.

Men än kan jag inte riktigt komma ifrån tanken på att det kanske går att köra med pannan vi har, fast det är nog att utmana ödet en smula för hårt. Inte kul om den ger sig mitt i smällkalla vintern.

Jag har pratat med en installatör och fått ett ca-pris men det var då uppskattat på att jag skulle byta rum. Men de är flexibla, ju mer jag gör själv desto billigare. Men frågan är om det verkligen lönar sig att beställa pannan själva, kånka ner den, ta bort den gamla och sen be dem installera. Kan det bli så många tusenlappar på det?
 
Att kånka panna själv är ett säkert sätt att skada ryggen så att man sedan varken kan renovera eller bära småbarn. Ta dit proffs med en trappmaskin!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.