Hej!

Har spånat lite på ett budgetbygge av badtunna inför vintersäsongen.
då det ska bli en billig historia ist för 25000:- man för ge i färdigt utförande tänkte jag följande:

Badtunnnan byggs fyrkantig med formplyfa + reglar för att få det stabilt. sedan kläs insidan med våtrumsmatta för golv som svetsas i alla skarvar. dessa mattor brukar vara 2mm tjocka., så det känns som om det kan funka. sittbänkar i trä som kan tas i och ur byggs med.

Vedpannan har jag funderat massor på. Men kan få tag i aluplåt hyffast billigt. har sedan läst att alutite är väldigt lätt att löda med. dock lite dyrt. men en vanlig butanbrännare kan funka.

Så har man tur kanske man kan hålla sig runt 5000:- för alltihopa.
Någon som funderat i liknande banor? eller har något tips?
 
Jag såg på TV någon gång för länge sen en familj som köpt en mjölkcistern. Det var en cistern i aluminium som såg ut som en badtunna ungeför (rund). Aluminiumen var ganska tunn, men jag minns att de nämnde att den inte kostade speciellt mycket. Sen hade de en gammal vattenmantlad kamin som stod på utsidan, och som genom självcirkulation värmde upp badtunnan....
 
Det var ju det där med isolering och värmeförluster...
Men jag har lekt med tanken att köpa en barnpool.

Antingen:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus-sommar/Pool/Ovanmarkpool-med-reningsverk/
eller en rampool med 10cm mer baddjup. (63-73 cm...)
Cirkulationspump medföljer.

Återstår uppvärmning vilken kan lösas mha ett besök på skrothandlaren och en terapikväll i garaget med pinnsvetsen.
Och har man sedan bråttom att bada har jag för mig att det kostade 150kr att fylla den med varmvatten via fjärrvärmen.
(Vedeldning/elpatron för underhållsvärme måste såklart alltid finnas).

Tottal kostnad ca 1000kr?
Det rimmar ganska bra med den förväntade badfrekvensen.

Det finns en annan tråd där nån byggde badtunna av ett 1m3-plastfat. (dvs ibc-container)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna W och 1 till
  • Laddar…
Trevligt med lite åsikter. Har pratat med fler bekanta nu. någon hade testat att elda i en oljetunna bredvid, o sedan ha en jäkla massa kopparrör som värmeledare som låg både i elden o i vattnet.frågan är hur mycket värme man får över bara.
 
Själv är jag sugen på att tillverka en ovanmark pool/tunna i typ 12 mm formplyfa och sedan plasta den runt om med glasfibermatta. Montera in den i trallen och tillverka en kamin antingen i rostfritt eller aluminium.

Inte den billigaste lösningen men man lär ju inte komma upp i 20 - 30 tusen som de flesta badtunne tillverkarna skall ha för sina bad.


Ingen med en bra ide/ritning/design på kamin som funkar bra till 1000-1500 liter vatten?

Spelar mindre roll om kaminen är extern eller monterad i karet.
 
  • Gilla
Ronny_b
  • Laddar…
Jag såg en spännande lösning under en fjällvandring för ca:12 år sedan, de hade en gammal hydrofortank de eldade i som satt i en talja i luften ovanför tunnan, en talja i botten på tunnan var det också, när de fått bra fart i brasan så sänktes den ner i badet, vi provade dock aldrig med att sitta i när den spelades ner men jag tror det var meningen med hela konstruktionen....Glömde att den var öppen på ena sidan av toppen
 
Redigerat:
  • Gilla
Ronny_b
  • Laddar…
har inte fått byggt någon badtunna ännu, men såg denna lösning (se bild)
man eldar direkt i en rörslinga som via självcirc. värmer vatten. är ju mycket enklare att bygga! någon som byggt?
 
  • bild2 (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mixt
  • Laddar…
ImageUploadedByTapatalk1334953522.062998.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
protottpen e klar :D
 
  • Gilla
Christina Lindén och 2 till
  • Laddar…
meckis skrev:
[bild] protottpen e klar :D
byggt med en ram ocg plyfa på botten å sidor??
 
Köpt en ibctank! Bara kapat toppen o klätt in den :)
 
  • Gilla
Stoolen och 2 till
  • Laddar…
Skulle man inte kunna bygga ungefär som på video, med tryckt virke, 2"*4" i botten med cellplast som isolering, 2*4 ståendes med cellplast mellan, spånskiva på insidan med våtrumsmatta som går upp och över kanten, utsidan kan man nog lämna eller sätta formplyfa om man vill fylla mot kanterna.
En träkant och lösa bänkar.
Golvbrunn för att tappa ur och man borde kunna få till in / utlopp för varmvatten tätt också

Nu blev jag sugen...
Eller i leca men då måste man ju både tätskikta och kakla
 
  • Gilla
MLH
  • Laddar…
skippa o bygg tunnan, ibckar funkar alla gånger om ni bara ska vara 4 pers. bara kapa toppen! ventil finns i botten för utappning redan :) klä med valfritt material! klart!

se mina bilder..ska panela den med. nu har jag satt vindpapp för det ska se lite roligare ut tills den är klädd, byggde sittbänkar med.. på bilden är de dock för låga så jag har höjt upp dem nu.
 
  • ibc.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2074.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2071.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Anonymiserad 166136 och 4 till
  • Laddar…
Kan du beskriva mer i detalj hur du värmer vattnet?
Bockade kopparrör i oljefat ser det ut som.
Funkar detta bra?
Hur mycket värmer det vattnet?
Gärna bilder :)
 
har nån enstaka bild i luren. men i princip en slinga av koppar som är som går runt runt i tunnan., vatten in i botten, vatten ut i toppen.circulationspump på inkommande vatten. vanlig poolpump. på 2timmar är vattnet 40grader varmt. starttemp 10 grader :)

nu har jag även anslutning av slangar i vägg.
 
  • IMG_2115.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2124.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2125.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 166136 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.