frånluftspumpar... är dom faktiskt så bra att man ska montera dom i nya hus? känns som dom är lite klena på nått vis... räcker dom faktiskt till å vad drar en sån jämnfört med någon annan sorts pump?
 
Varför inte en bergvärme du har ju golvvärme som vill ha lågtemp?
 
som sagt är jag av den åsikten att man inte tjänar in en bergvärmepump, att betala 17000€ i det här fallet för det och visst en luftvatten pump är ju lika dyrt (pumpen endast)men att borra för 5000€! finns annat att lägga det på tycker jag ex solceller eller ftx värmeväxlare bara som jag personligen tycker...
 
Redigerat:
Ja vet inte vad man ska säga men jag har i alla fall sparat 90000 på 6år mot tidigare förbrukning och hur hade du tänk dig på vintern om du ska köra sol och a-tank med Lv-pump
 
Redigerat:
mångstekta skrev:
som sagt är jag av den åsikten att man inte tjänar in en bergvärmepump,
Det beror ju på vad man jämför med.
 
mångstekta skrev:
som sagt är jag av den åsikten att man inte tjänar in en bergvärmepump, ..
och hur lyckas du tjäna in en vedanläggning då? Med att jämföra med elpanna,oljepanna? Du har väl inte tänkt att värma hus med el ? så skall du inte jämföra med det heller!
. Alla hus ska ha värme så spara hellre på annat kosmetisk trams än på den viktigaste delen av husets tekniska lösningar. Du har bästa möjlighet att anpassa uppvärmning och välja från början lågtempererad värme i nybygge dvs golvvärme, stora radiatorer, bra isolering.
Att välja luftvärmepump + sol är det dummaste du kan göra för båda är mest effektiva på sommaren dvs sol och lvp kombinerar inte alls varandra, tycker jag. När du får solvärme då är luftvärmepumpen som mest lönsam att köra och då är det ingen vits att investera pengar i båda i ett och samma hus.

Har du inte egen ved så får du köpa i 3 m längder ( billigast) eller klyvet (dyrast) . En vedanläggning kräver plats på tomten för vedbod och vedhantering. Plats för ett pannrum med vedpanna + tankar ( boyta kostar). Om du köper långved får du investera i motorsåg, klyv, skyddsskor och skyddsbyxor, vedkärra, transportband och annat smått för att få en smidig vedhantering och lägg därtill en del av din fritid.Om du slår ihop alla investeringskostnader för vedpanna och jämför med fex bergvärme så blir du överraskad hur lika det ligger. Även om det blir x tusen dyrare så får du det tillbaka i bekvämlighet . Vedeldning är ingen gudagåva till mänskligheten - som någon klok människa sagt här på forum :).

Jag skulle satsa på bergvärme eller jordvärme i ett nybygge. Se bara till att det dimensioneras rätt så du inte står med en för liten pump eller för kort slang mitt i vintern. Slangen gräver/borrar man ner bara en gång under ens livstid. Bekvämt att slippa hugga, stapla, köra in , elda ... och elda igen och igen ....

Själv bor jag i ett stort ca 300m2, gammalt, dåligt isolerat hus , har pannrum i källaren, eldar upp 35-45 kbm ved /år. Kan varken borra eller gräva ner slang pga vattenskyddsområde så vår val av värmekälla var mycket begränsad. Vår nya vedpanna + tankar kostade 120000kr + vedklyv 10000+2 motorsåg 7000+ band 13000+ vedbod 5000 +sotare 1000 + haveri 7000+ 2 keramikbyte 4600 +++ lätt blev det 180 000kr sammanlagt.
Elförbrukning ca 7000kW/år
Ved ca 13000 kr/år - billigare kan det inte bli men jag skulle gärna betala några tusen mer för att slippa hantera ved :)
gaia
 
Mikael_L
växelventil skrev:
Ja vet inte vad man ska säga men jag har i alla fall sparat 90000 på 6år mot tidigare förbrukning och hur hade du tänk dig på vintern om du ska köra sol och a-tank med Lv-pump
Ja och vad hade du innan då???
Vårt hus skulle bara dra hälften av din besparing om vi så körde med direktverkande el.

Bor man i ett 1700-tals palats på 500 kvm så sparar man in en rejäl bergvärmepumpsinst på nolltid jämfört med direktverkande el.

Har man ett någorlunda litet nybyggt hus sparar man aldrig in bergvärmeinvesteringen om inte elpriset blir skyhögt högre (men det kan det iofs bli...)
 
Hej Körde olja/el tidigare gjorde av med (30000kwh/år) gör nu av med 10000kwh/år och är:D.
Jobbar med bvp och tycker dom flesta är nöjda ända som brukar höra är väll att kunderna ångrar att dom inte gjorde det tidigare.Sedan är väll som du säger vilka förutsättningar som finns.
 
Nä en vedpanna tjänar man nog inte in om man inte är fanatiskt intresserad av att elda och räknar skogsarbete som avkoppling... Men det jag menar med att man inte tjänar in en bergvärmepump är att den dra oxå ström och jag jämnför med vad en annan pump dra i ström så som i mitt fall:

Nybyggt hus, väl isolerat, kakelugn mitt i huset kommer att eldas 1ggr per dag, golvvärme.
ex 1 bergvärme pump installerat 17000€ drar ca 7000kwh per år
ex 2 luftvattenpump installerat och klart 12000€ drar ca 7500-8000kwh per år

alltså "tjänar" bergvärmepumpen in ca 1000kwh per år jämfört med luftvatten pumpen så hur många år tar det innan man har tagit ikapp totalkostnaden mot lvp med bvp??? ca 50000kr hur många kwh motsvarar det??? efter det börjar det löna sig att ha bergvärme!
Rätta mig gärna om jag har fel...
Tack för alla åsikter det var precis det här jag önskade!
 
Har gått runt till grannarna och ställt obekväma frågor om deras elförbrukning.

Jag...
3 personer
116m2 grundyta 1,5plan ger ca 180m2 boyta
15cm isolering i vägg
30cm isolering i tak
20-30cm isolering i golv.
Eldriven varmvattenberedare 80 liter.
Solfångare mest på kul... inbillar mig inte att det ger något konkret tillskott.
Fxt ventilation typ Flexit korsströmsvärmeväxlare. Borde uppgraderas.
Kamin Vermont Casting Intrepid II
Värmer enbart med ved tills det klagas för mycket. Förra vintern slog jag på värme i mitten av december.
Efter att värmen slagits på är motivationen att elda noll eftersom det redan är varmt.

Sammanfattning: Isolering närmast skrattretande jämfört med vad som byggs nuförtiden. Inomhusklimatet lättstyrt och precis som jag önskar det. Cirkulationen genom FXT tillräckligt effektiv för att ett (1) element fristående, i samma rum som kaminen, räcker för att värma hela huset.Kan behöva stödelda de kallaste dagarna.

Granne 1:
4 personer
Lika stort som mitt hus.
Har en liten pool som värms med solfångare.
Isolering av modern standard. Inte skrattretande.
Bergvärme.
Frånluft och springventiler... ingen återvinning.

Granne 2
4 personer
Lika stort som mitt.
Isolering modern etc etc.
Frånluftsvärmepump för varmvatten.
Badkar & bastu

Jag drar 16000 kwh per år
Granne 1 15000 kwh
Granne 2 20000 kwh.

Det underliga är att det är så liten skillnad. Bergvärme verkar spara lite per person. Det skulle verkligen vara skandal annars. Frånluftvärmepump verkar inte inverka alls. Isolertjocklek verkar inte ha någon betydelse det heller.
Jag har förstås byggt mitt hus själv. Kan kanske ha avgörande betydelse för kvaliteten på isoleringen.

Allt skrapar bara på ytan... Det jag undrar är om meningen med allt energispararbete om jag kan få samma förbrukning utan allt krångel.

TS skall bygga själv. Mitt råd är då att övervaka kvaliteten på själva lådan så långt det bara går. Allt annat går att installera i efterhand, om det nu efter något/några år känns motiverat.

VH/Findus
 
findus42 skrev:
Har gått runt till grannarna och ställt obekväma frågor om deras elförbrukning.

Jag...
3 personer
116m2 grundyta 1,5plan ger ca 180m2 boyta
15cm isolering i vägg
30cm isolering i tak
20-30cm isolering i golv.
Eldriven varmvattenberedare 80 liter.
Solfångare mest på kul... inbillar mig inte att det ger något konkret tillskott.
Fxt ventilation typ Flexit korsströmsvärmeväxlare. Borde uppgraderas.
Kamin Vermont Casting Intrepid II
Värmer enbart med ved tills det klagas för mycket. Förra vintern slog jag på värme i mitten av december.
Efter att värmen slagits på är motivationen att elda noll eftersom det redan är varmt.

Sammanfattning: Isolering närmast skrattretande jämfört med vad som byggs nuförtiden. Inomhusklimatet lättstyrt och precis som jag önskar det. Cirkulationen genom FXT tillräckligt effektiv för att ett (1) element fristående, i samma rum som kaminen, räcker för att värma hela huset.Kan behöva stödelda de kallaste dagarna.

Granne 1:
4 personer
Lika stort som mitt hus.
Har en liten pool som värms med solfångare.
Isolering av modern standard. Inte skrattretande.
Bergvärme.
Frånluft och springventiler... ingen återvinning.

Granne 2
4 personer
Lika stort som mitt.
Isolering modern etc etc.
Frånluftsvärmepump för varmvatten.
Badkar & bastu

Jag drar 16000 kwh per år
Granne 1 15000 kwh
Granne 2 20000 kwh.

Det underliga är att det är så liten skillnad. Bergvärme verkar spara lite per person. Det skulle verkligen vara skandal annars. Frånluftvärmepump verkar inte inverka alls. Isolertjocklek verkar inte ha någon betydelse det heller.
Jag har förstås byggt mitt hus själv. Kan kanske ha avgörande betydelse för kvaliteten på isoleringen.

Allt skrapar bara på ytan... Det jag undrar är om meningen med allt energispararbete om jag kan få samma förbrukning utan allt krångel.

TS skall bygga själv. Mitt råd är då att övervaka kvaliteten på själva lådan så långt det bara går. Allt annat går att installera i efterhand, om det nu efter något/några år känns motiverat.

VH/Findus

Jaa detta bekräftar ju lite det jag har funderat över... d^_^b
 
Mikael_L
växelventil skrev:
Hej Körde olja/el tidigare gjorde av med (30000kwh/år) gör nu av med 10000kwh/år och är:D.
Jobbar med bvp och tycker dom flesta är nöjda ända som brukar höra är väll att kunderna ångrar att dom inte gjorde det tidigare.Sedan är väll som du säger vilka förutsättningar som finns.
Ja vårt hus, under uppbyggnad, är energideklarerat (eller beräknat, heter det kanske) för mindre än 8800 kWh/år. Annars hade vi inte fått bygglov.
Med den energiåtgången blir det rätt svårt att tjäna igen pengarna på en bergvärmeinst + FTX-inst. För båda krävs ju ifall man väljer bergvärme.

I vilket fall tar det väldigt lång tid att nå break-even. Med dagens energipriser + ett antal kompressorbyten under tiden gissar jag att det skulle ligga på nånstans kring 50 år att nå break-even för oss. Med morgondagens energipriser kan det säkert halveras, typ. Men även 25 år är ganska länge.
 
Redigerat:
mångstekta skrev:
Nä en vedpanna tjänar man nog inte in om man inte är fanatiskt intresserad av att elda och räknar skogsarbete som avkoppling... Men det jag menar med att man inte tjänar in en bergvärmepump är att den dra oxå ström och jag jämnför med vad en annan pump dra i ström så som i mitt fall:
:) avkoppling :)
Luftvärmepump står ute och väsnas men om du har bra plats att ställa den på så kanske blir det inte så störande varken för dej eller grannar. Du kanske bor i varmare delen av Skandinavien så den får jobba korta tider i sträng kyla och verkningsgraden + avfrostningar påverkar inte driftskostnaden så det känns.

Det som jag har emot luftvattenvärmepump är att den levererar dyrare värme ju kallare det är ute och är som billigast när nästan ingen värme behövs. Man måste välja större dimension för att klara vinterkylan utan svidande eltillskott.
Tycker själv att det är en nödlösning ifall man inte kan borra efter bergvärmen eller gräva ner en slang. Det enda i huset som kan återbetala sej är trots allt isolering :).
gaia
 
Hej Vet inte vad du får drivenergin med en Lv-pump på 7-8000kwh och att du skulle spara 1000kwh med en bvp-pump?Monterar både bvp och Lvp tror att du får svårt att få cop 3 med
en Lvp när det börjar röra sig ner mot minus ute.Kan du inte ta in offerter och jämföra.d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.