I England är upphovsrätte endast 25 år, och den lagstiftning som finns i europa gör att ett företag baserat i england kan låta tillverka sådana kopior i ex.vis kina, importera till england och därrifrån sälja möblerna lagligt, tydligen även till kunder i övriga europa och möjligen också fler länder. Detta enligt Lennart Nyberg, som grundade InkClub och nu startat Designers Revolt som gör just så. Möblerna på designers revolt är inte direkt billiga, inte de jag kollat på, men de ligger ändå långt under "orginalen". Visar det sig vara bra kvalite på hans grejer har jag ett par köp på gång, men jag avvaktar ett tag och ser om jag kan få se något irl eller höra mer först.
 
Varför inte köpa vintage och få nåt som har ett andrahandsvärde om man lessnar, nåt från en kopiefabrik har i slutändan lägre andrahandsvärde än en begagnad ikeamöbel, i många fall kan vintage vara värt mer än vad man betalade för dem ursprungligen. Exempelvis har jag ett par Eames stolar från 50-talet som jag betalade 1500kr/st för och som idag säkert är värda 3500kr/st, kanske mer.
 
sin skrev:
Varför inte köpa vintage och få nåt som har ett andrahandsvärde om man lessnar, nåt från en kopiefabrik har i slutändan lägre andrahandsvärde än en begagnad ikeamöbel, i många fall kan vintage vara värt mer än vad man betalade för dem ursprungligen. Exempelvis har jag ett par Eames stolar från 50-talet som jag betalade 1500kr/st för och som idag säkert är värda 3500kr/st, kanske mer.
Varför skulle en kopia från den ena kopieringsfabriken ha lägre andrahandsvärde än en från den största och billigaste?

Jag håller för övrigt inte med. Det finns en och annan sak där jag mycket väl skulle betala ett ok pris för en begagnad kopia av bra kvalite. Detsamma gäller inte beg. ikeaprylar. Bara för att det inte är orginal, behöver det inte vara dåligt. Titta på konst och antikmarknaden idag, det är många kopior som går för avsevärda summor.

Här talas nog dessutom, som jag uppfattat det, om produkter som kostar i storleksordningen 50 papp etc i ny-"orginal", äkta vintage är oftast inte mycket billigare. Jag är sugen på en lampa, kotten. Men har ingen lust att punga ut runt 50 lakan för ett orginal. Designers revolt ska ha runt 8-9000 tror jag för samma lampa. Är den av bra kvalite kanske det är värt dom pengarna. Om du hittar någon sådan vintage för 1500, 3500 eller för all del under 10000 så säg till mig BUMS ;)
 
Redigerat:
Jag skulle aldrig köpa en plagierad "Ägget", eller annan designklassiker. Med sådana möbler i mitt hem så skulle jag känna mig som en tafflig strandraggare med en überfet fejk-guldkedja hängandes runt halsen...

När det gäller designklassiker i den lite lägre prisklassen så ser jag öht ingen anledning att köpa plagiat. Att köpa plagierade Eames DSR-stolar för 2300 kr på Designers Revolt känns inte som en speciellt vettig affär när man kan köpa den licenstillverkade varianten från Vitra på Rum21 för 2090 kr... Då spelar det ingen roll att DR:s variant är tillverkad i glasfiber precis som ursprungsstolen från Herman Miller. Den är fortfarande är ostämplad och fejk precis som alla andra plagiat.

Icke licenstillverkade eller icke äkta originalmöbler kommer aldrig att ha något andrahandsvärde och de kommer alltid att kännas "B". Folk gillar känslan och mystiken kring original designklassiker. Högt prissatta replikor alltraherar inte den stora massan. Svennebanan åker hellre till Ikea och köper möbler för halva priset av en kopierad designklassiker.

Lennart Nyberg är uppenbarligen en duktig entreprenör, men med Designers Revolt kommer han nog inte att kunna skörda några 385 miljoner efter 5 år som han gjorde med InkClub... Han har säkert råd att bli stämd och det är möjligt att han även klurar ut ett sätt att prångla ut sitt skräp "lagligt" ifall UK nu ändrar sina nuvarande lagar om 25 års designersskydd. Men fortfarande så kommer hans plagierade skräp inte att bli något smash hit som InkClub... Om några år så är Designers Revolt antingen bortglömt eller så ändrar han konceptet till att sälja klassiska produkter som inte har den typ av märkning som just möbler har.
Tror dock han kommer lyckas bra med att kopiera Josef Franks tyger, vilket han tydligen har på gång. Där är det ingen som hänger upp sig på att det är plagierat sålänge det är bra kvalitet och identisk design. Den lilla etiketten med texten "Svenskt Tenn" på sidan av exempelvis kuddarna kommer folk säkert kunna undvara mot att (som exempel) Teheran-kudden kostar en femhundring istället för 1150 kr.
 
maal skrev:
Jag skulle aldrig köpa en plagierad "Ägget", eller annan designklassiker. Med sådana möbler i mitt hem så skulle jag känna mig som en tafflig strandraggare med en überfet fejk-guldkedja hängandes runt halsen...

När det gäller designklassiker i den lite lägre prisklassen så ser jag öht ingen anledning att köpa plagiat. Att köpa plagierade Eames DSR-stolar för 2300 kr på Designers Revolt känns inte som en speciellt vettig affär när man kan köpa den licenstillverkade varianten från Vitra på Rum21 för 2090 kr... Då spelar det ingen roll att DR:s variant är tillverkad i glasfiber precis som ursprungsstolen från Herman Miller. Den är fortfarande är ostämplad och fejk precis som alla andra plagiat.

Icke licenstillverkade eller icke äkta originalmöbler kommer aldrig att ha något andrahandsvärde och de kommer alltid att kännas "B". Folk gillar känslan och mystiken kring original designklassiker. Högt prissatta replikor alltraherar inte den stora massan. Svennebanan åker hellre till Ikea och köper möbler för halva priset av en kopierad designklassiker.

Lennart Nyberg är uppenbarligen en duktig entreprenör, men med Designers Revolt kommer han nog inte att kunna skörda några 385 miljoner efter 5 år som han gjorde med InkClub... Han har säkert råd att bli stämd och det är möjligt att han även klurar ut ett sätt att prångla ut sitt skräp "lagligt" ifall UK nu ändrar sina nuvarande lagar om 25 års designersskydd. Men fortfarande så kommer hans plagierade skräp inte att bli något smash hit som InkClub... Om några år så är Designers Revolt antingen bortglömt eller så ändrar han konceptet till att sälja klassiska produkter som inte har den typ av märkning som just möbler har.
Tror dock han kommer lyckas bra med att kopiera Josef Franks tyger, vilket han tydligen har på gång. Där är det ingen som hänger upp sig på att det är plagierat sålänge det är bra kvalitet och identisk design. Den lilla etiketten med texten "Svenskt Tenn" på sidan av exempelvis kuddarna kommer folk säkert kunna undvara mot att (som exempel) Teheran-kudden kostar en femhundring istället för 1150 kr.
Jag tror du har missuppfattat Lennart och DR. Han är inte ute efter att konkurrera med IKEA, utan riktar sig till den idag ändå ganska stora skara som gillar desgin och har råd med 10' men inte 50'+. Att sen även ikea har börjat med dyrare "design"-möbler är ju en annan historia.
 
Jag har aldrig påstått att jag trott att DR och Lennart Nyberg ska försöka konkurrera med Ikea... Om du läser mitt inlägg igen så förstår du nog vad jag menar med inlägget. Du har verkligen missuppfattat mig fatalt.

I rest my case.
 
AXS
Varför köpa en kopia på en designklassiker? Känns väldigt avigt enligt mig.

Något som inspirerats, javisst! Men att skryta med en kopia, töntigt.
 
zeus_axel skrev:
Varför köpa en kopia på en designklassiker? Känns väldigt avigt enligt mig.

Något som inspirerats, javisst! Men att skryta med en kopia, töntigt.

Skryta????

Får många är färg, form och funktion långt viktigare än ursprung och vad andra tycker.
 
AXS
Varför köper du inte en som du tycker är snygg men inte är en kopia då?

Nu vet jag inte vad för möbel du är ute efter, men borde finnas något i
din prisklass som uppfyller kraven lika bra?

Jag har IKEA-grund, blandat med lite second hand, men byter ut allt eftersom jag har råd till äkta
eller något av bättre kvalité jag tycker är snyggt.
 
zeus_axel skrev:
Varför köper du inte en som du tycker är snygg men inte är en kopia då?

Nu vet jag inte vad för möbel du är ute efter, men borde finnas något i
din prisklass som uppfyller kraven lika bra?

Jag har IKEA-grund, blandat med lite second hand, men byter ut allt eftersom jag har råd till äkta
eller något av bättre kvalité jag tycker är snyggt.
För att jag inte har råd! Jag ser ingen anledning att köpa något annat än det jag gillar bäst, när det jag gillar bäst finns till ett pris jag har råd att betala, även om det inte råkar tillverkas av just den fabrik som köpt en licens av de som idag råkar äga rättigheten till orginaldesignen i alla eller delar av de länder där det fortfarande råder ett designskydd! Ganska enkelt egentligen. För de som absolut vill köpa en produkt som i någon mening kan kallas orginal, så är det ju bara att göra det. För oss andra finns möjligheten att beställa från ett land som har lite andra regler än sverige vad gäller längden på imateriella rättigheter. Också ganska enkelt, egentligen. Sådana är reglerna, sen kan man tycka vad man vill om folks olika smak och önskemål. Att respektera att andra gillar det man själv inte förstår är stort ;)

Vid mitt förförra bostadsbyte bestämde jag mig för att inget skulle komma från ikea. Dock insåg jag att ikea hade vissa produkter som var väldigt lämpliga för ett visst ändamål. Så kontoret inreddes helt med möbler och inredning från ikea, så när som på vissa egensnickrade detaljer. Det blev "ikea-rummet". Ikea är bra också, och liksom DR ägnar dom sig i stor utsträckning åt kopiering, även om dom i de flesta fall gör tillräckliga ändringar för att passera gränsen, men det har ju diskuterats mer än en gång. NÄr dom själva blev kopierade blev dom dock inte så glada visade det sig :)
 
AXS
Uppenbarligen har du bra smak och jag respekterar den till fullo.
Och tycker inte illa om IKEA, bra grejer billigt. Men kan bli lite enformigt när alla har samma soffa eller liknande.

För mig är det dock så att man köper en designstol just för att det är ett original, lite som ett konstverk.
Får helt enkelt inse och acceptera att vi köper designklassiker av olika orsak.

Vad är det förresten för möbel du tänkt köpa? Kanske kan komma med ett bättre (Äkta) förslag.
 
zeus_axel skrev:
Uppenbarligen har du bra smak och jag respekterar den till fullo.
Det gäller visst oss bägge ;)

Och tycker inte illa om IKEA, bra grejer billigt. Men kan bli lite enformigt när alla har samma soffa eller liknande.
Huvudet på spiken. Plus att kvaliteten inte alltid är på plats.

För mig är det dock så att man köper en designstol just för att det är ett original, lite som ett konstverk.
Så kan det absolut vara för mig också, men det måste inte vara så. Här finns än så länge bara orginalmöbler. Nej förresten, jag har en liten Le Klint kopia som jag hittade i nån lågprisbutik. Men jag har också en stor orginal.


Vad är det förresten för möbel du tänkt köpa? Kanske kan komma med ett bättre (Äkta) förslag.
Det finns lite olika, men framförallt just nu PH-lampan Kotte. Svenssons ska ha 70000:- för nyproduktion, DR 10000:-
 
Precis. PH's Snowball är fin på sitt vis, men inte alls samma som Kotte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.