Hej, hoppas någon är vänlig och kommer med ett tips.
Mitt problem vilken färgtyp ska jag välja. Har ett trähus med mycket vitmålning, "hofsar", vindskivor fönster och knutar mm. (övriga panel är rödfärg)
Mycket av det vita målade jag för 28 år sedan och är fortfarande fint, vissa solbelysta delar behöver målas om ... tänkte bestämma vilken färgtyp och fabrikat jag ska satsa på framöver.
Ska givetvis tvätta och skrapa där det behövs. Önskar en blank och fin vit färg som håller.
Bor i södra Sverige .. vid kusten.
Jag målade med linoljefärg .... 1) vilkenfärgtyp kan man måla över med? 2) Fabrikat?
3) När är det risk för blåsbildning?
4) Att måla med "vattenbaserad" färg känns rätt numera men är det lämpligt på linoljefärg?
Tyvärr lite novis i ämnet .... tar gärna något tips om lämplig litteratur.
Linoljafärg och plastfärg kan man kanske förstå ... men så finns det en del mitt-i-mellan som jag inte fattar ...
Tackar för hjälp på förhand.
 
Om den tidigare målningen har hållit i 28 år så förstår jag inte varför du vill byta färgtyp. Enklast är om du fortsätter med linoljefärgen. Då räcker det att du tvättar av och målar de partier som är i mest behov. Linoljefärgen är enkel att underhålla. Du behöver inte skrapa och hålla på. Du bättrar lite då och då. Ibland räcker det bara att tillföra ny olja så har du en yta.

Problemet är att du vill ha en blank yta. Varför är det viktigt?
 
Hej Sommartorparn, jo du har nog bästa svaret "direkt", och det kan nog bli linoljefärg.
Som den novis jag är hoppas jag ändå att lära mig lite mer i ämnet.
Ska jag vara ärlig, tiden går man har sysslat med annat och glömmer lätt, ett par knutar och fönster har jag målat om.
För två år sedan målade jag om fönster på södersidan med Beckers fönsterfärg (art nr 040051, blank 60) det blev fint men har redan mattas av en del. Varför vill man ha det blankt?: Ja man kanske är avundsjuk på de med nya hus som
har blanka fina ytor, har ju vanlig rödfärg på resten av huset ... lite kul att något är blankt ... men kan nog leva med
mattheten. Du skrev "Ibland räcker det bara att tillföra ny olja så har du en yta" .. hur menar du vilken olja ska man tillföra? hoppas på fortsatt dialog...
 
Jo, det som händer med linoljefärg med tiden är att den torkar, dvs oljan försvinner och pigmentet blir kvar. Ytan börjar krackelera och krita.Om man då tillför linolja så återfår färgen sin lyster, ytan blir blankare.

Såhär: tvätta ytan med vatten och lite diskmedel och skölj, så att smuts och eventuellt mögel kommer bort. En del av pigmentet kommer då också att följa med, men det gör inget. Sedan penslar du på linolja och låter dra in. Sedan tar du en trasa och torkar av överskottet. (Det är viktigt att det inte blir en massa klibb från linoljan kvar på ytan eftersom det drar till sig smuts och ev mögel) Vilket som är bäst, kokt eller kallpressad linolja låter jag vara osagt, jag har använt kallpressad eftersom det är den jag har hemma. Den tränger in bättre men har längre torktid. Den kokta kanske ger mera yta, men det finns säkert andra här på forumet som vet det där....

Om målningen är mycket vittrad så kanske det inte räcker att olja, ibland behövs riktig ommålning. Men färgen vittrar ju ojämt på ett hus, och så länge man håller sig till samma färgtyp och samma kulör så behöver man ju inte måla om alltihopa samtidigt.

Andra färgtyper är blankare, men förr eller senare behöver även de målas om och då blir det fråga om att skrapa flagor. Linoljan har också den fördelen att den tränger in i träet bättre, vilket förhoppningsvis förlänger snickeriernas livslängd.
 
när jag tänker på färger från 28 år sen så hade de tillsatser som är förbjudna idag och håll mycket bättre mot mögel och annat elände. Om du har fortfarande ytor med den gamla färgen i gott skick så skulle jag inte måla över och hellre behålla tillsatsernas egenskaper tillgängliga så länge som möjligt :). Om det var en linoljefärg så skulle jag möjligtvis göra som Sommartorpan råder dvs bara olja på nytt för att fixera pigmentet och impregnera i sprickorna.
Fönster som du har målat med Beckers inte så länge sen kan man inte åtgärda på samma sätt och det är kanske bara att fortsätta med samma sort som redan sitter på? Men ju oftare du målar dess tidigare får du skrapa den tjocka färgsiktet och börja om från början .
Hade ett hus som var målat med den gamla sortens alkydoljefärg från Cuprinol dvs med alla gifter som inte används längre. Den håll mycket bra och väggar var rena från påväxt och på den svartgråa gamla altangolvet intill huset kunde man se en ljus trä - ej åldrat spår där det droppade från husväggen vid regn. Det var alla dom skyddsmedel som tvättades långsamt ur färgytan och håll den ljusa remsan fri från blånader. Man kunde tydligt se varför färgen håll sej så bra i många år :). Jag drog på tiden för ommålning så mycket jag kunde men till slut målade vi om med miljövänligt och sålde huset efter ett par år för att flytta till .... ett tegelhus .
Nu kanske reviderar du din längtan efter blanka väggar? :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Tack, gaia mycket bra inlägg. Ligger i linje med mina tankar ... färgtillverkare säger att man inte ska vänta för länge
med att måla om. Jag ska testa med att tvätta och stryka på linolja.
Problemet är när man möter personal i färgbutiken (som läst texten på burken och kan det utatill) kommer med argumenten ... kör med vattenbaserad färg, tanken är att vara förberedd denna gång.

... vilken färg det än blir blandar jag nog i lite Bensaltensid och/eller tvättar med detta medel.

det finns lite svarta prickar på en knut ... har tvättat men de komme igen.
http://bensalkonklorid.com/skydda-olika-material-mot-mogel-alger-mossa-svamp-och-annan-pavaxt/
Någon som testat detta?
 
Jag skulle inte blanda i något i en linoljefärg p.g.a. risk för att färgens egenskaper påverkas negativt. Däremot rengöra med något mögelborttagningsmedel ordentligt innan målning så att man inte målar in prickarna under färgen.

Färghandelsbiträden nuförtiden kan tyvärr inte mycket mer än att läsa innantill på burkar...... Om du är i närheten av någon butik som säljer äkta linoljefärg (oftast byggnadsvårdsbutiker) så kan du ju ta ett samtal där så har du åtminstonde samlat information från två håll.....


RolandSvensson skrev:
Tack, gaia mycket bra inlägg. Ligger i linje med mina tankar ... färgtillverkare säger att man inte ska vänta för länge
med att måla om. Jag ska testa med att tvätta och stryka på linolja.
Problemet är när man möter personal i färgbutiken (som läst texten på burken och kan det utatill) kommer med argumenten ... kör med vattenbaserad färg, tanken är att vara förberedd denna gång.

... vilken färg det än blir blandar jag nog i lite Bensaltensid och/eller tvättar med detta medel.

det finns lite svarta prickar på en knut ... har tvättat men de komme igen.
[länk]
Någon som testat detta?
 
blanda inget i färgen. Visa undermedel löser sej enbart i vatten och de gör ingen nytta i en oljebaserat och tvärtom .... tyvärr finns det inget verksamt som är tillgängligt för oss dödliga :).
Att vänta för länge är när färgen har sprukit över det hela och ramlar av och man ser att virket mår dåligt. Är det bara glansen som saknas så är det inget akut :)
gaia
 
Ok, ska inte blanda detta medel i oljefärg, tack för svar ... kanske i rödfärgen?. Får ta ett nytt ämne om rödfärg senare.
Jag är ändå nyfiken på nedanstående frågor:
1) Om jag av misstag målar över något som är målat med alkydoljefärg med linoljefärg, vad händer då?
2) Och omvänt om man målar över linoljefärg med alkydoljefärg ... vad hände, risk för... blåsbildning?

Tror att färgbutiken vill sälja alkydoljefärg, vad säger ni om ovanstående?

Hur skiljer man det som är målat med äkta linoljefärg och alkydoljefärg ?

(Akrylatfärg (i min benämning plastfärg) och linoljefärg/alkydoljefärg kan man tydligen se skillnad på med att använda sandpapper och rödsprit.)
 
Det blev otydligt, ska vara

1) Om jag av misstag målar över alkydoljefärg med linoljefärg, vad händer då?
2) Och omvänt, om man målar över linoljefärg med alkydoljefärg ... vad händer?
 
Bry dig inte om vad färgbutiken vill sälja! Skaffa kunskap själv och gör dina egna val. ;) Det finns väl fler färgbutiker?

linoljefärg och alkydoljefärg kan du se skillnad på när ytorna har börjat åldras. Alkydoljefärgen spricker upp och lossnar i flagor medan ytan på linoljefärgen blir små krakeleringar. Linoljefärgen kritar också när den vittrar, dvs när du stryker dig emot får du pigment på dig.( På en vit målning kan det vara lämpligt att stryka en mörk trasa över för att se om målningen kritar.) På relativt nymålade ytor är det svårare att se skillnad.

Att måla över linoljemålning med alkydolja ska inte vara något problem. Jag har själv alltid trott att man ska undvika göra det motsatta, men sedan har jag fått veta att det går det också. (Det gällde specifikt Ottossons linoljefärg som jag fick den informationen att den går att måla på tidigare alkydoljefärgsmålade ytor. Jag vet också någon som har gjort detta på sitt hus, men jag vet ju inte hur det blir i längden).

Det som är viktigt när man målar med linoljefärg är att man stryker ut färgen ordentligt så att det blir TUNNA SKIKT (till skillnad från plastfärg som man ju ska stryka flödigt). Till detta behövs en pensel av god kvalitet i naturhår. Det är när man stryker för tjockt som man kan få problem med att det bubblar sig och flagnar.

En annan sak: numera vill man gärna att snickerier ska vara ohyvlade eftersom de moderna färgerna fäster bättre på ohyvlat. Gamla snickerier är ofta av hyvlat virke och då passar det bättre med linoljefärg. På en ohyvlad yta är det jobbigare att stryka ut färgen så att det blir tunna skikt.... Det går det också, men man kan behöva späda färgen. En seriös färgtillverkare har anvisningar vad gäller strykning på olika typ av virke.

Du ska också veta att det är skillnad på linoljefärg och linoljefärg. De stora färgtillverkarna har tillsatser i sina "äkta" linoljefärger, så det är annat än bara linolja och pigment i burken. (Bra eller dåligt har jag ingen åsikt om, eftersom det ens är svårt att begripa vad som är i färgerna). Dessa färger är mera tunnflytande, dvs mera lättstrukna men också mycket mera odryga. Det är helt enkelt mindre linolja och mindre pigment per liter färg jämfört med de mindre tillverkarnas färger (vilket man bör ha i åtanke när man jämför pris)

Namn på små tillverkare är Ottosson, Allbäck, Kulturhantverkarna, Wibo, m.fl. m.fl. För att hitta en återförsäljare nära dig gå in på respektive företags hemsida och leta efter återförsäljare.

Säg till om du har fler frågor :)
 
Fler frågor, nej det var mycket bra svar, stort tack. Jag sågade allt virket på ett litet sågverk .. så det är ohyvlat som gör ytan ojämn, tänkte att den jämnar nog till sig efter några målningar, men det har det ju inte blivit.
Jag kollar upp färgleverantörer t.ex. Alcro som skriver att "Riksantikvarieämbetet har Alcro Linoljefärg
i sin förteckning över rekommenderade linoljefärger" och "Äldre hus med kulturhistoriskt värde och tidigare
linoljefärgsmålat virke behöver ofta speciell omsorg", tittade på vårt 28 år gamla hus och min fru, jo det finns nog
"kulturhistoriskt värde" att bevara.
 
Hej igen fortsätter med förberedelserna för målning av huset. Håller på att tvätta. Har två funderingar.

1) Hängrännorna ser inte så bra ut i överkanten, färgen har lossnat, ingen rost men den
vita färgen har lossnat på många ställen och det ser inte så bra ut när "hofsen" är nytvättad och fin.
På järn har jag börjat använda en olja "Owatrol olja" ... någon som har erfarenhet av denna olja och om det
är bra att förbehandla plåt med eller att blanda ut färgen med?
Lämplig färg att slutmåla med? Tänker bara måla överkanten på hängrännan.

2) Måla på gammal linoljefärg med ny linoljefärg: Har tvättar och skurat med diskmedel, skrapat en del, tänker
putsa över med sandpapper ... men det kan ändå finnas smuts ... är det lämpligt att tvätta med något
utan att skölja med vatten före målning?
 
Hoppas det är fler än jag som kommer med synpunkter så att inte jag blir totalansvarig för ditt måleriprojekt ;)

1) Jag känner inte till den olja som du nämner. Däremot brukar linoljefärg också funka på plåtdetaljer om det inte är alltför rostigt. Då måste hur som helst stålborsta rosten och eventuellt grunda med rostskyddsfärg. Du kan även använda vit takfärg, som är avsett för plåt. Jag tror den innehåller rostskydd. Om du ska måla plåtdetaljer så ska du inte använda någon olja under färgen.

2) Den tvättning du har gjort borde räcka. Eventuellt sandpapper för extra finish (men på utomhusdetaljer är det inte lika viktigt som inomhus). Allt tvättmedel måste sköljas bort för att du inte ska få problem med färgen. Det ska inte löddra när du sköljer.Om du har väldigt mycket blånad och mögel som har trängt in i trået så kan du impregnera dessa partier med något övermålningsbart antimögelmedel. Jag har använt Boracol vid sådana tillfällen och det har funkat. Finns säkert andra också. Kolla det medel du använder om det ska är övermålningsbart!

Du skrev att dina snickerier var av ohyvlat virke. Jag skulle i det läget dra över ytan med en elektrisk slipmaskin lite snabbt, bara för att få ner de värsta piggarna. Läste att någon av linoljefärgsfabrikanterna rekommenderade det, och jag har själv tänkt i de banorna. Tror att det blir snyggare och lättare stryka ut färgen tunnt.

Lycka till!
 
Hej igen, är tacksam för att någon svarar.
Lite kommentarer om fråga 1):
Mitt sämsta ämne i skolan var kemi .. troligen därför jag helt vilt vill blanda i "lite extra i färgen".
Jo jag har en burk Owatrol olja som som känns bra, är dryg, ger en en behaglig yta på lite rostig metall.
(Fick tipset i en färgbutik .. nuvarande rostskyddsfärger är inte bra, numera, vissa gifter är borttagna)
Kopierade in texten från deras hemsida ... obs..Google översättning
EGENSKAPER
Penetrerande rostskyddsmedel
Stoppar rost och skyddar oädel metall från ytterligare rost
Penetrerar och skyddar ner till ljudet av metall.
Driver ut fukt och luft och stabiliserar
Lämnar en bindning film på alla ytor
Utmärkt vidhäftning även på förzinkad, alu, zink, trä ...
Bibehåller den naturliga looken på ytan (metall, trä etc.)
Förbättrad vidhäftning, idealisk bas för grundfärger eller efterbehandling rockar.
Tillåter färg som ska appliceras direkt på fast rost.
Värmebeständighet upp till +175 ° C
Måla Conditioner
Gör alkydfärg rostskyddande
Förbättrad färg flöde och användbarhet
Bättre viskositet vilket gör att målning skall utföras i kallt, varmt eller blåsiga förhållanden.
Ersätter skada thinner, förbättrar täckförmåga på färg.
Träimpregnering
Djupt tränger in och tätar trä.
Skyddar metalldelar.
VAR ATT ANVÄNDA
Järn och icke järnhaltiga metaller. (Kan appliceras på trä, plast, glas, ...)
Lätt att kraftigt rostiga ytor.
På nya ytor, använd OWATROL AP60
Kan användas i alla oljebaserade färger, lufttorkning alkyder, lack och fernissa, en uretaner komponent och asfalt / oljebaserade färger. Kan blandas med oljebaserade fläckar / färg för att förbättra impregnering av trä och skydd av metallytor (gångjärn och beslag)
Blanda inte med snabbtorkande färg (Billack), klorerade färger gummi, med två komponenter färger och vattenbaserade färger (se OWATROL-EB och FLOETROL )


Kollad på deras hemsida det finns andra varianter som kanske är mer lämpade på plåt
http://www.owatrol.com/index.php?langue=en&page=gamme-metal
typ "OWATROL AP.60 - Anti-corrosive Primer" , vem säljer dessa produkter.. fler än Watski?
http://www.watski.se/f/Owatrol-10256?
F.n. blir det nog att jag tar linoljefärgen och späder ut den med Owatrol olja.
Ska det vara linolja .... så blir det ända in i plåten.
Kommentera gärna ...

2) Att tvätta .tack för svar ....återkommer med mina erfarenheter/funderingar ... senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.