12abc hur varmt är kondensvattnet och var tar det vägen? Jag tycker hur som helst att du bör ta tillbaka ditt ursprungliga påstående att det går åt lika mycket energi för att torka på streck som i torktumlare. I vissa specialfall är det lika, men i ett allmänt fall sparar man energi på att hänga på streck. Därmed inte sagt att det alltid är gratis att torka på streck.

Erik
 
Värmepumpstumlare: Fuktig varm luft cirkuleras från trumman till den "kalla" kondensorn. Luften kyls ned (kondensorn tillförs värme) och fukten kondenseras till vatten som samlas upp i en behållare, luften blir sval och torr. Denna luft värms upp av värmeelementet och återkommer in i trumman där den blir fuktig igen för att påbörja ytterliggare ett varv....
Värmepumpen pumpar alltså värme lokalt i maskinen från kondensorn (som ska vara kall) till värmeelementet (som ska vara varmt). Något direkt luftombyte med omgivningen behöver inte ske, dörför känns en sådan tumlare sval och avger ingen större mängd värme till omgivningen.
Kondensvattnet borde vara kallt ( det har ju kondenserat mot en kall yta). Det borde pumpas ur behållaren ned i avloppet eller alt manuellt tömmas (som för vanlig tumlare).
 
Men visst siitter det minst en motor i den som blir varm och avger värme till den omkringliggande luften? Förmodligen sitter det även ett kreskort och en trafo som blir varma.... Nu pratar vi inte mycket värmeenergi men visst avger den viss värme förmodligen så lite att man inte känner det så lätt...
 
Finns det en värmepump så finns det en kompressor. Kompressorn drar ström och det blir till sist värme. Finns det inget luftutblås så finns det bara en väg ut ur maskinen för den värmen, och det är kondensvattnet som man häller ut i avloppet. Om så är fallet så kommer inte spillvärmen huset till godo i något fall. Jag är inte ideologisk motståndare till torktumlare om någon tror det, men man skall vara medveten om att den normalt sett ökar energiförbrukningen jämfört med att torka på streck. Använd torktumlare den som vill, men påstå inte att energiförbrukningen är oförändrad.

Erik
 
Avemo skrev:
12abc hur varmt är kondensvattnet och var tar det vägen? Jag tycker hur som helst att du bör ta tillbaka ditt ursprungliga påstående att det går åt lika mycket energi för att torka på streck som i torktumlare. I vissa specialfall är det lika, men i ett allmänt fall sparar man energi på att hänga på streck. Därmed inte sagt att det alltid är gratis att torka på streck.

Erik
Att det skulle vara billigare att torka i tumlaren än på ett snöre inomhus, på vintern etc, har jag mig veterligen aldrig hävdat.

Mitt ursprungliga ställningstagande var att, de som tror de torkar gratis ( utan egen energikostnad) när de torkar på ett snöre är lite lättlurade. Se #107.

För övrigt se #242, som förklarar hur det fungerar på ett pedagogiskt sätt!
 
Redigerat:
Såg en test som TV3 (?) genomförde, där ett antal bilar skulle tävla om vem som kom längst på en full tank.

Testen genomfördes en smällkall vinterdag, färden gick från Stockholm söder ut på E4:an

En av deltagarna var Steffo Törnkvist.

Det som roade mig var att han, i avsikt att spara bränsle ( han körde en stor SUV med en V6 i ) slog han av värmen i bilen.

Dvs han slog av kupefläkten, och ställde värmereglagen på kallt ( inte AC )

Resultat, han frös så han skakade, rutorna immade igen, och inte sparade han någon bensin!

Nja liite kanske, kupefläkten går ju inte gratis.

Borde platsa ibland 10 i topp på Fåniga sätt att spara energi?

För en sådan lista borde vi upprätta!
 
12abc skrev:
Att det skulle vara billigare att torka i tumlaren än på ett snöre inomhus, på vintern etc, har jag mig veterligen aldrig hävdat.

Mitt ursprungliga ställningstagande var att, de som tror de torkar gratis ( utan egen energikostnad) när de torkar på ett snöre är lite lättlurade. Se #107.

För övrigt se #242, som förklarar hur det fungerar på ett pedagogiskt sätt!
Ingen har vad jag sett påstått att det skulle vara billigare att torka i torktumlaren. De orden har jag inte heller lagt i din mun. Dina resonemang köper jag, men ditt första påstående styrks inte av resonemanget.

Inlägg 107
12abc skrev:
Jag tycker folk som undviker att torka kläderna i torktummlaren eller i torkskåp, anser att de spar energi genom att låta kläderna torka på ett snöre i badrummet, är lite väl lättlurade!
Det du skriver här kan inte jag tolka på annat sätt än att du förnekar att man sparar energi genom att torka på streck i stället för i torktumlare. Att det blir billigare att torka på streck innebär inte att det alltid är gratis. Likväl sparar man energi.

Erik
 
Oavsett hur vad ni säger så säger jag att man världen tjänar mest energi på att torka på tvättlina, en tvättlina har inte använt många kwh för att bli tillverkad och fraktad till sin slutkund, medans en torktumlares delar har fraktats runt hela världen och krävt måååånga kwh under sin tillverkning, fraktning och till slut återvinning.

Men visst, skulle man byta tvättlinan varje gång man använder den och torktumlaren håller i ett par hundra år....
 
Det börjar kännas fånigt att slösa energi på den här tråden :rolleyes:
 
thomasx skrev:
Det börjar kännas fånigt att slösa energi på den här tråden :rolleyes:
Håller med, i alla fall på torktvättningsdelen :)
 
Visst har du rätt Thomasx. Nu skall jag lämna tråden en stund och laga till en espresso utan att fundera på om det sparar energi jämfört med att använda perkulatorn.

Erik
 
Håller med tortumlare drar med säkerhet mer energi än tvättlina. Men värmepumps dito drar nog betydligt mindre än en vanlig kondenstumlare.
Fåniga sätt att spara energi, här är ett fånigt sätt att göra av med energi. Jag hade ett elektriskt höj-och-sänkbart skrivbord. Jag mätte "standby"-effekten på den 14 W !!! En stor trafo som var ansluten till nätet hela tiden. 140:-/år utan att göra någon nytta.
Jag tog bort klckradion ett tag för att den drar 4 W. Har satt tbx den dock.
 
Värmeljus blir faktiskt billigare att värma upp ett hus med än att använda elvärme om man inte har satt elpriset och fått ett väldigt bra pris!! Dessutom är värmeljus en ordentlig mysfaktor höjare. nackdelen är att de inte är så miljövänliga.
 
Värmeljus blir faktiskt billigare att värma upp ett hus med än att använda elvärme om man inte har satt elpriset och fått ett väldigt bra pris!!
Det där får du gärna utveckla. Så vitt jag vet avger ett värmeljus cirka 100W, och det billigaste man kan få dem för är nog 50 öre. De behöver då brinna i 5h för att komma ner i 1kr/kWh vilket är en hyffsad uppskattning av elpris, men känns för långt för värmeljus. Vad använder du för siffror?
 
bjomape skrev:
Det där får du gärna utveckla. Så vitt jag vet avger ett värmeljus cirka 100W, och det billigaste man kan få dem för är nog 50 öre. De behöver då brinna i 5h för att komma ner i 1kr/kWh vilket är en hyffsad uppskattning av elpris, men känns för långt för värmeljus. Vad använder du för siffror?

Ska man värma huset med värmeljus får man nog storköpsrabatt och ett helt annat pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.