eviljava skrev:
Det är nog bara en tidsfråga innan försäkringsbolagen kommer att kräva tätskikt och golvbrunn även i kök. :D
Du vet inte hur rätt du har :)

Pågår arbete med att förändra tankesättet men hitills är det så enkelt att skadeutredningarna inte visar lika omfattande skador. Alltså är utbetalningarna inte tillräckliga för att få igenom förändring. Men det är på väg. På samma sätt som heltätade underlägg under diskhon lär bli lika standard som skydd under diskmaskin o kyl/frys
 
I mitt nästa bygge, blir det tätskikt i kök. Samt en "balja"kopplat till avloppet i diskhonskåpet.

Dock ingen golvbrunn.
 
kamilenski skrev:
I mitt nästa bygge, blir det tätskikt i kök. Samt en "balja"kopplat till avloppet i diskhonskåpet.
Hur har du tänkt dig att fixa avloppsstanken? Ska du ha ett vattenlås emellan? Ska baljan vara löstagbar? Om inte, hur skall du göra ren den?
 
Fram till dess kommer man att tillverka lämpliga baljor. Hoppas jag.
Annars lär det bli en svetsat plastmatta. Uppvikt ca 100mm. Fall bak och anslutning med 30 mm rör mot avloppet.
Vattenlås får man fixa på nåt sätt. Ingen vill ha stank i köket!

Nackdel med brunn i köket är att den måste användas. Annars torkar den och lukter sprids.
 
kamilenski skrev:
Nackdel med brunn i köket är att den måste användas. Annars torkar den och lukter sprids.
Men din lösning blir ju i praktiken en brunn.
 
I.s.f. brunn i ett skåp.
 
En rejält stor diskbänk har redan nämnts flera gånger här men det är två saker som jag tycker är suveränt i vårt nya kök och som ingen nämnt.

1. Propp i diskhon och silbricka i slasken. Inga korgventiler. Usch för korgventiler!
2. En extra mindre ho på andra sidan av köket så att två kan slaska/skala/hälla ut samtidigt utan att vara ivägen för varandra.
 
Hoppas bilderna kommer med nu.

Såhär har vi skissat upp vårt kök. (Lite rått i PPT bara.) Fönstret över diskbänken är ett långsmalt liggande fönster c.a 40 cm över diskbänkens höjd. Söder är nedåt på bilden. Glaspartiet till höger är fyrdelat glasskjutdörrparti från Velfac.

Golvbrunn blir det inte - lite för extremt även om man har fullt med smågrisar i barnstolar. Diskmaskinerna fick placering i vanlig bänkhöjd. Kompromiss. Hade gärna haft dem i högre skåp så de hade kunnat komma upp 30-40 cm.

Feedback, tankar och tips mottages tacksamt.

// JV
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Entreplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En plastmatta kommer aldrig någonsin läggas hemma hos mig, dels tycker jag det är fult och billigt, och så blir den äcklig med tiden.
Klinker är mitt givna golv i köket, snudd på outslitligt, lättstädat och snyggt.

Bänkskivan utgör en stor del av intrycket på ett kök så om man ska snåla, gör det inte på bänkskivan!
Jag är inget fan av laminat eftersom det inte åldras med charm, och förr eller senare börjar det svälla i skarvar och kanter runt diskhon.
Jag skulle välja trä alla dagar om året före laminat! Förstår inte varför alla säger att det kräver så mkt skötsel?! Lite olja och sandpapper ngn gång om året har räckt för att träskivor jag har haft. Och mkt dyrare? Nej!

Rostfritt är annars min favorit, sååå praktiskt! och med tiden får det en patina, gillar man inte det är det bara att ge skivan en omgång med autosol.
 
När jag var hemma hos mina föräldrar fr någon helg sedan slog det mig att bänkskivan i deras kök nu är 40 år gammal, och ser fortfarande så gott som ny ut. Det är en blank klarlackad träskiva, jag skulle tro till och med faner fast det tänkte jag inte på att kolla. Jag måste fråga min far vad det är för skiva, och hur den hållt sig så fin i alla år, för det är en skiva som används varje dag.
 
Pappa har också en teakskiva som är från 1972 och ser hur fräsch ut som helst. Förmodligen är det fanér det också och det har nog fått en omgång olja ibland men inte ofta, inte.
 
Tysta vitvaror. Framförallt kyl, även om det är svårt. Letade fram den tystaste i normal prisklass (miele k/f) men den låter en del ändå. Funderar på att bygga ett skåp till den av polysterabsorbent. Ingen lucka, men tre sidor absorbent för att suga in ljudet, som mestadels kommer bakifrån.
 
kinglolle skrev:
Du vet inte hur rätt du har :)

Pågår arbete med att förändra tankesättet men hitills är det så enkelt att skadeutredningarna inte visar lika omfattande skador. Alltså är utbetalningarna inte tillräckliga för att få igenom förändring. Men det är på väg. På samma sätt som heltätade underlägg under diskhon lär bli lika standard som skydd under diskmaskin o kyl/frys
Och i nästa skede kommer det krävas vattentäta dörrar till badrummet, och eftersom många kök idag är integrerade med vardags/allrum så måste man ha tätskikt i hela vardagsrummet!d^_^b

Sen är det väl lika bra att dra alla rörinstallationer utanpå huset som i England utifall dem skulle läcka. Vattenburen golvvärme kommer förbjudas. hahaha:D
 
JA - vattenburen värme valde jag borde för den risken. Sanning! men då är ju också möjligheten den att jag ska kunna bo utomlands 6 månader om året med den riskminimeringen. Prislappen avgjorde också så klart.

Vad jag vet som läst rätt så mycket om badrumssäkerhet som amatör är att golvbrunnen är största skaderisken men den har ju också det tuffaste jobbet i badrummet kanske man ska säga. Därmed så förordnas att helst låta rördragning med golvbrunn ske vägg i vägg till badrum i stället för att finnas i kök. Så BigGitts tanke har även jag haft med säkerhetslåda i botten vid eventuellt läckage till både diskmaskin som kyl/frys och vask hur det nu skulle vara möjligt.

Det tog stopp i grovkökets golvbrunn en gång vilket inte var så roligt med egen brunn. Jag var hemskt glad att vi hade en våtrumsmatta med 5-10 cm höga kanter som stoppade katastrofen om än det märktes först när det rann ut till hallen.

Röret till tvättmaskinen var trasigt och installerad i sommarstugans kök gör sig också påmind där hyresgästerna åkte iväg trots att maskinen inte ens varit inkopplad i åratal utan befunnit sig i garaget. Översvämningen till matkällaren var en smärre katastrof men det kanske trots allt var bäst än att det runnit ut i hela huset då det inte fanns några höga kanter som tog hand om vattenmängderna. Behöver kanske inte nämna att jag verkligen vill ha badrum/grovkök med försänkt nivå mot resten av huset om än gällande de 2,5 cm som endast är tillåtet enligt handikappreglementet. Hela köksväggen hade gärna fått vara det också om det underlättat en katastrof.

Avseende kökskvarn - det är lätt att förstå mannen i vattenverkets argument då den här metoden gör att avloppsvattnet som ni lämnar till kommunen är än mer näringsrik än tidigare med än större risk för att övergöda sjöar och vattendrag vid stora skyfall när det verkligen är svårt för avloppsverken att ta hand om allt vatten. Vi svenskar är full upptagna med att se allt ur ett energiperspektiv när vi faktiskt har mer nederbörd än andra länder och så mycket svårare att uppnå den sortens avloppshantering som då krävs. Fosfornivåerna bör vara betydligt högre! Så ni som månar om miljön gör att vi får bördiga jordar igen då det finns inget som är bättre för bra mylla än ert eget matavfall.
 
Avseende köksritningen #128 så hade jag då självklart lagt köket vägg i vägg med badrummet och matplatsen hade varit i antingen allrummet men troligast den mysiga platsen där nu köket är placerat.

För mig är vardagsrummet den heliga och mysiga platsen i ett hus och den hade jag i och för sig gärna haft där hela köksdelen är i dag personligen då jag älskar att snarare inreda med soffor och fotöljer framför maskiner och standardskåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.