Vi köpte en bostadsrätt för 6 år sedan med ett renoverat badrum. Badrummet ser jätte fint ut på ytan men nu har det kommit fram att när man renoverar ett badrum så finns det vissa normer som ska följas. I det här fallet något som är kritiskt för ett nytt badrum är att när man renoverar så ska det finnas en typgodkänd golvbrunn (om det är renoverat efter 1990).

Detta innebär att vårt badrum är värdelöst i princip och ska man göra golvbrunnen så bryter man tätskiktet och då måste man riva allt och göra om kalka om hela badrummet.

Vi blev inte informerade om detta när vi köpte lägenheten. Hur ska vi göra nu? Kan man anmäla förra ägaren för detta? Hur går det till i så fall?

Tackar för era synpunkter
 
Anmäla kan ni nog inte om ni inte har papper på att säljaren gjort en utfästelse om att badrummet är renoverat enligt branchreglerna. Man bör kunna se ifall brunnen är bytad och då ingår det i undersökningsplikten från köparen.
Hade ni en besiktningsman så borde han ha kontrollerat och upplyst er om problemet (vilket jag dock gissar att ni inte hade för er lägenhet?)

På vilket sätt menar du att badrummet är värdelöst bara för att det är en gammal brunn? Om brunnen funkar och är tät så kanske det kvittar om den blev bytad sålänge ni inte har skall sälja för då kommer det nog att prutas...
 
Riktigt så enkelt är det inte. Hur gammal är golvbrunnen nu och är den gjord av plast eller gjutjärn?

Beroende på om ni har betongbjälklag eller träbjälklag så är det olika regler hur man skall byta golvbrunn.

t.ex
"Klinker på betongbjälklag med plast-
matta som tätskikt och golvbrunn,
före 1990, med ställbar klämring

Golvbrunnen kan behållas. Plastmattan kontakt-
limmas. Plastmattan och klämringen försluts med
Aqua Tät eller motsvarande."

Se t.ex http://www.segelflygaren.net/golvbrunn.pdf , jag kan maila en identisk från GVK om du vill.
 
Som sagt till att börja med så är det inte aldeles säkert att det är fel.

Vid köp av bostadsrätt så gäller inte lagen om dolda fel. Det gäller bara fastigheter. Istället gäller köplagen med ungefär samma rättigheter som om du köpt en begagnad cykel.

Den har liknande formuleringar om fel i varan som köparen inte har anldening att förvänta sig. Men prcis som för fastigheter så kan man inte får ersättning för fel som man borde upptäckt vid en nogrann undersökning av "varan".

Detta är troligen ett fel (om det är fel?) som ni borde upptäckt innan köpet. Heltr säker kan man inte vara.

I fastigheter så gäller dolda fel under 10 år, i köplagen tror jag att tiden är begränsad till 2 år, men jag kan ha fel.
 
O
Ett fel, om det skall kunna reklameras, måste på något sätt varit dolt, i det här fallet är det inte dolt, det är inga svårigheter att se golvbrunnen. Och ja, det är din skyldighet att antingen veta själv, eller ta reda på fakta.
Och som sagt tidigare, när man köper en bostadsrätt så är det helt andra spelregler som gäller.
Ett enkelt tips är, skippa alla tankar på att hitta en skyldig, det kommer inte att gå att hänga någon.
 
Thomas Lundquist
En del föreningar vägrar att låta byta ut brunnen vid renovering. Kolla med föreningen om dom har något sådant krav. Å andra sidan borde säljaren överlåtit dom dokumenten till dig vid köpet.
 
Tack för alla era svar. Jätte snällt.

Badrummet är renoverat 2006 precis innan vi köpte den.

- Det är definitivt fel på brunnen. Fackmannen som var expert på området och besiktigade vårt badrum berättade, om man har renoverat ett badrum efter 1990 så ska brunnen byts ut mot en godkänd typbrunn. Det har inte gjorts i vårt badrum och då är det ett grovt fel om man renoverar ett badrum efter 1990.

- Enligt bostadsträttslagen så ska bostadsinnehavaren informerar styrelsen om man ska renovera t ex ett badrum.

- Jag har prata med styrelsen och de sa att de har definitivt inte blivit informerade om renoveringen och förra ägaren borde informerat dem. Om de hade blivit informerade så hade de besiktigat nya badrummet samt kontrollerat fakturan att det är genomförd av en godkänt företag.... föreningens rutiner...

Naturligtvis har vi betalt mycket mer för lägenheten p g a till synes ett jätte fint badrum. Fråga är om vi ska driva frågan vidare... Jag vet inte om det är värt mödan... men samtidigt vet jag att vi har betalt ganska mycket mer för denna lägenhet eftersom den har ett renoverat badrum (som visade sig vara värdelöst)

Om vi nu ska sälja lägenheten så betyder det att hela badrummet ska renoveras och då pratar vi om 100 000 kr och uppåt :S. alternativt vi få informera nya ägarna och sälja lägenheten mycket billigare p g a badrummet.
 
Det är nog risk för att ni får sätta upp det hela på erfarenhetskontot. Sin egen undersökningsplikt kommer man inte undan, och det är som nämnts ganska lätt att titta i golvbrunnen och konstatera att den inte precis är från 2006.
 
emailkia skrev:
Tack för alla era svar. Jätte snällt.

Badrummet är renoverat 2006 precis innan vi köpte den.

- Det är definitivt fel på brunnen. Fackmannen som var expert på området och besiktigade vårt badrum berättade, om man har renoverat ett badrum efter 1990 så ska brunnen byts ut mot en godkänd typbrunn. Det har inte gjorts i vårt badrum och då är det ett grovt fel om man renoverar ett badrum efter 1990.
[...].
Det där motsäger vad GVK:s regler säger. Som sagt, vad har du för bjälklag, är golvbrunnen i plast eller i gjutjärn?

En bekant till mig hade en liknande situation, en fackman inspekterade och hävdade att allt måste göras om pga. att golvbrunnen inte var fårn efter 1990. Fram med dokumentet från GVK och sen blev han tyst.
 
Golvbrunnen är definitivt inte plast. Det måste vara gjutjärn. Jag är så dåligt på det här men jag är rätt säker på att det måste vara gjutjärn. Om det inte är plast kan det vara någonting annat än gjutjärn? Jag ska ta bilder ikväll och lägga ut här.
 
Men vad är det för utförande i övrigt, är det klinkers eller plastmatta på golvet?
 
emailkia skrev:
Tack för alla era svar. Jätte snällt.

Badrummet är renoverat 2006 precis innan vi köpte den.

- Det är definitivt fel på brunnen. Fackmannen som var expert på området och besiktigade vårt badrum berättade, om man har renoverat ett badrum efter 1990 så ska brunnen byts ut mot en godkänd typbrunn. Det har inte gjorts i vårt badrum och då är det ett grovt fel om man renoverar ett badrum efter 1990.

- Enligt bostadsträttslagen så ska bostadsinnehavaren informerar styrelsen om man ska renovera t ex ett badrum.

- Jag har prata med styrelsen och de sa att de har definitivt inte blivit informerade om renoveringen och förra ägaren borde informerat dem. Om de hade blivit informerade så hade de besiktigat nya badrummet samt kontrollerat fakturan att det är genomförd av en godkänt företag.... föreningens rutiner...

Naturligtvis har vi betalt mycket mer för lägenheten p g a till synes ett jätte fint badrum. Fråga är om vi ska driva frågan vidare... Jag vet inte om det är värt mödan... men samtidigt vet jag att vi har betalt ganska mycket mer för denna lägenhet eftersom den har ett renoverat badrum (som visade sig vara värdelöst)

Om vi nu ska sälja lägenheten så betyder det att hela badrummet ska renoveras och då pratar vi om 100 000 kr och uppåt :S. alternativt vi få informera nya ägarna och sälja lägenheten mycket billigare p g a badrummet.
Nja läser man bostadsrättslagen står det

"7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten."

Att byta ytskiktet är inte en väsentlig förändring då man som Innehavare normalt har underhållsansvar för tätskikt och utåt.
Att byta golvbrunnen kan mer ses som ett ingrepp som kräver tillstånd.
Gränsdragningen är runt vad som innehavaren underhåller och föreningen underhåller.
Och så länge man som innehavare håller sig inom sitt underhållsansvar och inte försummar sitt underhåll så har inte styrelsen någon laglig rätt att gå in i lägenheten för att besiktiga jobbet.
 
emailkia skrev:
Fråga är om vi ska driva frågan vidare... Jag vet inte om det är värt mödan... men samtidigt vet jag att vi har betalt ganska mycket mer för denna lägenhet eftersom den har ett renoverat badrum (som visade sig vara värdelöst)
Jag kan inte tycka annat än att du överdriver lite när du kallar badrummet för värdelöst. Har du några som helst tecken på vattenskador? Funkar inte badrummet för er? Håller det inte den standard, funktionellt och estetiskt, som ni förväntade er? Visst, badrummet kanske inte till punkt och pricka följer alla regler, men så är det nog med många badrum...

Jag tror inte att du har någon "fråga" att driva vidare utan om jag vore du skulle jag "sitta still i båten" och njuta av ert badrum. Det har ju trots allt fungerat bra i sex år om jag förstår rätt. Det kan nog fungera bra i sex, eller sexton, år till. Ta problemen när de kommer, om de kommer. Jag skulle skulle tro att det är stor chans att de inte kommer.
 
Beronde på vilket tätskikt som använts kan man göra ingrepp lokalt och bara byta golvbrunnen och sen lägga nytt tätskit och ändå få fullgott skydd och enligt branchregler.
 
Redigerat:
Nej, det är ju inte värdelöst så länge det fyller funktion, inte har vattenskador och ser renoverat ut. Det ni missade, om ni betalade för att få ett nyrenoverat badrum, var att fråga efter dokumentation på hur det renoverats och att det uppfyllde dåvarande branschregler.
Om ni skall sälja kan det ju dock ställa till med problem. Vi hävde ett lägenhetsköp, då det till sist visade sig att de "nyrenoverade" badrummen inte uppfyllde branschregler, saknade dokumentation, samt att det gjorts förändringar som styrelsen inte kände till och verkligen inte uppskattade.
Lägenheten vi köpte istället har inte nyrenoverade badrum, men de är i hyfsat skick och ser någorlunda moderna ut. Vi kommer inte att renovera dem förrän det antingen behövs (skada) eller vi har så mycket pengar att vi känner för det.
Värdet på dem? Jag skulle vilja säga någonstans mittemellan. Det är inte plastmatta från 70-talet, och det är inte nyrenoverat med full dokumentation. Så länge man inte kan påvisa fukt eller skador borde ni inte ha något problem såvida ni inte kommer med några utfästelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.