Hej.

Är helt ny här. Vi har bokat en tomt och träffat fyra olika husföretag. Två är vi fortfarande intresserade av; JB-Villan och Vårgårdahus.

Frågan är hur vi ska välja? Alla ni som har erfarenhet av att bygga hus, kanske med ovanstående till och med, hur gör man?

Priserna vi fått är ungefär lika, de verkar bygga likvärdigt, Vedum Kök och Bad hos båda m.m.

Vi vill dessutom ha ner priset lite, kanske oinredd övervåning/måla, tapetsera själva?

Tacksam för alla tips jag kan få!

/Linda
 
Välkommen!

Vad vill ni uppnå med ert boende? Har ni nån budget?
 
gå efter ryggradskänslan,då får ni det ni vill oha om dom är så lika
 
Ta ALLTID personliga referenser på sådana som byggt med dem tidigare!!!!
En bra säljare kan sälja in ett skithus och en d¨ålig säljare kan missa att slja ett kanonhus.
Oftast handlar det om hur mån man är om detaljerna i utförandet som avgör om det blir ett bra hus med en nöjd kund.
 
andersmc: Tack! Vad vi vill uppnå? Vi är två personer idag, men kommer förhoppningsvis att bli fem så småningom. Det blir alltså ett ganska stort hus. Vi har ett maxpris på 3,2 milj och det är ungefär det priset vi fått hos båda. Vad jag har förstått på alla är att man ska ha lite marginal, för att det kan springa iväg och det har vi ju knappt i så fall.

volvo: Tack för tipset. Den ena är säljare ut i fingerspetsarna kändes det som, men verkar ändå ha bra hus. Den andra var mer "vill ni bygga hus med oss så hör av er, inget tvång".. ungefär så.

nybyggd: Tack, ska fundera på det.
 
En fråga till, om ni orkar.. Vedum Kök är ju standard, men har hittat ett kök på Ikea som jag verkligen tycker om och mig spelar det ingen större roll vad företaget heter.. och här finns ju pengar att spara.. Tänker jag fel här? Är det vi som förlorar på att byta köksleverantör?
 
S
Vi har också bokat tomt och funderar på att bygga med JB-villan. Tänkte kolla med dig om ni tittar på kataloghus från Vårgårdahus eller om de bygger på "egna" ritningar?

/Sverre
 
Om du ska byta köksleverantör till någon annan än den husföretaget erbjuder måste du kolla att du får fullt avdrag från husföretaget. Kolla med Vedum vad det kök som er husleverantör erbjuder är värt. Husföretaget tjänar en hel del pengar i form av provisioner från de leverantörer som de har kontrakt med. De är med andra ord återförsäljare.

För egen del kommer vi att ha kök från Vedum men vi var inne på att göra som du. I förhandlingen med husföretaget slutade det med att vi fick upp köksbudgeten istället. Jag tror att det verkligen lönar sig att vara tuff i förhandlingarna. Det är köparnas marknad just nu.

Sjä
 
stirra er inte helt blinda på enbart insidan - kolla också hur det är med byggtekniken....
exempelvis isolering i väggar, dubbelgips eller osb + gips, osv osv... gör mycket för känslan senare. Värmesystem...

och precis som sades tidigare i tråden. Det är "enkelt" att sälja in ett hus - det är bygglaget som bygger och där är det viktigt att få rätt bygglag. Referenser. Försök också luska fram någon som byggt med samma bolag som ni tittar på där det har gått åt helvete (alt. mindre lyckat). Hur skötte företaget det?

Ett tips: avslöja inte alla dina tankar här eftersom jag tror att en hel del av byggeliten också är här och luskar...

/Thomas
 
Tack så jätte mycket! Mycket bra hjälp, när allt är som värst =)

SverreK: Vi hade med oss en del bilder och så förklarade vi hur vi har tänkt oss. Därefter ritade vi upp alltihop, diskuerade fram och tillbaka och planlösningen växte fram.
 
Just JB- villan önskar jag att det fanns mer att läsa om, verkar inte finnas. Men jag ska prata med företaget igen, om referenser.
 
S
Vår planlösning är ett en-plans vinkelhus som är ganska speciellt beroende på att vår tomt med baksidan mot nordväst. Det finns inte ett enda kataloghus som stämmer, så vi letar efter större husfirmor som kan bygga mot vår skiss. Då jag har bekanta som byggt med JB och haft bra erfarenheter samt har uppfattat att de bygger mot vår skiss så lutar det åt dem, men vi har inte fått offert ännu.

Avseende köket. Det kanske går att spara pengar på att byta det, men köket är nog det rum jag vill spara minst på då det åtminstone för vår familj är det absolut viktigaste rummet... Inte för att jag skulle välja något extremt exklusivt, men jag kommer i alla fall se till att det är god kvalitet i stommar, luckor och bänkskiva.
 
Kontrollera företagens ekonomiska status, i dessa tider finns det en hel del "större" företag som kursat och börjat varsla. Annars kan det bli jobbigt framöver.
 
Man skall nog gå mycket på magkänsla och kontrollera vad dom gjort innan.
Ref är noga samt att dom verkar kunna det som dom gör.

Kanske ett vite om det blir förseningar av bygget.

fler frågor kontakt mig så hjälper jag er gärna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.