Spara skiten från sommaren och elda med den i kaminen på vintern.
 
Jag spar på internet ibland. Jag sitter uppkopplad via avloppsnätet. Ofta med kabel....
 
raveper skrev:
Spara skiten från sommaren och elda med den i kaminen på vintern.
Naturligtvis bör man ta tillvara på fekalierna i plastpåsar och placera ut i huset. Eftersom de initialt är kroppstempererade (vanligtvis runt 37 grader) bör denna energi komma huset tillgodo. När fekalierna sedan nått rumstemperatur (ca. 20 grader) kan man med gott samvete mellanförvara dem i något förråd (eller oanvänt rum) för vidare behandling vintertid.

För att det skall vara torrt och fint vid eldning bör man dock ta bort plastpåsen innan de når mellanförvaringen. Å andra sidan uppstår här samma diskussion som tidigare gällande energiåtgång vid avdunstning av vätska...

Torkning utomhus kanske kan vara ett alternativ? I carporten möjligtvis?
 
  • Gilla
BVP
  • Laddar…
eviljava skrev:
Torkning utomhus kanske kan vara ett alternativ? I carporten möjligtvis?
Kan man inte ta tillvara spillvärmen från bilens avgassystem för torkningen? Fast risken finns att man blir beskylld för att ha en skitbil.
 
Kul tråd.
Lite svårt att vara säker på om folk är ironiska, eller om de menar vad de säger, men jag antar att nedanstående talare menar allvar:

raveper skrev:
Fast man skulle ju kunna spara rätt mycket om man ex vis även lät pasta eller potatisvattnet så framme och svalna innan man hälde ut det.
Cica skrev:
Själv brukar jag på vintern låta badvattnet stå kvar tills det blir rumstempererat innan jag tömmer ut det. Dessutom har jag medvetet valt kolfilterfläkt i köket istället för att suga ut värmen. Men så är jag ju smålänning också...
Då skulle du få mer vattenånga innomhus, som dels leder till mögel i väggarna, dels leder till att det blir kallare innomhus (eftersom fuktig luft behöver mer energi för att värmas upp) så att elementen behöver köra mer. Svårt att räkna ut om det blir en nettovinst eller nettoförlust, men eventuell vinst blir åtminstonde mycket mindre än man tror.

Hene skrev:
Min förre granne luskade länge på något sätt att utnyttja varmvattnet i rören mellan varmvattenberedaren och kranen innan det kallnade. Jag vet inte om han kom på något sätt.
Som till exempel att förlägga rören innanför isoleringen i huset? Har dessutom den goda bieffekten att man slipper frusna rör vintertid :) Denna är samma som att öppna ugnsluckan.

Darth Peter skrev:
Jag vet ett hus i trakten där dom drog avloppet under garageinfarten. Detta för att slippa skotta.
Om det funkar låter jag vara osagt. Men klart en lockande tanke att slippa skotta. :)
Vårt avlopp går under garageuppfarten och jag har då aldrig sett någon skillnad på snödjup där det går :(

12abc skrev:
Min torktumlare har en inbyggd värmepump ( Bosch WTW86581SN ) och värmer inte upp omgivningen överhuvudtaget!
..
Tror du får läsa på lite i fysik.
Går den på ström? Om vi förutsätter att den går på elenergi, så skulle jag gärna vilja att du förklarar för mig var den tillförda effekten blir av, om den inte just värmer upp omgivningen.
Man skall inte kasta sten om man .. ?

Hene skrev:
Är det så förbannat dyrt/svårt att utveckla ett KERS-system för "civila" bilar? (KERS= Kinetic Energy Recovery System, återvinner bromsenergin i formel 1 bilar).
....
Systemet för vanliga bilar behöver ju inte bygga på någon komplicerad batteriuppladdning (som i formel 1-bilar). Skulle det inte gå att använda någon form av mekaniskt fjädersystem där energin lagras i en fjäder
.....
KERS systemet i formel-1 laddar inga batterier, de lagrar i stället energin i ett svänghjul, dvs en sorts fjäder. I normala hybrid- och elbilar, som du och jag kan köpa hos bilhandlaren, däremot laddar man batterier när man bromsar.

lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det förstås om man tar livet av sig så *tillför* ju ens efterlämnade krops nedbrytning energi till omgivningen, snarare än att behöva energi från omgivningen, så det är ju i någon mening det ultimata energisparandet... ;)
De flesta svenskar kremeras :(

lordi skrev:
En rätt korkad grej är att montera snål-perlatorer i badkarsblandare för att spara vatten (vet ett större fastighetsbolag som envisas med det). Mängden vatten i badkaret är ju densamma, förutom att det tar längre tid att fylla.
Och eftersom det tar längre tid att fylla, så svalnar det något medan du fyller, vilket dessutom ökar luftfuktigheten, vilket ökar den framtida uppvärmningskostnaden.

Dessutom; eftersom vattnet kommer ur blandaren i mindre droppar, så svalnar det mer på sin väg ner i badkaret än vad det skulle ha gjort annars, vilket ökar storleken på ovanstående problem :(

vojma skrev:
En bekant till mig har svetsat fast en hållare på snöskoterns grenrör som passar en burk Bullens pilsnerkorv. Efter 15 km är korven klar att ätas.

/Vojma
I lumpen värmde vi konservburkarna på 27-litersmotorblocket på stridsvagnarna :)
Plötsligt "blev det krig" och en kille glömde sin burk på motorn. Efter ett tag blev det för varmt, burken exploderade, maten började brinna/förkolna, skumsläckningssystemet gick i gång => han fick skrubba hela motorn ren från fastbränd mat och fastbränt skum.
:wow:

Inget lätt liv vi lever..
 
Thornhill. Du borde nog tänka lite längre när det gäller den fuktiga luften. Jag är enig med dig om att man inte skall ha för fuktigt inomhus, men uppvärmningsargumentet köper jag inte. Det går åt mer energi för att värma upp fuktig luft, men inte att varmhålla den. Mängden energi som går åt till att varmhålla huset är oberoende av vilken gas som fyller det.

Erik
 
Avemo skrev:
Thornhill. Du borde nog tänka lite längre när det gäller den fuktiga luften. Jag är enig med dig om att man inte skall ha för fuktigt inomhus, men uppvärmningsargumentet köper jag inte. Det går åt mer energi för att värma upp fuktig luft, men inte att varmhålla den. Mängden energi som går åt till att varmhålla huset är oberoende av vilken gas som fyller det.

Erik
Hej Erik.

Nja... är du säker på det *kliar sig i huvudet*
Att huset behöver energi för att hålla sig varmt över huvud taget beror ju på att det läcker ut värme.

Isolering läcker en viss energimängd för varje ytenhet, under en viss tidsrymd, vid en viss temperaturskillnad. Så, temperaturen kommer att sjunka långsammare innomhus, om luften är fuktig.
Men
Detta förutsätter att huset är fullständigt tätt. Om du öppnar dörren kommer en del (fuktig) luft att blåsa ut. Den kommer att ersättas av luft utifrån.

Luften utifrån är lika fuktig, oavsett vad jag har för luftfuktighet innomhus.

Du har alltså rätt.

/ Fredrik
 
Det var väl 2009 några team använde svänghjul i KERS? Nu vill jag minnas att det är "kondensatorer".
 
Jag skrev tidigare:
Min förre granne luskade länge på något sätt att utnyttja varmvattnet i rören mellan varmvattenberedaren och kranen innan det kallnade.

Tornhill 2 skrev:
Som till exempel att förlägga rören innanför isoleringen i huset? Har dessutom den goda bieffekten att man slipper frusna rör vintertid :) Denna är samma som att öppna ugnsluckan.
Jag tror att min granne menade att han ville hitta ett sätt att slippa spola fram nytt varmvatten från vvb till kranen nästa gång han skulle ha varmvatten. Det störde honom att vattnet bara låg i rören och kallnade (även om det då hjälpte till att värma huset) när han stängde av efter att ha tvättat händerna. En grej han var inne på var att ha någon sorts fjärrstyrd kran nära vvb så att han kunde tömma rören, men han kunde inte riktigt lösa det där med trycket...

Tornhill 2 skrev:
KERS systemet i formel-1 laddar inga batterier, de lagrar i stället energin i ett svänghjul, dvs en sorts fjäder. I normala hybrid- och elbilar, som du och jag kan köpa hos bilhandlaren, däremot laddar man batterier när man bromsar.
Saxat från den officiella F1-sidan (formula1.com):
Electrical systems use a motor-generator incorporated in the car’s transmission which converts mechanical energy into electrical energy and vice versa. Once the energy has been harnessed, it is stored in a battery and released when required.

Men mycket riktigt finns också mekaniska och även hydrauliska lösningar. Angående övriga svar på detta om att det finns i vissa bilar så används det oftast för att ladda bildens batteri och det är väl bra på alla möjliga sätt, men jag är ute efter en accelerationseffekt, så att man snabbt kan komma iväg från ett trafikljus utan att dra en massa extra soppa. Det är möjligt att den sammanlagda effekten på bensinförbrukningen är densamma, men annars hade det ju inte varit fånigt...
 
Tornhill 2 skrev ( bla)

"12abc skrev:
Min torktumlare har en inbyggd värmepump ( Bosch WTW86581SN ) och värmer inte upp omgivningen överhuvudtaget!
..
Tror du får läsa på lite i fysik.

Går den på ström? Om vi förutsätter att den går på elenergi, så skulle jag gärna vilja att du förklarar för mig var den tillförda effekten blir av, om den inte just värmer upp omgivningen.
Man skall inte kasta sten om man .. ?
"

Ja den går på ström, vindkraft i detta fall.

Den tillförda effekten används för att dunsta ut vattnet ur den från början blöta tvätten. ( typiskt användningsområde för torktumlare).

Värmepumpen återvinner energin i den fuktiga luften som kommer från vattnet i tvätten, detta görs i en vanlig kondenstummlare med hjälp av omgivningsluften, som då blir värmd. Den återvunna energin minskar den totala förbrukningen av EL ( inte energi ).

Jag har ägt torktummlare sedan början på 70-talet ( 40 år hua! ) och anser mig ha bra erfarenhet hur de värmer, och förbrukar el.



Läs mera här tex: http://www.klimatsmart.se/?page=news&id=7439

Stenen får du behålla i ditt eget glasskåp!
 
En sak jag inte förstår är varför inte trummorna i tvättmaskiner och torktumlare är isolerade.. det har dom i alla fall aldrig varit på de maskiner jag skruvat isär.
 
G
Det är nog denna formulering som ifrågasätts "värmer inte upp omgivningen överhuvudtaget". De nya tumlarna är ju helt klart energisnålare, i artikeln det länkades till står det halverad förbrukning. Den förbrukar trots det energi i form av el, och den elenergin blir till värme.
 
Min gamla farmor var hemma hos en tant som kokade äggen i kaffekannan... Energieffektivt!
Både kaffe och ägg blir klart samtidigt, och äggen blir rena och fina =)
 
Har en kompis som bor i radhus, en 60-tals variant med dålig isolering och direkt el.

Han lade ner väldigt mycket energin (!) på att dra ner sin elkonsumtion.

Några regler som hans familj var tvungna att rätta sig efter vare bla:

Allt uppvärmt vatten som lämnar huset skall avsvalna till rumstemperatur ( låg..) dvs diskvatten, potatisvatten, duschvatten ( ja att bada, gud förbjude!)

Inte spola i toaletten annat är när det verkligen behövs, ja ni vet kallt vatten i cisternen kyler ju badrummet.

Givetvis släcka alla lampor, och sådant som drar ström när de inte används etc

Resultatet av dessa vedermöder var att hans el-räkning blev ganska låg.

MEN hans grannar, han bor i en mittenmodul i radhuslängan, klagade på att de fick en högre räkning, då han genom sin låga inomhustemperatur kylde deras gemensamma väggar.

Sant eller inte, han njöt av tanken att grannarna indirekt bidrog till hans uppvärming!
 
Gnor skrev:
Det är nog denna formulering som ifrågasätts "värmer inte upp omgivningen överhuvudtaget". De nya tumlarna är ju helt klart energisnålare, i artikeln det länkades till står det halverad förbrukning. Den förbrukar trots det energi i form av el, och den elenergin blir till värme.
Klart den förbrukar energi, men frågan här är ju hur mycket av denna som går åt till att torkar tvätten, respektive värma rummet. Jag tror ju inte att den återvinner med 100% effektivitet, men faktum kvarstår, jag kan inte känna av någon avgiven värme,

Det som är det märkliga är att det finns inget ställe där det blåser ut någon luft, varm eller kall.

Min tvättstuga är inte så stor, kanske 12kvm, men jag kan inte känna att den värmer rummet. Höljet på maskinen, dvs de ytor jag kan nå, är svala ( dvs rumstemp).

Är det några andra som har torktumlare med värmepump, så är jag nyfiken på deras observationer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.