Tänkte att jag skulle visa vad jag pysslar med i källaren. Vilket har tagit upp mycket tid ett tag. Man prioriterar det så mycket att man inte heller hinner skriva om det. Är lite hopp ibland hur arbetet har framskridit då man inte alla gånger kommit ihåg att ta kort.

Jag drog igång i slutet av april (20e). Det var en hel del saker som triggade igång jobbet. Den gamle pannan sjöng på sista versen och läckte vatten. Stammarna var inte helt fel att bytas, samt någongång ska det byggas lite dusch & bastu i källaren. Det gjorde att jag bestämde mig för att riva upp golvet och gräva.

Räknade ut att jag blir tvungen att gräva ner 500mm för att få rum för isolering, dräneringsgrus etc. för golvvärme. Samt att jag vill sänka golvet ca 100-150mm.
Och det jag åker på när jag gräver så djupt är att jag gräver mig in under grundmuren. För att inte hela huset ska kollapsa så måste jag undergjuta i sektioner. Har kört på 1m i taget.

Tidsplanen ja.. golvet i pannrummet måste vara klart och nya pannan på plats innan det blir riktigt kallt. Kamin har vi och elda i så vi klarar oss hyggligt. Så oktober ut bör ja ha på mig.

Kommer att lägga till bilder i tråden lite då och då med kommentarer.
IMG_0903.JPG
Den gamla pannan håller på att kopplas ur.

IMG_0905.JPG
Förpassad till utsidan.

IMG_0909.JPG
Gapande hålet efter pannan.

IMG_0902.JPG
Hängde upp en 100L beredare provisoriskt över sommaren så vi klarar varmvattnet.

IMG_0940.JPG
Rev ur det vatten som var draget inne i relaxrummet. Nya pannan bakom rören.

IMG_0949.JPG
Börjar att riva en innervägg där det planerade relaxrummet ska ligga.

IMG_0956.JPG
Dammigt och skitigt blir det.

IMG_0957.JPG
Högen växer. Allt skottas för hand.

IMG_0958.JPG
Väggen är nere och golvet attackeras.

IMG_0959.JPG
Köpte en betongblandare. Enklare än att låna och jag kommer ha stor användning av den.
 
IMG_0966.JPG
Cement inköpt. Köpte en hel pall.

IMG_0967.JPG
Räknade ut att jag är tvungen att gräva mig ner 500mm.

IMG_0972.JPG
Köpt grus för gjutning.

IMG_0973.JPG
Högen igen.

IMG_1535.JPG
Gräver i ett litet utrymme i pannrummet och där huvudstammen kommer ner. Här ser ni hur jag gjort gjutformen. Väldigt privisoriska men de funkar. Har gjutformarna snedställda för att kunna hälla i betong. Använder armeringsmatta. Sedan dagen efter så river jag formen och bilar bort det som sticker ut. Har provat att bila en vecka efter gjutet men det går knappt. Min betong håller en mycket högre kvalité än den som gjordes när de byggde huset.

IMG_1536.JPG
Bild inne i relaxrummet där jag kommit en bit.

IMG_1537.JPG
Första gjutningen som jag gjorde under muren ser ni längst ned till höger. Gjorde misstaget att inte bila bort det som stack ut direkt. Lyckades tillslut bila mig ner till under kommande golvnivå. Men jag fick slita :)

IMG_1539.JPG
Växande högen och gammalt avlopp.
 
IMG_1548.JPG
Betongblandning

IMG_1549.JPG
Har lyckats få bortforsling av material med skopa.

IMG_1555.JPG
Gammalt gjutjärn.

IMG_1622.JPG
Har börjat gräva där man kommer ner för trappan. Gräver på tre olika ställen för att det jag gjutit ska får brinna ordentligt innan man gräver nästa sektion.

IMG_1623.JPG
Relaxrummet i bakgrunden. På väg ut i pannrummet.

IMG_1625.JPG
Det lilla utrymmet i pannrummet börjat bli färdiggrävt och färdiggjutet.

IMG_1626.JPG
Solen skiner och högen har växt till sig igen efter hämtningen som gjordes.

IMG_1629.JPG
Relaxrummet får inhysa sågbordet så länge.

IMG_1634.JPG
Har köpt en såg för lättbetong för framtida byggnationer.

IMG_1651.JPG
Sista gjutningen i rummet nedanför trappen.
 
IMG_1652.JPG
Överblick

IMG_1655.JPG
Kort taget inifrån relaxrummet.

Kommer att mata in fler kort på fortsättingen.
 
Oj, ett riktigt ryggknäckarjobb. Ser ut som du kan få det riktigt fint därnere sen.
 
IMG_1674.JPG
Massor av massor
IMG_1675.JPG
IMG_1771.JPG
Fortsatt grävning i pannrummet.

IMG_1772.JPG
Stammar, armering & rör till gamla element.

IMG_1795.JPG
Lilla utrymmet i pannrummet igen.

IMG_1796.JPG
Armering

IMG_1797.JPG
Ifrån pannrummet in i relaxrummet.

IMG_1798.JPG
Detta måste bort mycket snart. Måste få hem grus så jag kan köra in.
 
Stefan N skrev:
Oj, ett riktigt ryggknäckarjobb. Ser ut som du kan få det riktigt fint därnere sen.
Helt klart bra träning :) . Tror nog att det kan bli riktigt bra när det blir klart. Målet är att ha golv därnere innan vintern och en panna som funkar.

Sista bilderna visar i princip hur det ser ut nu.
 
Citerar en jobbig jävel; -"Skott,skott". Ett mycket bra sätt att tillbringa en sån här sommar. Följer projektet
 
Just nu pågår som bäst planeringen av hur det ska se ut, så jag kan få iväg en avloppsrörsbeställning. Det enda jag inte riktigt har löst ser ni nedan.

IMG_1833.JPG

Utifrån avloppet vid vägen har de dragit ett vad jag tror ett 150mm betongrör, sedan i det så har de stuckit i ett 110mm gjutjärnsrör och gjutit fast. Det inkommande ligger 1000mm under det tidigare golvet.
Skulle vilja skjuta i ett 110mm plaströr så jag verkligen kommer på utsidan av huset om jag någongång behöver byta det på utsidan. Men ska jag gjuta fast det i betongröret som de gjort tidigare? Eller finns det bättre sätt?

Och ska jag börja mitt fall ifrån den punkten 1000mm under det tidigare golvet, eller kan jag gå upp lodrätt till en lämplig höjd och fortsätta därifrån? De olika sätten innefattar ju olika mängd grävning :wink:
 
Om du har innerdiameter som räcker för att du ska kunna sticka in röret så kolla på övergångar från tex Fernco, några kan du se tex här (sidan 16).

När det gäller din ev lodräta bit tänk dig även att om du framöver måste komma med spolbil från gatan eller om du vill filma utifrån så kommer det vara ett helvete att ta sig förbi. Försök hålla dig till 30-graders delar eller mindre.
 
Tackar för Ferncolänken. Borde kunna hitta något där.

Angående min lodräta bit. Det jag läst mig till så trodde jag att man skulle undvika större fall än den föreslagna 1-2cm/m. Men det lodräta är ok.
Men jag köper helt 30-grader eller mindre för att lättare kunna komma förbi med spolbil eller att filma.

Hur ska jag göra lämpligtvis?
 
Har fått ihop och har beställt rör till avlopp och golvvärme. Mycket pengar blir det för rör man aldrig kommer att se :shock:
Sedan så har jag bestämt att på inkommande avlopp så går jag upp 45grader till jag är i en nivå som blir bra att ha 1-1,5cm/m fall på.

Sedan har inte bestämt mig än om jag ska ha golvet flytande eller om jag ska borra i järn runtom för att fästa golvet i muren. Skulle kunna tänka mig om man förankar det så hjälper golvet att stabilisera. Sämre blir det ju förstås om golvet skulle av någon anledning sjunka.

Sedan här finns det ett par som gjort samma jobb som jag gör. Men de har grävt betydligt djupare.
 
Riktigt imponerande jobb! Jag funderar på att göra något liknande i framtiden men är osäker på om det går att komma ned tillräckligt långt innan man stöter på berggrund - i mitt fall handlar det om ett 1930 tals hus så man vet aldrig hur det ser ut där nere.
 
Nuså, en liten uppdatering. Har kommit längre, men det är vad jag orkar lägga in just nu.

IMG_1804.JPG
Tränger upp vatten på det lägsta stället då marktrycket blivit mindre.

IMG_1906.JPG
Gjuter ett stöd för en vägg då jag vart tvungen att flytta dörren för att få ihop planlösningen.

IMG_1911.JPG
Första skiften.

IMG_1912.JPG
Samtidigt så har jag fått bort alla massorna och fått hem både pellets och grus.

IMG_1913.JPG
Samt avloppsrör.

IMG_1917.JPG
Massa krökar.

IMG_1919.JPG
Färdigmurad.

IMG_1922.JPG
Börjar plocka ned vägg för att skapa utrymma att mura upp den andra sidan.

IMG_1925.JPG
Form byggd, armerad samt fylld.

IMG_1942.JPG
Börjat att lägga avloppet.
 
IMG_1944.JPG
Här har jag murat upp en avgränsning för att kunna gjuta golvet i pannrummet före allt det andra.

IMG_1945.JPG
Avlopp för toalett samt handfat. Samt nedkommande ifrån kök och badrum.

IMG_1948.JPG
Avlopp dusch till höger samt avlopp till badkar till vänster om man skulle önska.

IMG_1949.JPG
Sähär vart väggarna och den nya dörröppningen.

IMG_1950.JPG
Annan vinkel på handfatsavlopp.

IMG_1954.JPG
Rör för ho i tvättstuga.

IMG_1955.JPG
För avlopp i pannrum och förberett för avlopp i den delen som jag inte grävt upp 8)

IMG_1960.JPG
Vy rör i tvättstuga.

IMG_1961.JPG
Avlopp för varmvattenberedare samt nedkommande ifrån de två toaletterna.

IMG_1963.JPG
Anslutning betongrör. Stack in plaströret ca två meter för framtida bruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.