Kontrollera med en annan telefon att det aktuella uttaget fungerar, och att Cobrans nya kontakt har tåtarna på samma stift som den ev. fungerande normala telefonen.
 
T
Precis som bygganytt rekommenderade, förmodligen är någon av kablarna i Cobran felmonterade, det ska vara svart-gul in och röd vit ut till nästa modularjack (viss risk att det är andra färger på din kabel) Glöm inte att Cobran INTE har någon inbygg ringsignal, dom såldes alltid med en vit väggklocka på det goda 50-60talet.
 
Kan också vara så att du sitter på en modern station. Har för mig att jg såg en blänkare om att telia börjar ta bort pulskapaciteten på stationerna. Dett gäller föstås enbart om du får ton men sen inte kan ringa
 
Grymt synd på en sådaan raritet att klippa orginalproppen. :'( :'( Själv skulle jag ha gjort en övergång mellan modular och "gristryne"
 
Finns en lite kul site med en del dokumentation om Cobra (Ericofon), inte bara för
amerikanska förhållanden:

http://www.ericofon.com/
 
jag har en röd cobra, men den såldes inte med någon ringklocka till..
 
En telefonlinje är bara två trådar sp går det att prata i den så är den rätt kopplad.

Dock bygger din kobra och alla andra äldre telefoner på att den skickar pulssignaler till stationen för att tala om vart du vill ringa. I nyare telefoner skickas toner istället.

SOm jag skrev tidigare så har Telia flaggat för att de ska börja ta bort den gamla pulsutrustningen ur stationerna då den tar plats och kostar underhåll. Har du osis så sitter du på en station som är städad. Enklaste sättet att kolla detta är att ta en äldre telefon (bakelitpjäs eller så) och testa med
 
T
Något stämmer inte här, det ska inte höras något "brum", det betyder att ringsignalen då går in i hörkapseln (70-90V växelspänning), och den ska vara bortkopplad tills dess att du lyfter på Cobran = någon typ av felkoppling.

Jag misstänker att någon kan ha härjat med de 3 trådarna som går till fingerskivan (röd-blå-vit), förutom denna är det en plint för teledeningen > svart-gul för linje in och röd-vit för linje ut vidare till nästa telefon. (sen finns det en svart-gul som går direkt till hörkapseln, den ska ligga kopplad över fingersivan)

Om man har lagt dessa fel blir det full kortis när Cobran står på bordet.
Fingerskivan ska ge pulser, 1 puls för 0:an, 2 pulser för 1:an osv till 10 pulser för 9:an.
Har glömt kopplingschemat för denna ( det var 25 år sedan ) men prova med följande:

1. Skifta röd-vit anslutning inbördes för att kolla att du inte kortsluter linjen när luren "är på" = används ej. Luft lur-du får ton, lägg på-luft igen tonen ska komma efter c:a 1/2 sekund, om tonen kommer direkt eller det är helt tyst kan röd-vit ligga fel och kortsluta beroende på hur jacken är kopplade i slingan efter luren. När detta lirar gå till 2.

2. Om du kan använda fler lurar samtidigt, lyft på en annan samtidigt slå en siffra och lyssna efter pulser, hörs det inget funkar då inte fingerskivan som den ska. Då får du söka på kopplingarna till fingerskivan. Ring Ericsson eller Telemuseum, dom har kopplingsschemor på denna apparat.

Det där med att Telia skulle ta bort pulskorten från stationen är nog en anka, det är en internationell standard att ha kvar puls-signallering, det finns en uppsjö med nummersändare för larm, trygghetslarm m.m som kör med pulser och då skulle Telia tvingas byta ut all denna utrustning utan kostnad. USA som körde med toner 20 år innan vi fick det är fortfarande tvugna att klara pulssignalering dom också. Ingen på Telia eller PTS har hört något om att ta bort pulsval, däremot är det möjligt att företagsväxlar tar bort pulskorten, då dom äger utrustningen själva.

Edit: Är man trött eller........ Signatur EJ har ju skickat en utmärkt länk på Cobran, bifogar den svenska versionen på kopplingar.

http://www.ericofon.com/wiring/k14_10term1.htm
 
Har fått brev om att de ska ta bort pulsutrustningen och vi ombads därför kontrollera just larmsändare och dylikt. Det var ju iofs till jobbet men det gällde de vanliga analoglinjerna. Kan ju vara nån hos Telia som har fattat fel på växelanknytningarna och analoglinjerna.
 
T
mats_o skrev:
Har fått brev om att de ska ta bort pulsutrustningen och vi ombads därför kontrollera just larmsändare och dylikt. Det var ju iofs till jobbet men det gällde de vanliga analoglinjerna. Kan ju vara nån hos Telia som har fattat fel på växelanknytningarna  och analoglinjerna.  
Aha, Telia har rört till det.
När man byter ut växlar idag kopplar man ISDN-ledningar från telestationen. På 2 par koppar får man då ut 30-kanaler som går rakt in i växeln. Växeln måste då bestyckas med analogkort för att kunna serva alla gamla analoga telefoner + faxmaskiner+ ev nummersändare m.m. En del företag kasserar då alla gamla telefoner och ersätter med helt nya digitala som inte behöver analogkort i växeln. Dock glömmer många att dom har faxapparater som antingen går på puls eller ton-signallering och då krävs det ett analogkort som brukar kunna ta 9-15 analoga ledningar beroende på tillverkare.

Vi bytte själva från Nortel till Siemens för något år sedan och vår firma har fortfarande inkörningsproblem.
 
Telia ;D

Det stämmer att de har gjort växeljobb. Dock inte byte men hopkoppling av olika växlar så att de kan jobba tillsammans plus integration av Telias Callguide system.

Så långt skulle det gå att begripa. Det obegripliga börjar iom att analoglinjerna är just analoga linjer med egna abbonemang helt skilda från växeln. De matas inte ens in i samma hus som växelkabeln och de går till olika anslutningspunkter hos telia. Detta just därför att dessa linjer ska överleva om nån mer eller mindre avsiktligt sänker växelsystemet....

Men när du säger det så ger jag mig f-n på att det är därifrån ankan kommer.
 
Kollade med våran kille på jobbet som har koll på PTS och vad telia säger och detta med att ta bort puls signaleringen va inget han hört om. Men att däremot kräva alla kunder med gamla analoga växlar att byta upp sig till nya med ISDN kort ligger mera i deras värld. Men då ligger ju det på kundens ansvar att se till att den nya växeln har analogkort. Det jag kan tänka mig är att Telia i detta fallet ansvarar även för drift av Företagets växel och det är till den som de inte tänker hålla med några anaolga linjer med pulsval.
 
Helt rätt. Den har varit digital i många år. MD110:a. Den är inte bytt den kommer inte att bytas och den lär ha haft digitalanslutning länge. Ca 3000 anknytningar i växeln och vi har bla ett callcenter internt så vi har många samtidga samtal på den. Dock ska jag inte svära på om det är koax eller fiber till det rummet

Som vanligt, de vet inte ens själva vad de gör.....
 
Hej då fungerar den ju inte, till Cobran skall man ju ha en extern ringsgnal

//Goerana
pellefant skrev:
jag har en röd cobra, men den såldes inte med någon ringklocka till..
 
jag tror det är försent att reklamera den hos televerket ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.