Hej, jag skriver väll som så många andra, att jag tror deta blir rätt forumsdel att lägga tråden i. Jag behöver mcke hjälp med deta projekt, så jag tycker de är viktigt att tråden hamnar på rätt plats för att vara säker på att få bästa hjälpen av er som är duktiga på detta område.

Denna tråd handlar först o främs om min framsida, som ska få ett nytt utseände.
I dag ser det ut som bilderna visar, det är lite svårt att se lutningen på bildernan.

Tanken är att jag ska höja marken närmast garageuppfarten, till samma höjd som uppfarten, så jag kan stäla cycklar där & släpkärra där.

bild 2 visar backen ned från garage uppfarten. Där ni ser mina 2 huskroppar göra en liten vinkel, där tänkte jag anlägga en stödmur (vilken sort är ännu inte bestämt) Hela ytan hitom muren blir altså en förelägnig av garage uppfarten. Som ni ser så kommer delar av det vita teglet att hamna under mark.

Som ni ser på bild 3 & 4 så lutar även marken från häcken in mot huset, även detta tänkte jag fixa till. tanken är att lägga en stödmur vid häcken & gräva ut så allt blir lika lågt som inne vid huset.

Stödmuren som går på tvären, är 5,5m lång Den kommer att vara 110cm hög närmast huset & 70cm närmast häcken
Stödmuren som går längs med häcken behöver vara 70cm hög där de 2 murarna sitter ihopp & sluttar ned till 0cm & då blir den 18,5m lång.
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är att jag ska utföra allt jobb själv, o då jag inte gjort nåt liknande nån gång tidigare så kommer det säker en hel del frågor vart efter projektet fortskrider.

En sak jag funderar på redan nu är hur jag ska kunna gräva ur längs häcken, utan att masken rasar? jag måste ju gräva ganska nära för att få muren riktigt nära häcken.

lika svårt blir det nog när man gräver ur närmast huset. jag tänkte gräva ur där för att lägga dit en platina matta mot huset. Huset har ingen källare, utan den övre hus delen är helt ovan mask, sen har jag en halvtrappa ned till den nedre husdelen så den är oxå helt ovan mark (men jag vet inte helt hur grunden ser ut)
Det är platta på mark, så det kanke är helt onödig att lägga platina matta? Men det käns fel att fylla på mot teglet om man ändrar sig om 100 år.
 
Litesnabb överslagsräkning, så trorjag att jag behöver 14 m2 mur. Det kan väll stämma?
 
jag har gått fam o tillbaka lite på tomten o funderat lite hur jag ska lyckas få till muren längs häcken. Går det? Eller komer den hamna 50 cm ut från häcken, då jag måste fylla & packa med drenerande matrial innan för muren.
Ska man tänka om p lägga en brantare slänt där?
Det är ju så tråkigt att klippa gräs i en slänt, vad kan man göra om man inte vill ha gräs i slänten?
 
Vad tror ni om att lägga muren ca: 60cm ut från häcken, sen fylla utrymet med singel. Kommer det se konstigt ut att muren inte är ända in imot häcken?
 
Rolig projekt. Jag har bara ett tips. Se bara till att bli av med alla växter och jord närmast huset. Ca 1.5 m bör vara icke organiskt och icke vatten bindande. Annars går fukten i fasaden. På 50 år, skadar den en del!

Stödmuren närmast häcken, kan du ha 1m ifrån! Du avgör. Lägg dock kraftig markduk där. Så att du sliper ogräs.
Släntar är ok bara om man älskar plantera/klippa gräs.
 
Möjligt att 1,5m är det optimala, men så långt avstånd kommer jag inte att lämna mot huset.

Jag har köpt mig en minigrävara som ska få jobba lite.
 
  • grävare1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ho ho ho. Julklapp? ;)
 
Själv hade jag lagt muren vid häcken en gräsklipparebredd ut från häcken.
Underlättar den dan du vill klippa den ;)
Iofs ser den rätt oklippt ut så den kanske ska va just det?
På köpet får du en gång runt huset även där men om det är bra eller dåligt i detta fallet vet jag förstås inte.
Alternativt går det plantera nåt lågväxande där.
 
Ja på kortet är den olkippt, men inte nu. Klipte den i fredags, brukar bara göra det en gång / år.
 
Idag började jag gräva lite.

Det blir rätt mycke jord som måste bort, ligger ivägen. jag vet inte riktigt vart jag ska göra av allt.
 
  • P1030756.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade en bild till, men den ville inte fasna i förra inlägget
 
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I dag har jag grävt upp närmast huset. Jag ska ju fylla upp så det blir samma höjd som garage uppfarten. Jag har ingen källare, men tänkte montra en platina matta mot huset innan jag fyller igen. Samtidigt tänkte jag lägga dit ett dreneringsrör i botten på gropen jag grävt. Jag kommer ju behöva drenering även till stödmuren sen, så detta blir ju inget exta direkt.

Men det här drnerings röret måste ju tavägen nånstans !!! jag har en brunn, som syns på en av bilderna. den tänkta jag ansluta mig på, men hur gör jag det??? Brunnen är ett tjockt sement rör, hur får jag hål i det?
 
  • P1030759.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1030761.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Drenering nerlagd & platon på väggen.
 
  • P1030765.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1030766.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
urgrävt där buren ska stå, här ska jag lägga bärlager & drenering.
 
  • P1030772.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1030771.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.