"En djup grop hade grävts runt hela byggnaden"

Snacka om vansinne, aldrig gräva mer än en sida i taget.
 
ThomasLindgren skrev:
"En djup grop hade grävts runt hela byggnaden"

Snacka om vansinne, aldrig gräva mer än en sida i taget.
?????

Vad jag vet så är det nog det vanligaste att gräva hela vägen runt för att lätt kunna få till rätt fall i alla rör och slippa har grävaren stående mellan sidorna.
 
"Delar av den stora 1,5-plansvillan lutade betänkligt och på ena gaveln återstod enbart ett stort hål."

???
 
snuttjulle skrev:
?????

Vad jag vet så är det nog det vanligaste att gräva hela vägen runt för att lätt kunna få till rätt fall i alla rör och slippa har grävaren stående mellan sidorna.
När vi grävde runt huset var man noga med att varna för att gräva mer än en sida i taget då det var alldeles för lätt för huset att sätta sig om det inte fick stöd nånstans. Och det kan jag förstå, har ett hus haft stöd runt om i många år så är det knappast vidare smart att helt plötsligt låta det stå helt öppet.
 
Alla bekanta och nästan alla projekt här inne på forumet jag läst om har man grävt hela vägen runt på en gång. De gånger man tagit en sida itaget har varit av någon speciel anledning typ att man vet att det kommer stå öppet långa tider eller andra problem.
 
snuttjulle skrev:
Alla bekanta och nästan alla projekt här inne på forumet jag läst om har man grävt hela vägen runt på en gång. De gånger man tagit en sida itaget har varit av någon speciel anledning typ att man vet att det kommer stå öppet långa tider eller andra problem.
Då kanske man ska tänka om då det kan gå riktigt åt pipan om man har otur.
 
Läser man så var det lite mer tillfälligheter i spel där, mycket regn samt en närbelägen järnväg = lös mark och vibrationer.
 
ThomasLindgren skrev:
Då kanske man ska tänka om då det kan gå riktigt åt pipan om man har otur.
Jag håller med om att man ska veta om att risken finns och lejer man ut jobbet så ska firman ha försäkringar. Det jag reagerade på va ditt första tvärsäkra uttalande att på detta vis är det ju ingen som gör då det är ofta det händer. Detta va iaf det jag läste in mellan raderna vilket kan vara helt fel.
 
Konstigt att enplans hus kan stå uppe på marken utan stöttning ,detta va nog lite av extremfall.Ok många av dom gammla husen har en sula som e jöten först o sedan plattan invändigt ,dom vilar således inte på en hel platta ,väggen ifråga hadde nog rasat ändå om bara den varit uppgrävd
 
Pappa grävde då runt hela huset på en gång utan problem, men det är klart, det var i vackert sommarväder, på stabil grund och inga tåg på järnvägen sedan flera år tillbaka. Plus att en tegelvilla säkert väger mer än en trävilla?
 
Vi grävde upp runt hela denna regniga sommar utan sättningar, hus byggt i betong och tegel på lermark. Bilderna på det rasade huset som finns på DN tycker jag ser ut som att det är fasadtegel på trästomme?http://www.dn.se/nyheter/sverige/husvagg-rasade-pa-villa-i-paarp
Eller inte, det borde varit någon träregel där väggen rasat isåfall, ser iallafall klent ut tycker jag.

Vårt är som sagt byggt i betong och tegel, betong är enligt uppgifter jag fått som starkast efter 50 år, sedan börjar det försvagas igen, vårt hus är 60 år.

Men det är alltid en chansning att gräva upp ett hus och sättningar är väldigt vanligt.

EDIT: Eller inte raden tillagd.
 
Redigerat:
Det hände i Umeå för 5+ år sedan. Källarvåningen var på vippen att rasa ihop men man lyfte av huset och byggde ny källare och ställde tillbaka huset.

Inga tåg där och det var nog egentligen bra mark, men kan det gå dåligt så gör det.

Protte
 
man har kanske försökt lägga dräneringen djupare under sulan för att gräva upp källaren? Mycket vanligt med såna projekt nuförtiden ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.