Vi har nyligen köpt hus och i vintras märkte vi att mycket att värmen gick rakt upp i vinden, Så nu har vi tänkt att isolera vinden.
Just nu har vi bara ca 10 cm isolering där uppe, så det ska till 40 cm isolering.

Vi hade tänkt göra det själv för att komma undan lite billigare, vi kommer då att få hjälp av våra föräldrar också.

Vi har tänkt att använda lösull, men har lite funderingar hur vi ska regla där uppe.
Just nu har vi så att vi kan använda vinden till förvaring och det funkar att gå där uppe, det
vill vi fortfarande kunna göra.

Lite frågor som vi skulle behöva hjälp med:

1. Hur ska man regla där uppe?
2. Kan man ha lösullen ovanpå isoleringen som är där nu? Just nu ligger det vanliga glasfiberskivor,
3. Vad ska man tänka på när man lägger ut lösullen? T ex har hört att det ska vara en luftspringa, hur ska jag gå tillväga för att göra den rätt och vad ska jag tänka på?

4. Har kollat runt lite och verkar som att det ligger på runt 13-15 000 kr om man anlitar en entreprenör till att blåsa ut lösullen, ingår det att dom även reglar upp?
5. Om nej på förra frågan, vad kan det kosta att anlita en entreprenör att göra båda delarna?


Mvh
 
  • IMG_5643.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5644.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5645.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5646.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5647.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd returfiber cellulosa och strunta i förvaringen .
Regla med nivell golvsystem om ni ska ha förvaring men det blir dyrt och dåligt eftersom vinden blir kallvind!
 
Er vind ser ut att vara i fint skick. Rör den inte. Ändrar ni värme/fuktbalansen så riskerar ni att sitta med en mögelvind och en faktura från ett lösullsföretag som tar noll ansvar.
 
Sitter med likande problem. 10 cm isolering på vinden, dock en vind som inte rymmer någon förvaring. Vill lägga på upp 300-400 mm till, eftersom jag idag bara ser tusenlapper slösas varje år på värme som försvinner.
Har idag inga problem med mögel eller likande. Har väl ca 700-800 i nockhöjd på vinden.
 
För det första så begrunda det Consensus skrev noga ett par gånger. Den besparing ni gör i minskade värmeförluster försvinner nästan innan de hinner dyka upp om ni få mögel på vinden...

1. Enklast är väl att slå på reglar på sidan av takstolarna, på samma sätt som hyllorna är gjorda. Sen kortlingar mellan dina regler på lämpligt avstånd.
2. Ja, men fortästt med oorganisk isolering, typ glas- eller mineralull. Om det är papp på ovansidan av bef. isolering så ta bort den.
3. Ja, det är är viktigt med luftspringan, längst ned mot takfoten, på takstolarna skall du sätta skivor som hindrar lösullen från att fylla utrymmet mellan taket och underkant takstolsbjälke. Skivorna skall gå så högt upp att du har lite marginal till din nya tänkta höjd av isolering.
4.Nej, med tanke på priset så kan jag inte tänka mig att det ingår något mer än just isoleringen.
5. Ta in offerter, det är svårt att att svara på. Men spontant så skulle jag sagt att det tillkommer runt 30 tkr för att fixa takfotsventilationen och regla upp för ett nytt golv.

Innan ni fyller vinden med saker så kan ett samtal till hustillverkaren vara klokt, det är inte säkert att takstolarna är konstruerade för stora laster på vinden. Några cyklar går säkert bra, men börjar ni lassa upp flyttkartonger med böcker kanske det händer andra saker.
 
Det finns en mögelrisk med att ha spånskivor liggande direkt mot isoleringen. Om man har läckage genom ångspärren (dåligt / trasig) så kan fuktig luft stiga upp genom isoleringen och kondensera mot den kalla spånplattan. Denna fukt kan ej torka/vädras bort och det bildas mögel på plattornas undersida. Det bästa är att se till att det finns en luftspalt under spånplattorna samt glipor mellan dem så ev fukt kan ventilera bort.
 
Vår vind är mycket lik Helena1s vind. I en framtid tänkte också jag isolera den men vill inte bli av med lagringsutrymmet. Min tanke är att risken för mögel minskar om man isolerar under yttertaket (m luftspalt) i s f på golvet. Jag kan inte får plats med 40cm men varje cm borde vara värdefull. Tänker jag rätt att det är mindre risk för mögel om all isolering inte är på golvet utan en del på golvet och en del i taket?
 
PeGe skrev:
Vår vind är mycket lik Helena1s vind. I en framtid tänkte också jag isolera den men vill inte bli av med lagringsutrymmet. Min tanke är att risken för mögel minskar om man isolerar under yttertaket (m luftspalt) i s f på golvet. Jag kan inte får plats med 40cm men varje cm borde vara värdefull. Tänker jag rätt att det är mindre risk för mögel om all isolering inte är på golvet utan en del på golvet och en del i taket?
Det låter faligt, för du har väl papp utanpå spånten? (Dvs tätt).

Däremot är det ju en mycket bra ide att isolera UTANPÅ spånten. Varmare konstruktion = torrare
 
hej
har samma problem fast betydligt mindre vind, i nockhöjd alltså, när ni skriver att man ska skita i det pga mögelrisk så undrar jag hur dom gör på nya hus? där fyller dom ju upp me lösull, vad skiljer konstruktionerna åt?

vi hade 17k i elräkning på dec-januari i vintras och det vill jag inte va med om igen.

i dagsläget ligger ca 100mm glasfiber skivor utlagda, riskerar jag mögeltillväxt om jag lägger på ca 200mm till?
jag har satt dit gavelventilation i varje gavel då huset är L format, sålänge jag har ett ventilerat utrymme ovanför isoleringen så kan det väl inte mögla?
 
Att ventilera hjälper inte! Denna månad var det ca 85% RH i snitt. Det betyder att man ventilerar in den fuktiga luften!
Ska man isolera mer, ska man ha möjlighet till att besiktiga vinden då o då!
 
okaj, men de måste ju gå att bygga så det är riskfritt, på en halvan av taket har jag ca 90cm i nock där kommer man kunna inspektera, andra halvan är bara ca 40cm där blir det värre!

så de generella tipset är alltså att skita i det pga mögelrisken? hur fanken bygger dom i nya hus då?
ligger ju 400mm i nybyggen utan möjlighet att inspektera
 
Lägger 400 tom 700. Visa mig ett hus med t.ex. 400 i taket som är 30-40 år gammal?
Era hus är friska. Och visst kostar det mer att värma upp med bara 100 mm i isolering. Och absolut kan man isolera mer. Dock bör man vara medveten om risker.

Själv har jag lagt på 200 till bef 100 och vindtätt papp på detta med utmärkt resultat. Kollade 2ggr per år. Numera vet jag att det fungerar i mitt hus.
Problemmen kan börja då den fuktiga luften kyls. Då fälls vatten ut.
 
hannesande skrev:
okaj, men de måste ju gå att bygga så det är riskfritt, på en halvan av taket har jag ca 90cm i nock där kommer man kunna inspektera, andra halvan är bara ca 40cm där blir det värre!

så de generella tipset är alltså att skita i det pga mögelrisken? hur fanken bygger dom i nya hus då?
ligger ju 400mm i nybyggen utan möjlighet att inspektera
Nya hus byggs om jag inte är helt fel ute med isolering i tak och ångspärr upp mot vinden. Har själv liknande funderingar för vårt nya hus. Det fanns lite mögelfläckar på sponten ner mot takfoten. Beror förmodligen på för dålig ventilation då badrum saknat fläkt och vedpanna bytts ut mot fjärrvärme. Besiktningsmannen sa att liknande mögelfläckar finns i över 80% på gamla hus med sådan vind. Han rekommenderade inte tilläggsisolering innan ventilationen har förbättrats.
 
Ok jag har funderat och kommit fram till att jag ändå vill isolera. Som ngn skrev fungerar det inte med de elräkningarna som var i vintras.
Jag får helt enkelt se till att att ha stenkoll på vinden så det inte blir mögel.
Vad kan man hyfsat enkelt göra för att undvika det. Tips?

Jag fick in min första offert från ett företag nu som var här. Helt nybildat företag men vet inte om man måste vara så försiktig med detta som med annat?
De hette Livab.
Kändes bra när de var här.

Mitt hus är på 103 m2 så vinden ända ut bör vara ngt liknande.
För lösulläggning, 26 vindgrejer vid kanterna, arbete. Allt utom att regla upp ett nytt golv tar de 15 569kr efter rotavdrag & etfer moms.
30cm lösull lägger de på de 10cm vi redan har.

Han sade att de inte ens behöver ta bort golvet som ligger över isoleringen utan de blåser lösullen på golvet. Är det bra?

Ska de regla upp nytt golv också så tar de 9500 kr extra.

Jag tycker det lär rimligt utan att ha ngn koll eg. Trodde på större summor.
Ska dock regla & lägga golv med sambon, el han gör det.
Han kommer dock lyfta av golvet troligtvis som ligger, regla, & lägga på samma golv på nya höjden.

En fråga till. Om jag nu gör allt själv. Lägger lösull med. Ska jag då alltså regla golvet lite högre än toppen på lösullen så det blir en luftspalt där?
Hur stor isf?

Kollar man på vad lösull kostar så när jag räknar snabbt blir det mer än vad de gör både jobb & lösull för. Det känns märkligt.
Byggmax tar 279kr per säck & en säck räcker till 1,5m2 med 30cm höjd. Bara lösullen går alltså på över 20K

Killen som var här sade att det låg plast underst vilket var viktigt så inget behövde plockas bort.
Skulle undvika kondens tydligen.
 
Redigerat:
Lösull som båses in med en riktig maskin räcker till mer än vad säcken från byggmax gör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.