Jag har provat att tillaga makaroner i termos, med vatten från vattenkokaren. Funkar bra med rätt teknik(skaka lite vid rätt tider). Spisen borde dra med med 2000W i 15 min.
 
" vatten leder värmeenergi bättre än luft, men somsagt försvinner inte den energin ut i kosmos som du skrev tidigare, värmeenergin stannar i huset."

Utveckla jag förstår inte.

Var kommer ev energi överföring TILL till kosmos in?

Ville bara indikera att det inte bara uppstår av sig själv.
 
12abc skrev:
"Kläderna kyler inte ner rummet för att fukten i dem avdunstar.Det går alltså inte åt mer energi."

Tror du får läsa på lite i fysik. För du kan väl inte tro att vatten övergår till vattenånga utan energitillförsel?

Linda in dig i ett vått lakan, så förstår du vad som händer.
Det sista om att linda in sig i ett vått lakan får du prova själv. Den situation när en 37-gradig kropp kyls ner av kalla kläder eller dylik är ganska olik det vi diskuterar här.

Men visst har du rätt i att rumsluften borde kylas ner en smula om man hänger våt tvätt på tork. Är det nån som har lust att räkna på hur mycket 5kg tvätt skulle kyla?
 
12abc har i princip helt rätt.
Energi åtgår för att skapa ånga plus att den fuktiga uppvärmda luften måste släppas ut till kråkorna.

Sedan tror jag inte att den totala energiförbrukningen är högre med hängd tvätt än att köra tex torktumlare.

Däremot är en luftavfuktare synnerligen effektiv.
 
znitz skrev:
Jag hörde att i Nederländerna finns det folk som har värmeväxlare kopplade till avloppsvattnet till duschen, restvärmen använder dom till att värma kallvattnet till duschen.. kanske sparar det en del, kallvattnet blir väl 25-30gr, eller?
[länk]
Finns även här i landet :) var sugen på att installera en sån när vi skaffade ångduschkabin, men den rymdes dessvärre inte under just den modellen...

http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/644/avloppsvarmevaxlare

Edit: Ah, var visst nån som länkat till den redan...nevermind then.
 
Redigerat:
Nu var det ju ettt tag sen jag donade med min fysik också men visst måste det ju vara som 12abc och Nimajneb säger ang. att torka kläderna inne.

Det är ju en viss mängd vatten i kläderna som ska torkas, samma mängd vatten oavsett om man låter den bara hänga i huset/rummet och "självtorka" alternativt snabbtorkar den i t.ex. torktumlare. För att kondensera denna vätskevolym krävs en viss mängd energi. Nu tror jag också att det i det stora hela går åt mindre energi att låta den hänga på tork jämfört med säg ett torkskåp. Men energin tas ju från uppvärmningen och denna fukt skickas sedan ut via ventilationen (får man hoppas iaf, såvida man inte gillar håriga svampar).

Men med säg en bergvärmepump borde det väl bli effektivare att torka tvätten med med "husets" värme än med en torktumlare/torkskåp. Avfuktare står sig väl ganska bra också som effektivt sätt att torka tvätten på. Vore kul se vad som var det absolut engergisnålaste sättet att torka tvätt på (är det varmt/torrt ute så är det väl lite väl uppbenbart kanske....men säg inomhus, vintertid)
 
pmm skrev:
Jag har provat att tillaga makaroner i termos, med vatten från vattenkokaren. Funkar bra med rätt teknik(skaka lite vid rätt tider). Spisen borde dra med med 2000W i 15 min.
Laga pulvermos i kaffebryggaren är också ett hett tips :p
 
Eller packa in lämplig mat i alu-folie och lägga på bilens grenrör. Lämpligt att förbereda innan man kör hem från jobbet, Då har man middagen fixad, utan att behöva använda spisen hemma :)
 
lordi:
Med torkresonemanget borde energin tas med högre bränsleförbrukning. Och bensinskatt är DYRT.
 
lurk12345 skrev:
Det sista om att linda in sig i ett vått lakan får du prova själv. Den situation när en 37-gradig kropp kyls ner av kalla kläder eller dylik är ganska olik det vi diskuterar här.

Men visst har du rätt i att rumsluften borde kylas ner en smula om man hänger våt tvätt på tork. Är det nån som har lust att räkna på hur mycket 5kg tvätt skulle kyla?
Det tar lika mycket som två toaspolningar!

Förångningsentalpin för vatten är 2,26MJ/kg. Säg att 5 kg välcentrifugerad tvätt innehåller 1kg vatten , då krävs alltså ca 0,6 kWh.

Mitt påstående ovan är bara sant vintertid då vattnet skall värmas 15 grader (resonemanget förutsätter att man spolar sällan) och om man anänder 5l för en spoloning.
 
Mitt fånigaste tips var när jag satte in LED-lampor samt en LED-tv i stugan min. Nu har jag skaffat halogenlampor och en större stereo bara för att kunna motionera batterierna i min solcellsanläggning (150w).

/C


EDIT: Jo, anledningen till att mitt sparande var fånigt är ju för att solkraften är gratis och mitt behov av att spara ALL energi inte finns.
 
För torktumlaren kan man sålunda sammanfatta det med att om huset värms med direktel, värmen är på och torktumlaren är så beskaffad att den inte värmer rummet eller blåser ut varmluft utomhus så går det åt precis lika mycket energi för att torka tvätten på lina inomhus.

Om det å andra sidan är sommar så att värmen är avstängd så strålar solenergin in från kosmos och torkar tvätten. Om huset värms av värmepump så sparar man energi genom att inte använda torktumlaren. Eftersom det finns ett fåtal extremfall där energiförbrukningen blir densamma medan den för det mesta blir högre med torktumlaren så kommer jag att fortsätta torka kläder på lina. Då slipper jag dessutom bullret.

Erik
 
12abc skrev:
Med en värmeväxlare skulle man undvika problemet med glykol i pannvattnet.

En annan fördel som uppkommer med din lösning är att när man kommer hem med varm motor, kan man ladda in denna värme i huset!
Hahaha...
Vissa sorters vansinne måste man bara respektera. Dagens idioti kan vara morgondagens teknik. Kan se dockningsstationer framför mig istället för parkeringsplatser. Underbart. Tänk på myndigheten vi kan få för att reglera och beskatta det här...

VH/Findus
 
Avemo skrev:
För torktumlaren kan man sålunda sammanfatta det med att om huset värms med direktel, värmen är på och torktumlaren är så beskaffad att den inte värmer rummet eller blåser ut varmluft utomhus så går det åt precis lika mycket energi för att torka tvätten på lina inomhus.

Om det å andra sidan är sommar så att värmen är avstängd så strålar solenergin in från kosmos och torkar tvätten. Om huset värms av värmepump så sparar man energi genom att inte använda torktumlaren. Eftersom det finns ett fåtal extremfall där energiförbrukningen blir densamma medan den för det mesta blir högre med torktumlaren så kommer jag att fortsätta torka kläder på lina. Då slipper jag dessutom bullret.
Vet inte om jag köper din sammanfattning. Hur fungerar en torktumlare som varken värmer rummet eller blåser ut varm luft? Även om det finns effektivare torktumlare än de allra enklaste måste de väl ändå producera värme?
 
mrVoodoo skrev:
Det är ju en viss mängd vatten i kläderna som ska torkas, samma mängd vatten oavsett om man låter den bara hänga i huset/rummet och "självtorka" alternativt snabbtorkar den i t.ex. torktumlare. För att kondensera denna vätskevolym krävs en viss mängd energi. Nu tror jag också att det i det stora hela går åt mindre energi att låta den hänga på tork jämfört med säg ett torkskåp. Men energin tas ju från uppvärmningen och denna fukt skickas sedan ut via ventilationen (får man hoppas iaf, såvida man inte gillar håriga svampar).
Det här borde väl rimligen också innebära att energin tillförs den ingående ventilationsluften när fukten från tvätten kondenserar i min motströmsvärmeväxlare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.