F
FredrikR skrev:
Jovisst är det så.
Är offertpriserna före eller efter ROT?
Köper man bit för bit av kakan så lär de ju inte räknas som att 30% av totalen är installation och sedan 50% ROT på det.
Så det gör ju totalentreprenaden lite mindre dyr och skillnaden lite mindre.
Eftersom det var i slutet 2008 /början av 2009 och nytt hus så är det utan ROT. Finns det inte ett fast ROT-belopp vid bergvärmeinstallation?

Edit: Dax att börja läsa: 30% räknas shablonmässigt som installationskostnad kanske??
 
Enligt vad jag hört ska man kunna hyra utrustning för att borra själv.
-stämmer det?
-Vad kostar sådana grejor att hyra?
-Vem hyr ut? (i Nyköping)
-Är utrustningen tunghanterad?
...eller kan man bara låta maskinen göra allt jobb och bara dra i spakar / trycka på knappar?
-Är utrustningen transporterbar med dragkroksförsedd bil?
...eller måste man ha traktor / lastbil / BE- / C-körkort

-Hur djupt måste man borra för bostadshus c:a 100kvm + garage c:a 60 kvm?
-Hur lång tid tar det?

Någon som vet?
 
Redigerat:
Jag tvivlar på att man kan varesig hyra borrutrustning, eller att man fixar det själv. :)
Det är väl grejor i miljonklassen (med kompressorn inräknad).

Kommer ofta på lastbil, borr-rigg på vagn och kompressor på bil-flaket.
Borrstängerna är nog inte helt lätta och är 3?m långa.
Nånstans runt 150-180m hamnar borrdjupet på, skulle jag gissa.
Borde gå på mindre än en dag, eller säg en dag totalt med etablering osv.
 
Ivt finns inte att köpa på näten men Bosch finns och det är samma vp annars kan man köpa Nibe eller (nya) Ctc som nog kostar lite mera men tycker jag känns modernare och dom finns att köpa överallt hos Nibe är det inga problem med garantin om man installerar rätt.
 
F
M-E skrev:
Enligt vad jag hört ska man kunna hyra utrustning för att borra själv.
-stämmer det?
-Vad kostar sådana grejor att hyra?
-Vem hyr ut? (i Nyköping)
-Är utrustningen tunghanterad?
...eller kan man bara låta maskinen göra allt jobb och bara dra i spakar / trycka på knappar?
-Är utrustningen transporterbar med dragkroksförsedd bil?
...eller måste man ha traktor / lastbil / BE- / C-körkort

-Hur djupt måste man borra för bostadshus c:a 100kvm + garage c:a 60 kvm?
-Hur lång tid tar det?

Någon som vet?

Det skulle se nåt ut det.... Kompressorkärran som min granne hade inne förra veckan vägde 11 ton. + borrvagn + container för slagg. Tror nog att det är ett jobb för proffs..
 
11 ton blir "lite" tungt att dra med personbil, kanske också med traktor.

-Finns det inte lättare grejor att hyra någonstans ifrån?
 
F
Du skall borra ett jävligt grovt hål i runda slängar 150m ner i berg. Utan att veta så tror jag knappast att nån hyr ut sån utrustning till privatister. Bränna en borrkrona kan kosta en slant....
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Det är inte så dyrt att borra i dag med rotavdrag tänk på att slang och sprit ingår i priset. Köp borran och gör resten av jobbet själv så spar du en bra slant vp finns från ca 45000 kr så under 100000 kr ska inte vara nått problem.
 
M-E skrev:
11 ton blir "lite" tungt att dra med personbil, kanske också med traktor.

-Finns det inte lättare grejor att hyra någonstans ifrån?
Nej.
 
fsn skrev:
Du skall borra ett jävligt grovt hål i runda slängar 150m ner i berg. Utan att veta så tror jag knappast att nån hyr ut sån utrustning till privatister. Bränna en borrkrona kan kosta en slant....
Om man får rätt & bra instruktioner så ska väl inte sådant häda?
Förresten så är väl borrkronan försäkrad mot sådant?
-skulle jag göra om jag hyrde ut grejor.
 
smurfen72 skrev:
Det är inte så dyrt att borra i dag med rotavdrag tänk på att slang och sprit ingår i priset. Köp borran och gör resten av jobbet själv så spar du en bra slant vp finns från ca 45000 kr så under 100000 kr ska inte vara nått problem.
Slang(ar) & lämplig vätska kan man skaffa själv!

Låt säga att ett borrhål kostar 45000 kr. -hur mycket kostar det minus rotavdraget?
 
joflopp skrev:
Nej.
-Finns det grejor alls att hyra?
...eller måste man anlita folk som gör jobbet?
(hela borrningen alltså)
 
F
M-E skrev:
Om man får rätt & bra instruktioner så ska väl inte sådant häda?
Förresten så är väl borrkronan försäkrad mot sådant?
-skulle jag göra om jag hyrde ut grejor.
Det är väl för katten självklart att det kan gå åt helvete, har du sett hur en sån borr ser ut? Det är ingen Hilti TE6......

http://www.google.se/imgres?q=energiborrning&hl=sv&sa=X&tbm=isch&prmd=ivns&tbnid=DFHAK4jK9NKxYM:&imgrefurl=http://www.bredaredsborr.se/default.asp%3FHeadPage%3D285%26SubPage%3D73&docid=CMi-TQnCs2kNLM&w=400&h=337&ei=lsZjTsjiM83vsgbb6oGBCg&zoom=1&iact=hc&vpx=200&vpy=139&dur=16&hovh=206&hovw=245&tx=115&ty=107&page=1&tbnh=164&tbnw=195&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:0,s:0&biw=1600&bih=703

Sen vet jag inte om det finns en del myndighetskrav på borrarns kompetens...... man kanske inte ens får göra det själv? Normbrunn 07, registrera borrhålet till SGU mm???

Vad är det som gör det så jäkla viktigt att borra själv? Det finns troligtvis ingen som hyr ut sådana saker till privatpersoner och det finns antagligen inget att tjäna på det. Det är relativt billigt att borra.

Sist jag tittade så kostade det 200kr/m + moms att borra inklusive slang och sprit.Där foderrör krävdes kostade det 600kr/m. Har nånstans sett siffror på maskinkostnad i samband med att just försöka fastställa arbetskostnaden vid ROT har för mig att det var runt 60kr/m + moms i maskinkostnad men vet inte om det var endast för borr och kompressor eller om det var hela paketet med transport fram och tillbaka samt container till borrslagget eller vad det heter. Sen tillkommer kostnader för slang, sprit, foderrör.
 
Redigerat:
fsn skrev:
Det är väl för katten självklart att det kan gå åt helvete, har du sett hur en sån borr ser ut? Det är ingen Hilti TE6......

[länk]

Sen vet jag inte om det finns en del myndighetskrav på borrarns kompetens...... man kanske inte ens får göra det själv?

Vad är det som gör det så jäkla viktigt att borra själv? Det finns troligtvis ingen som hyr ut sådana saker till privatpersoner och det finns antagligen inget att tjäna på det. Det är relativt billigt att borra.
Allt man gör kan gå fel / åt helvete...

Min ekonomi är begränsad -starkt begränsad, så jag försöker att spara på allt, även på borrningskostnader.
Kan jag spara så lite som 5000 kr. så tar jag den chansen.
OK, man sparar väl mer om man kan -och får -borra själv, bara en exempelsumma.

Fast å andra sidan bedrar snålheten visheten.
-frågar mest i kul-att-veta-syfte. (iaf numera)
 
Redigerat:
F
M-E skrev:
Om man får rätt & bra instruktioner så ska väl inte sådant häda?
Förresten så är väl borrkronan försäkrad mot sådant?
-skulle jag göra om jag hyrde ut grejor.

"Hej jag har en borrkrona som jag precis har betalat en halv miljon för. Nu är det så att jag tänker hyra ut den till privatpersoner som vill borra sina egna energibrunnar för bergvärme. Det är ju en hel del som kan gå fel, den är kanska känslig och det är ju en hel del banktjänstemän, religionslärare och bibliotikareier som kommer att hyra" Vad tror du om premien på en sån försäkring?

Du får ta fram gula sidorna och ringa runt men jag tror att du skall göra en ärlig kalkyl och satsa på en billig bergvärmepump och göra installationen av den istället. Jag gjorde borrhål, pump och installation för totalt 82000kr (ta och ge nån tusing hit eller dit, kommer inte ihåg exakt, det var antagligrn ett par tusenlappar dyrare...) borrhål 145m 36000kr, Nibe 6kW pump 39000kr, Installationsmaterial 7000kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.