swehjo skrev:
Ett stort tack till dig också trojlee, helgen är således bokad för att gå igenom alla lödningar igen :)

Inga tips kring hur jag - som novis - kan försöka felsöka kortslutning, eller är det bara att gå igenom alla lödningar som gäller för mig och hoppas på det bästa ;)? Tips kring bra verkstad i Sthlmstrakten skulle ju också emottas med tacksamhet!
Du har ju fått tipset att ohm-mäta kondingarna!? Du kan även prova att ohm-mäta de flesta kompenenter runt nätdelen, löd loss eventuella misstänkta kortslutningar och mät igen.

Som påpekats ser lödningarna vid kylflänsen inte alls bra ut, alldeles för mycket lod, skaffa en tennsug eller lödfläta. Träna också lite lödning så du får in känslan för att göra snygga lödningar, de bör likna övriga orörda lödningar på kretskortet, vad gäller mängd lod och hur lodet flutit ut dvs snyggt konkavt, inte som en boll.

Det krävs en viss grundkunskap om elektronik för att laga sina prylar och allt går inte att lära ut i några foruminlägg, det finns gott om elektroniksidor på nätet, läs på om hur komponenter och elektronik fungerar så ökar dina chanser.
 
swehjo skrev:
Ett stort tack till dig också trojlee, helgen är således bokad för att gå igenom alla lödningar igen :)

Inga tips kring hur jag - som novis - kan försöka felsöka kortslutning, eller är det bara att gå igenom alla lödningar som gäller för mig och hoppas på det bästa ;)? Tips kring bra verkstad i Sthlmstrakten skulle ju också emottas med tacksamhet!
Jag hade nog börjat med att avsyna korten ordentligt.

Sedan hade jag kopplat loss spänningsaggregatet och mätt utspänningen.
Sen hade jag tagit labaggregatet och stält in det på lämplig strömbegränsning 500mA?

Nu är det "bara" att mäta.

Men man brukar ta det mesta med avsyning. Att avsyna kort är ungefär som att hitta svamp. Dvs kan man så kan man, kan man inte så hittar man ingen svamp, man ser inte heller några fel.
 
magnu skrev:
Här har vi nog själva felet på förstärkaren.

Det är lödningarna till huvudlikriktarna i nätdelen

Edit bild 686
Som sagt, dessa lödningar ser ju spräckta ut allihop. Typiska komponenter där lödningarna brukar släppa dessutom. Om du ruckar på dessa komponenter så borde du se om benen är lösa. Några framsteg i övrigt?
 
Ähum, inga framsteg i övrig. Helgen bidde lite för solig för att ägna den över lödstationen och nu är det lite körigt ett tag. Men jag återkommer direkt när jag har gått igenom den igen.

Införskaffade mig en lödfläta i helgen för att få bort överskottslod och försökte också få tag på nya spetsar till min Stannol-station men Elfa hade tydligen slutat sälja dem. Jakten fortsätter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.