V8dc skrev:
Öppna frysen så temperaturen i huset sjunker.
Lägre temp så sparar man ju energi d^_^b
Synd bara att temperaturen ökar i rummet när kylen eller frysen är öppen. :)
 
Har man baksidan på kylen ute så kan det bli en mindre nedkylning inne. Hur mycket har jag inte provat ännu. Kanske nått att stoppa skallen i :)
 
Blinkande cykellysen är i mitt tycke ett fånigt sätt att spara energi. Dessutom ganska irriterande.

Erik
 
Tokyoboy skrev:
I mitt nya hemland har manga TV-kanaler timslanga program om hur man som privatperson med enkla medel kan forminska sin elfrobrukning. Jag lamnar er att suga pa den karamellen. :-D

Off topic, men hur manga kanner ni inte som skakar pa mobilen nar det gar segt att tanka hem nagot? Som om det var stopp i roren. Typ.
Jo, men man hade dille på att släcka lyset i alla skrymslen (utom neonskyltarna) redan innan de förlorade 60% av elproduktionen. Det kräver liksom lite utöver det vanliga att dra ner en redan neddragen konsumtion
 
Mikael_L
Krockis skrev:
För att ta lite mer handfasta energisparåtgärder för var och en. Jag har en strömställare som jag manövrerar den centrala frånluftsfläkten i mitt hus med. Stänger helt enkelt av frånluftsventilationen när huset ska stå tomt över dagen och startar den när det åter är folk i huset framåt eftermiddagen. Jag kan inte tänka mig att det finns någon anledning till att ventilationen på minst 0,35 l/s/kvadratmeter golvyta ska behöva vara igång när ingen är hemma. Om man räknar på det kommer man fram till att det är ca 190 kubikmeter luft/timme som ventileras vilket i sin tur betyder 190x8 på en normal arbetsdag alltså ca 1 500 kubikmeter luft. Om någon är duktig på att räkna ut vilken energimängd som ventileras bort en kall vinterdag så är informationen värdefull. Dessutom tillkommer förstås besparingen för fläktens energiförbrukning som kanske är 0,5 kWh under dessa 8 timmar. Jag har inte märkt någon nämnvärd försämring av inomhusklimatet, ingen imma på rutorna o.s.v. All fukt från morgonduschningen är redan bortventilerad när ventilationen stängs av. Ge mig gärna synpunkter, en sak är dock klart, det är en mycket enkel metod.
Nu handlade tråden förvisso om fåniga sätt att spara energi, inte bra sätt ... :rolleyes:

Jag har funderat på något liknande, jag vill ha ett vred för sänkt ventilation, för jag vågar inte riktigt stänga av den helt med tanke på att få ut fuktig luft samt hålla ett svagt undertryck i huset så man inte för konvektionsdrivna fuktskador någonstans.
Detta går att ordna i vår värmepump genom att med t.ex. ett relä lägga om fasen på en annan lindning på trafon som driver fläktmotorn.

Sen funderar jag också på ett läge för forcerad (ökad) ventilation, som t.ex. kan slås på när huset är fullt med folk eller på sommarkvällarna när utomhustempen äntligen sjunkit en del. Detta läge skulle vara trevligt att ha timerstyrt, säg 2 timmar åt gången.
 
Inom matlagning borde det finnas potential för en del fåniga besparingar. Alltid använda snabbmakaroner om det skall vara pasta. Alltid löskoka ägg i stället för hårdkoka. Våffeljärn måste vara ett ganska effektivt sätt att steka mat eftersom det är isolering på utsidan. Det kanske dessutom kan bli effektfullt med våffelfasonerade pannbiffar till exempel. Jag har hört att man kan steka bacon på en locktång. Då utgör själva baconen en isolering runt värmekällan.

Erik
 
dunde skrev:
Vanligt missförstånd, så du tror du kör din värmepump gratis?
För övrigt så har de flesta an väldigt skev uppfattning om vad som är hushållsel och vad som går åt till uppvärmning.
De flesta tror att uppvärmningen står för en mycket större del än den faktiskt gör, många bekanta som har bergvärme har själv försökt intala sig detta när de börjar få svårt att räkna hem sin investering i borrhål och pump.
En värmepump kan gå upp till 1:5 i faktor, dvs 5 kwh värme för varje kwh el - direktel är ju 1:1.

Jag bor i ett nybyggt hus, och alla hus från 2010 och framåt måste ha en separat elmätare till värmepumpen (om man har elvärme av ngt slag).

Vi flyttade in i Juli och har under ett år kommit upp i 14700 kwh på 122 kvm hus.
Av detta är drygt 9000 kwh värmepumpen, inte helt försumbart...

Vi skulle kunna spara mer, men det är ju det här med familjen. 30 min duschar, tävttmaskin som går för jämnan och ibland både torktumlare och värmeskåp (barnfamilj) sätter sina spår.

Jag är lite snålmannen i familjen och går runt och släcker lampor i rum där ingen är osv - är lite dålig på standbyapparater och laddar min elmoppe sommartid - så det finns besparingspotential.

Det sämsta besparingtipset jag håller mig med är väl att jag brukar försöka att komma ihåg att slå av altanbelysningen inann jag går och lägger mig (6 st LED lampor på 0.7w) - men alltid sparar det lite :)
/K
 
Avemo skrev:
...Det kanske dessutom kan bli effektfullt med våffelfasonerade pannbiffar till exempel. Jag har hört att man kan steka bacon på en locktång. Då utgör själva baconen en isolering runt värmekällan.

Erik
Det där skulle jag vilja se testat på tex Mythbuster !! :D:D

/K
 
Om man oroas över halvlysets inverkan på bensinförbrukningen så borde man nog se över generatorns verkningsgrad.

Om jag förstått rätt så är bilgeneratorer rätt dåliga när det gäller verkningsgrad.

Sämst måste ändå de gamla cykelgeneratorerna vara, de ska ge ca 6W effekt och ger klart kännbart motstånd när man trampar. Som jämförelse är det jobbigt men man orkar ofta cykla 30km/h kortare stunder och för den hastigheten har en mopedmotor en effekt på ca 700W. Visst, att spara på trampad energi kanske inte direkt hör till tråden, men men ;)


Jag tillhör förresten de som snålar med att bara ha värmen igång när jag ska duscha, fast då har jag en gammal kombipanna i stugan med 120 liter pannvatten som dessutom måste värmas upp till cirka 80 grader för att det ska fungera vettigt att duscha, antagligen delvis på grund av rätt lågt tryck på vattensystemet. Jag törs dessutom inte höja maxtrycket på vattnet eftersom det sägs att tryckskillnaden mellan varmvatten och pannvatten är det som dödar varmvattenberedarfunktionen i pannor. Fånigt eller inte men jag tror att jag halverar elräkningen en sommarmånad när jag dessutom använder ved för duschvärme.

Tvättmaskinen är kopplad på en vanlig duschblandare (utan termostat), en snålgrej jag gör är att när pannan börjar svalna av efter dusch så kör jag tvätt för den temp som pannan har och kör då bara varmvatten in till tvättmaskinen. Visst, lite slöseri att spola ut ved-varmvattnet på sköljningarna som annars görs kallt, men jag tror ändå det är en vinst.

En av mina fån-spargrejer är att jag ibland slår av ugnen någon minut före maten är färdig att tas ut, eftervärmen duger bra.

I lägenheten har jag äggkokare - inte bara snålt utan bekvämt. I stugan kokar jag alltid ägg med locket på på kastrullen under hela kokningen, då går det oftast bra att stänga av plattan bara någon minut efter att vattnet börjat koka. Dessutom kokar jag ofta ett helt gäng ägg fast jag inte behöver så många med en gång - fast det är nog mest för att slippa jobbet att koka äggen :)
 
Krockis skrev:
För att ta lite mer handfasta energisparåtgärder för var och en. Jag har en strömställare som jag manövrerar den centrala frånluftsfläkten i mitt hus med. Stänger helt enkelt av frånluftsventilationen när huset ska stå tomt över dagen och startar den när det åter är folk i huset framåt eftermiddagen. (...) Ge mig gärna synpunkter, en sak är dock klart, det är en mycket enkel metod.
Det är viktigt att man hela tiden har undertryck i huset, även när det är tomt på folk. Detta för att inomhusluften inte ska komma in i isoleringen. Så minska gärna effekten på ventilationen, men stäng inte av den helt.
 
A
Mikael_L skrev:
Nu handlade tråden förvisso om fåniga sätt att spara energi, inte bra sätt ... :rolleyes:

Jag har funderat på något liknande, jag vill ha ett vred för sänkt ventilation, för jag vågar inte riktigt stänga av den helt med tanke på att få ut fuktig luft samt hålla ett svagt undertryck i huset så man inte för konvektionsdrivna fuktskador någonstans.
Detta går att ordna i vår värmepump genom att med t.ex. ett relä lägga om fasen på en annan lindning på trafon som driver fläktmotorn.

Sen funderar jag också på ett läge för forcerad (ökad) ventilation, som t.ex. kan slås på när huset är fullt med folk eller på sommarkvällarna när utomhustempen äntligen sjunkit en del. Detta läge skulle vara trevligt att ha timerstyrt, säg 2 timmar åt gången.
Jag har kopplat mitt hemlarm till ventilationen. 30 minuter efter att vi larmar på sänks ventilationen ner på lägsta hastighet (jag vill hinna vädra ut fukten i badrumet efter att man duschat på morgonen). När man kommer hem och larmar av så går ventilationen upp på normalvarv igen. Byggt med lite elskrot jag hade liggande hemma och kopplade just som du beskriver genom att skifta lindning i trafon som driver fläktarna.
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
dunde skrev:
Vanligt missförstånd, så du tror du kör din värmepump gratis?
För övrigt så har de flesta an väldigt skev uppfattning om vad som är hushållsel och vad som går åt till uppvärmning.
De flesta tror att uppvärmningen står för en mycket större del än den faktiskt gör, många bekanta som har bergvärme har själv försökt intala sig detta när de börjar få svårt att räkna hem sin investering i borrhål och pump.
I vad ligger missförståndet?
Så du menar att direktverkande el eller en ren elpanna inte drar mer el än en värmepumpsstödd anläggning?
Om du googlar lite på vad en värmepump är och syftet med denna så kan du lära dig lite.
 
Mikael_L
znitz skrev:
Jag hörde att i Nederländerna finns det folk som har värmeväxlare kopplade till avloppsvattnet till duschen, restvärmen använder dom till att värma kallvattnet till duschen.. kanske sparar det en del, kallvattnet blir väl 25-30gr, eller?
[länk]
Här har du en annan variant. http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/644/avloppsvarmevaxlare
Inte så jättedum idé faktiskt, men det kräver väl att man kör med duschkabin = inte högsta mode i Sverige idag. :)
 
Mikael_L skrev:
Här har du en annan variant. [länk]
Inte så jättedum idé faktiskt, men det kräver väl att man kör med duschkabin = inte högsta mode i Sverige idag. :)
Och bara 4k. undrar hur lång tid den tar att räkna hem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.