Jag funderar på att bygga ett övertrycksfritt system med en effecta lambda 35 och en 4,5m3 tank.
Tanken är en gammal oljetank som jag har fått, som jag tänkte sätta i slingor i.
Blir den tanken för stor för den pannan? :blushing:

Jag vill ha det så bekvämt som möjligt att elda med ved, idag har vi ca 80 m2 dåligt isolerat timmerhus.

/Gusan
 
Tanken kan aldrig bli för stor, men man kanske inte ska välja minsta möjliga panna...
 
Bekvämt att elda, dvs elda sällan men mycket, kan man åstadkomma med stor tank och en panna med stort vedmagasin och bra verkningsgrad.
Bekvämt att fixa ved: Betänk att 75cm vedlängd istället för 50cm innebär 33% mindre kapning, klyvning, stapling, ja alla moment fram tills den ligger i pannan.
 
Är den pannan för liten?
Är inne på en panna med lamda styrnig, men tycker att 60kw blir för stor för vårat hus.


/Gusan
 
Där sätter vedklyven begränsning, dem tar "bara" 53 cm.

/Gusan
 
Vad är en lämplig storlek på en panna om man vill ha en bekväm eldning även när det är -15, men fortfarande ha smidigheten med en lambda panna.
Huset är ca 80m2 i två plan med knappt isolerad timmerstomme, golvvärme kommer det att bli på nedervåningen och element på övervåningen.
/Gusan
 
Lambda-pannorna är enligt min åsikt omotiverat dyra.. En effecta lambda 35 är 10 000:- dyrare än en woody 35. Enligt specarna har båda 90% verkningsgrad.

Om vi leker med tanken att du ändå får ut 2% extra med lambdastyrning så blir det en halv kubikmeter ved extra om du förbrukar 25 kubik per år. Det är ca 300:- om du köper veden..

Så den extra procent du kanske får ut blir en väldigt dyr procent.
 
Som svar på din fråga. 35kw räcker för ditt hus, du bor ju nere i tropikerna :)
 
Man dimensionerar inte pannan efter huset, den ska vara anpassad till acktankens storlek..

Både effecta 35 och ctc v40 har väldigt små vedvolymer, så enligt mig är dom pannorna lite för små för din tank egentligen men absolut ingen omöjlighet, det är bara att fylla pannan en extra gång..
 
Hur länge, och hur många ilägg skulle det ta för att värma 4,5 m3 vatten med en 35 kW panna, med tall och granved som är lagom torr.
/Gusan
 
ett inlägg brinner i runt 3 timmar, och för att fylla tanken krävs nästan 9 timmars eldning..
räkna med 3 fulla inlägg om tanken är helt tom, sommartid räcker det nog med 2,5 inlägg..
 
Den stora tanken är helt rätt tänkt. Du kommer att ha friheten att hoppa över eldningen om du skall bort ett par dygn, för att sedan ta igen det med ett par ilägg extra när du kommer hem.
Men om du rymmer en gammal 4,5m³ oljetank borde väl en panna med matchande vedmagasin även få plats?

Tanken borde kunna ta emot ~250 kWh vid ΔT=50°
Lambda 35:ans vedmagasin på 135 liter ger ungefär lika många kWh, dvs 135kWh. (jättefin ved, jättenoga staplat i pannan) 100kWh är kanske mera realistiskt?
Räkna in husets energibehov under tiden man eldar, ~30kWh och alla förluster som pannverkningsgraden inte tar hänsyn till. ??kWh.
Jag gissar att det krävs en brasa + minst 2 fulla ilägg med den pannan om tanken är nere på 45° när du börjar.
Att vara bunden en hel eftermiddag och kväll för att fylla på en för liten panna är inte bekvämt.
För att klara det med en brasa bör pannan ha ett vedmagasin på 3-400 liter. Nackdelen är att de pannorna har ganska hög effekt, vilket i sin tur kräver att allt annat (skorsten, rördragning, laddomat) dimensioneras upp.
 
Att kunna fylla tanken på ett inlägg tycker jag är lite vanskligt, jag vill nog ha i alla fall två inlägg på mig innan det är helt fullt så jag inte kokar skiten av misstag.
 
Varför denna strävan att underdimensionera? Själv eldar jag en Gaselle 70 som toppar 92 kW och rymmer 195 l ved mot 2 m3 tank. Det är betydligt bekvämare att fylla vedmagasinet till 70% än att fylla det 1,7 ggr.

Gusan borde sikta på en panna runt 200 l vedutrymme.
 
Dock ganska riskfritt på fläktstyrda pannor med kylslinga som det verkar vara tal om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.